دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1398 - 00:05
گزارش نیویورک تایمز؛

وزارت آموزش آمریکا برای حذف مفاهیم ضدصهیونیستی از برنامه مطالعاتی دانشگاه‌ها وارد عمل شد/ فشار برای کمرنگ کردن جنبه‌های مثبت اسلام

وزارت آموزش آمریکا در مداخله‌ای کم‌سابقه از دو دانشگاه مطرح این کشور خواسته که برنامه مطالعاتی خود در غرب آسیا را به این دلیل که تصویر مثبتی از یهودیت نشان نمی‌دهد و جنبه‌های مثبت بیشتری از اسلام ارائه می‌کند، بازنویسی کنند.
کد خبر : 416524

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نیویورک‌تایمز، وزارت آموزش آمریکا پس‌ازاینکه طی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که طرح درس‌های دانشگاه‌های «دوک» و «کارولینای شمالی»‌ جهت‌دار است و شکایت‌هایی در خصوص اینکه مفاد درسی آن‌ها تصویر «مثبتی» از یهودیت و مسیحیت نشان نمی‌دهد، از این دو نهاد آموزشی خواست تا «برنامه مطالعاتی غرب آسیا» را که به‌طور مشترک توسط این دو دانشگاه اجرا می‌شوند بازنویسی کنند. این اقدام مداخله‌ای کم‌سابقه در محتوای درسی دانشگاه‌هاست و وزارت آموزش آمریکا تصریح کرد که برنامه مطالعاتی غرب آسیا، استانداردهای برنامه آموزشی فدرال را که به مطالعات بین‌المللی و برنامه‌های آموزش زبان خارجی کمک مالی اعطا می‌کند نقض کرده است.


ادعای تمرکز بر جنبه‌های مثبت اسلام و عدم توجه به سایر ادیان / ورود دولت فدرال به بحث‌های داغ


این تحقیق بخشی از تحقیقات گسترده‌ای بود که تحت نظر «بتسی دواس»، وزیر آموزش آمریکا، پس از سوگیری‌های ضداسرائیلی در آموزش عالی به‌شدت افزایش یافت. تمرکز این نهاد بالادستی منعکس‌کننده نظرات رئیس یک سازمان حقوق مدنی به نام «کنث آل. مارکوس» است که از حامیان اسرائیل به شمار می‌آید و سال‌هاست که برای سلب مشروعیت و قطع کمک‌های مالی برنامه‌های مطالعاتی در غرب آسیا که به گفته او پر از جهت‌گیری‌های ضد اسرائیلی است، تلاش می‌کند.


آنچه موردنظر این وزارتخانه آمریکایی است، برنامه متمرکزشده این دانشگاه‌ها بر جمعیت مسلمانان منطقه در ازای نادیده گرفتن اقلیت‌های مذهبی است. این وزارتخانه در خصوص برنامه دانشگاه کارولینای شمالی که به مدارس ابتدایی و راهنمایی (کلاس ششم تا هشتم) نیز امتدادیافته، گفته است که «تمرکز قابل‌توجهی بر درک جنبه‌های مثبت اسلام وجود دارد، درحالی‌که هیچ‌گونه تمرکز مشابهی بر جنبه‌های مثبت مسیحیت، یهودیت یا هر دین یا سیستم اعتقادی دیگر در خاورمیانه دیده نمی‌شود.»



بتسی دواس، وزیر آموزش آمریکا در کنار دونالد ترامپ


همچنین در نتایج این تحقیق آمده است که دانشگاه دوک، «بر تبعیضات تاریخی در خصوص اقلیت‌های مذهبی غرب آسیا اعم از مسیحیان، یهودیان، بهاییان، ایزدی‌ها، کردها و دروزها نیز متمرکزشده است.» وزارت آموزش آمریکا با این اقدام، در واقع وارد بحث‌های داغ در خصوص اسرائیل و فلسطین شده که پردیس‌های سراسر این کشور را درنوردیده است.


ارعاب و نقض آزادی دانشگاه‌ها / عاقبت انتقاد از رژیم صهیونیستی


گروه‌های حامی حقوق فلسطینیان نیز نسبت به این دستور واکنش نشان داده و معتقدند که وزارت آموزش مرتکب ارعاب و نقض آزادی دانشگاهی شده است. از سوی دیگر، دانشگاهیان حامیان اسرائیل و مخالف بایکوت آن ازجمله «میریام المان» می‌گویند که این اتفاق، باید «زنگ بیدار باش» برای کسانی تلقی شود که می‌خواهند چشم‌انداز نامتوازن و مغرضانه‌ای از غرب آسیا به دست دهند. وی مدعی است: «شما می‌توانید این کار را انجام دهید اما نمی‌توانید کمک‌های مالی فدرال و پرداخت‌کنندگان مالیات را دریافت کنید.»


