دانشجویان چگونه میتوانند پایاننامه کاربردی بنویسند؟
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، راهاندازی طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای در دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد این دانشگاه به سمت پژوهش کاربردی پیش رود. طرح پایش برای اولین بار در آذرماه 97 با ۵ هزار و ۳۶۹ عنوان موضوع تحقیق رونمایی شد، اکنون به 8 هزار موضوع رسیده است.
بر اساس مکانیزم دانشگاه آزاد اسلامی در اجرای این طرح، ابتدا استخراج موضوعات مطرح است. این موضوعات پس از استخراج به واحدهای دانشگاهی ابلاغ و هر واحد موضوع یا موضوعات خاصی را انتخاب میکند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای آگاهی از این موضوعات میتوانند به سامانه پایش آزاد مراجعه و در این سامانه عضو شوند. البته ابتدا نیاز است که به سامانه ساجد بروند و در آن سامانه در قسمت احراز هویت ثبتنام کنند چراکه بهروزرسانی اطلاعات (تلفن همراه) در سامانه ساجد دانشگاه آزاد اسلامی و در سامانه CITC (پایه و مرتبه) ضروری است.
در سامانه پایش آزاد سه بخش ورود دانشجو، استاد و صنعتگر و پژوهشگر تعریف شده است. هر یک از این سه دسته میتوانند وارد سامانه پایش شود و موضوعات درجشده را مشاهده و موضوع مورد نظر خود را مشاهده و از طریق واحدهای دانشگاهی اقدام کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی با پشتوانه نیروی انسانی بیمثال میتواند نتایج خوبی را از طریق اجرای این طرح به دست آورد. این دانشگاه یک میلیون و 350 هزار دانشجو در 360 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور دارد. در دانشگاه آزاد اسلامی 25 هزار نفر اعضای هیئت علمی تمام وقت مشغول به فعالیت هستند. همچنین این دانشگاه 40 هزار نفر استاد حقالتدریس و مدعو دارد. استفاده از این پتانسیل میتواند تحقیقات کاربردی مناسبی را نصیب کشور کند.
جواد علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگویی اظهار کرد: از یکم مهر ماه امسال نظام پایش اجرایی میشود، از این طریق همه واحدهای دانشگاهی در اقدامات پژوهشی به صورت شبکهای عمل میکنند. دانشجویان دکتری موظفند که قالب این طرح موضوعات خود را انتخاب کند. از ابتدای مهر پروپوزالی خارج از سامانه پایش آزاد پذیرفته نمیشود.
به گفته علمایی؛ دانشجویان کارشناسی ارشد نیز میتوانند موضوعات انتخابی پایاننامه خود را از طریق نظام پایش انتخاب کنند.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این نظام شبکهای مثل دهکده جهانی است و مرزها را بر میدارد، ادامه داد: من به عنوان استاد میتوانم حوزه کاری خود را در نظام پایش مطرح کنم و دانشجویی میتواند از واحد قزوین من را به عنوان استاد راهنمای خود انتخاب کند. بنابراین ظرفیت اساتید از ظرفیت سرجمع پایاننامهها بالاتر است. قبلاً ممکن بود انباشتگی وجود داشته باشد، در حالی که الان مرزها برداشته شده و هر دانشجویی میتواند در مجموعه دانشگاه آزاد با هر استادی که بخواهد پایاننامه بردارد.
در این زمینه بابک نگاهداری نیز گفت: طرح پایش از نیازهای صنایع و اقتصاد منطقهای هر استان استخراج شده که بر اساس مزیتها، فرصتها، چالشها و مشکلات هر منطقه طراحی شده است، بنابراین از این پس تمام فرآیندهای پژوهشی تحصیلات تکمیلی از طریق این سامانه صورت میگیرد. با راهاندازی و استقرار کامل این سامانه تمام دانشجویان و اعضای هیئتعلمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی میتوانند پس از ثبتنام در این سامانه از طریق کارتابل کاربری خود کلیه فرآیندها و امور مرتبط با پروپوزال و پایاننامه را انجام دهند.
دانشجویان بعد از انتخاب موضوعات خود در سامانه پایش باید استاد مدنظر خود را انتخاب کنند. استادان نیز برای انجام تحقیقات اثرگذار و کاربردی باید به سامانه پایش مراجعه و از آن طریق ثبتنام کنند. از آنجایی که دانشگاه برای انجام طرحهای پژوهشی بودجه اختصاص میدهد، بر اساس اعلام دانشگاه استادانی میتوانند از بودجههای پژوهشی استفاده کنند که در مسیر پژوهشی اثرگذار و طرح پایش دانشگاه باشند.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/