نصرالهی: لزوم استفاده از شاخصهای بومی در تولید اخبار
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رساله دکتری تخصصی ابراهیم رضایی دانشجوی رشته ارتباطات با موضوع طراحی مدل خبر خوب بر اساس منافع و ارزشهای ملی و اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال دفاع شد .
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و راهنمای این رساله با اشاره به ضرورت توجه رسانهها به اخبار خوب آن را از حقوق مردم دانست و اظهار کرد: مردم حق دارند هم از وقایع مثبت و منفی اطراف خود مطلع شوند. همچنین امنیت روحی و روانی آنها با پرداخت یک طرفه، جناحی و غیرمسئولانه و نادرست رسانهها مختل نشود.
وی افزود: در رویکرد اخبار خوب با رعایت توازن، تعادل و امنیت روحی و روانی مردم تأمین و اعتماد و آگاهی مردم افزایش و امید در آنها ارتقا مییابد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی عنوان کرد: رسانههای غربی با برجسته و جریانسازی اخبار منفی ایران نگاه یکطرفه و مغرضانه با رویدادها دارند اما رسانههای مسئول و متعهد برای تولید و انتشار اخبار خوب باید از میان راهبرد های مختلف انکار، سکوت، کوچک نمایی، واقع نمایی و بزرگنمایی در تولید و انتشار اخبار، راهبرد واقع نمایی را اتخاذ کنند.
نصرالهی گفت: خبر خوب، عینی، واقعگرا، مسئولانه، فرآیندی، مردم محور، بصیرتافزا ، دوطرفه، منصفانه، تحقیقی، متوازن، انتقادی، امیدزا، جامع و راه حل محور است.
وی تصریح کرد: خبر خوب توجیهگر اقدامات غلط مسئولان و گروههای سیاسی نیست؛ بلکه خدمات و اقدامات مثبت مسئولان را منعکس میکند و با تاباندن نورافکن بر اشکالات، مخاطرات و بحرانها، مردم و مسئولان را از آنها آگاه و برای حل آن از زبان کارشناسان راهکار ارائه میکند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: رسانهها با رویکرد خبر خوب و با نگاه فرایندی باید سابقه تحریم و موفقیت مردم ایران در مقابله با آن را یادآوری کنند تا مردم را از وضعیت فعلی آگاه کنند. همچنین رسانهها با دادن تریبون به کارشناسان و انتشار راهکارهای خروج از این شرایط ، امید واقعی را در مردم زنده کند.
نصراللهی با اشاره به حبس شدن برخی رسانهها و روزنامه نگاران در طبقهبندیها و کلیشهسازیهای غربی و بیتوجهی یا کم توجهی در تولید ادبیات بومی مرتبط با روزنامه نگاری گفت: رویکرد، راهبرد و نوع نگاه روزنامه نگاران مسلمان و مستقل به اخبار تحت تاثیر آموزههای انسانی، دینی، مردمی و اخلاقی است؛ از همین رو اخبار خوب در گفتمان اسلامی مثل ادبیات معمول روزنانه نگاری غربی، خبرهای بد و ارزش خبری برخورد نیست.
وی افزود: اگر چه خوب و بد بودن اخبار تا حدودی از ذات رویدادها اثر میپذیرد؛ اما با نگاه انسانی و مردم محور و تغییر در نوع رویکرد، می توان حتی خبرهای منفی را با نوع پرداخت به خبر محرک و امیدزا و آگاهی بخش تولید و منتشر کرد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با اشاره به تقسیم بندیهای رایج انواع خبرها خاطر نشان کرد: همانگونه که خبرها را می توان از منظر های مختلف مثل موضوع به سیاسی ، اقتصادی ،علمی ،اجتماعی و ورزشی و به لحاظ منطقه وقوع و انتشار به محلی ،ملی و بین المللی تقسیمکرد ، می توان اخبار را به لحاظ منافع و نتایجی که عاید مخاطبان میکند به خوب و بد طبقه بندی و بررسی کرد.
نصرالهی با اشاره به نسبی بودن خبر خوب عنوان کرد: تعریف خبر خوب و بد، از تجربیات، تحصیلات، دین، گرایش سیاسی و متغیرهای مختلف اثر می پذیرید؛ ممکن است خبری برای جناح، مخاطب، کشور و سازمان و نهادی خوب باشد اما همان خبر و رویداد برای جناح، سازمان و کشور دیگر خوب نباشد؛ بنابراین از منظرهای مختلف و بستگی به موقف، موضع، منظر و ذی نفعان خبر، تعاریف و مصادیق خبرخوب متفاوت است.
وی با بیان اینکه با تغییر جایگاه، موضع و نوع مخاطب و... لیبل خبرها هم میتواند از خوب به بد و از بد به خوب تغییر کند، افزود: خبرخوب از منظر مخاطبان عام در هر کشوری، اخبار موفقیتها، پیشرفتها، پیروزیها، کامیابیهای مردم و نظام همان کشور در زمینه های مختلف و همچنین در مقابل خبرهای ناکامی های دشمنان و مخالفان و گروهها و سازمانها و کشورهای رقیب است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی مشکل رسانههای کشور را اتکای بیشازحد و غیرمنطقی به آموزهها و شاخصهای غربی در روزنامه نگاری عنوان کرد و گفت: رسانهها ایرانی بینیاز از تجربیات همکاران خود در کشورهای دیگر نیستند؛ اما باید به شاخص های بومی در مدیریت اخبار توجه کنند.
وی گفت: متاسفانه رسانههای داخلی اغلب در در سوژهیابی و روایت منفی باتجربه و استاد هستند اما در شکار، شناسایی و روایت سوژههای مثبت و امیدزا مشکل دارند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ابراز امیدواری کرد: رسانهها با استفاده از نتایج رساله دکتری آقای رضایی و تولید و پرداخت جامع، دوطرفه و عینی و راه حل محور، امید و اعتماد را در مردم افزایش دهند.
انتهای پیام/۴۰۸۴/
انتهای پیام/