«ضحی خلیل»، یکی از وکلای سازمان حقوقی «پلستاین لگال» که در راستای حمایت از حقوق فلسطینیان در آمریکا فعالیت می‌کند تصریح کرد: «آن‌ها واقعاً در حال ارسال این پیام هستند که اگر می‌خواهید از اسرائیل انتقاد کنید، دولت فدرال صدر تا ذیل برنامه شما را به‌دقت نظارت می‌کند و با مدیریت جزئیات، آن را به ورطه نابودی می‌کشاند.» وی افزود که مداخله وزارت آموزش «این پیام را به برنامه‌های مطالعاتی منطقه می‌فرستد که تداوم آن‌ها به همراهی‌شان با خط حمایت دولت از اسرائیل بستگی دارد.»



دانشگاه دوک


ادعای مغایرت برنامه مطالعاتی غرب آسیا با فصل ششم قانون آموزش عالی آمریکا


این در حالی است که «رابرت کینگ»، معاون وزیر آموزش آمریکا طی نامه‌ای که در نشریه رسمی «فدرال رجیستر»، منتشر شد نوشت: برنامه اجراشده توسط دانشگاه دوک درباره غرب آسیا به نظر می‌رسد که با کمک بلاعوض فدرالی که دریافت کرده بود، در یک راستا نیست. وی افزود: وزارت آموزش «معتقد است» کنسرسیوم مطالعات خاورمیانه این دانشگاه «نتوانسته است به‌دقت درباره فعالیت‌هایی که به‌طور قانونی تحت فصل ششم قانون آموزش عالی تأمین مالی می‌شوند، تمایز قائل شود.»


وی دراین‌باره گفت: «تعداد دانش‌آموزانی که ذیل این برنامه در بخش مطالعات زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده‌اند - زیربنای کمک‌های مالی فدرالی – مشخص نیست، ضمن اینکه «به نظر می‌رسد آموزش زبان‌های خارجی و مطالعات منطقه‌ای با هدف ارتقاء ثبات امنیتی و اقتصادی ایالات‌متحده، در اولویت‌های بعدی قرار داده‌ شده‌اند.»


«کینگ» همچنین نوشته است که وزارت آموزش اعتقاد دارد دیگر بخش‌های این برنامه همچون کنفرانسی با محوریت «عشق و آرزو در ایران مدرن»‌ و سایر موضوعاتی که بر نقد فیلم‌های غرب آسیا تمرکز دارد، «ارتباط اندکی با فصل ششم دارند و یا اصلاً با آن مرتبط نیستند»‌ و به نظر می‌رسد که فاقد توازن باشد.


تعیین فرصت اصلاح طرح درس ضدصهیونیستی برای دریافت کمک مالی / دستور کار نومحافظه‌کارانه ترامپ برای دانشگاه‌ها


وزارت آموزش به مسئولین برنامه‌های مطالعاتی این دو دانشگاه دستور داده است که یک برنامه اصلاح‌شده از برنامه‌هایی که برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و لیست کاملی از دوره‌های ارائه‌شده و اساتیدی که در برنامه مطالعات خاورمیانه تدریس دارند، ارائه کنند. این وزارتخانه همچنین به این کنسرسیوم حکم کرده که ثابت کند «کنترل سازمانی مؤثری» برای سازگاری با تفسیر وزارتخانه از قانون آموزش عالی دارد. به دانشگاه‌های دوک و کارولینای شمالی تا 22 سپتامبر فرصت داده‌شده بود که طرح‌های آموزشی خود را به وزارت آموزش ارسال کنند تا در 30 سپتامبر برای اختصاص بودجه برنامه‌ریزی کند.



دانشگاه کارولینای شمالی


این در حالی است که برخی گروه‌های غیرفلسطینی نیز به دفاع از کنسرسیوم مطالعاتی غرب آسیا در این دو دانشگاه پرداخته‌اند. «تالی بن دانیل»، مدیر تحقیقات و آموزش مؤسسه یهودی «ندای صلح» که حامی حقوق فلسطینی‌ها نیز هست تأکید کرد تحقیقات فدرال در این خصوص، تازه‌ترین اقدام دولت ترامپ «برای اجرای دستور کار نومحافظه‌کارانه ترامپ در فضاهای تحقیق و اکتشاف دانشگاهی» است. وی طرح درس این کنسرسیوم را «غنی و متنوع» خواند.


انتهای پیام/4106/پ




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته