دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1398 - 15:59
نصراللهی:

اربعین رسانه فراجناحی و مردمی همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها است

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی گفت: اربعین رسانه تعاملی، فراجناحی، مردمی و پدیده فرامذهبی و رنگین کمان مشارکت همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها است.
کد خبر : 431194
AG8I0225.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی در همایش «مسائل جهان اسلام» که در هتل الدوره کربلا برگزار شد، اربعین را رساترین، جامع‌ترین، صمیمی‌ترین و بی‌واسطه‌ترین رسانه دانست و گفت: یکی از مسائل مهم دنیا این است که هم از این ظرفیت رسانه‌ای استثنایی اربعین غفلت می‌شود و هم اینکه استفاده از ظرفیت رسانه‌های کلاسیک در تبیین اربعین، محدود و حداقلی است.


وی افزود: اربعین رسانه تعاملی، فراجناحی، مردمی و پدیده فرامذهبی و رنگین‌کمان مشارکت همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با اشاره به مشارکت اقوام و مذاهب مختلف از جمله مسیحیان، ایزدی‌ها، زرتشتی‌ها در اربعین اظهار کرد: آنچه که این روزها در اربعین روی می‌دهد به لحاظ ارزش‌های خبری کلاسیک علوم ارتباطات دارای همه ارزش‌های خبری است؛ باوجوداین، رسانه‌های کشورهای اسلامی در واقع‌نمایی اربعین ناتوان هستند و رسانه‌های غربی هم یا آن را پوشش نمی‌دهند یا اینکه به حاشیه‌ها بیشتر از متن می‌پردازند.


نصراللهی بیا کرد: اربعین نماد بخشش، مهمان‌نوازی، وحدت، عشق، برادری، محبت، انسانیت انتظار، امید و نماد اقتدار و صدای مظلومان و نمایش آزادگی است.


وی ادامه داد: اقدامات درخور قدردانی در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای و غیررسانه‌ای شده است اما به موازات استقبال و عظمت این پدیده بی‌نظیر این تلاش‌ها، ناکافی است.


رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی با برشمردن ویژگی‌ها و فرصت‌های رسانه بی‌نظیر رسانه اربعین خاطرنشان کرد: درعین‌حال درصورتی‌که اقدامات متناسب و موازی با گسترش روزافزون پدیده اربعین صورت نگیرد چالش‌هایی آن را تهدید می‌کند.


نویسنده کتاب «مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای» عنوان کرد: غلبه احساسات بر حکمت، فقدان و ناکافی بودن آموزش به‌ویژه در حوزه‌های بهداشتی، سونامی جمعیتی و اقدامات ناکافی و موازی زیرساختی، فرهنگی و ساخت دوگانه‌های غیرواقعی از اربعین مثل اربعین و حج، شیعه و سنی، ایران و عربستان از جمله چالش‌های اجرایی اربعین است.


عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: مشکلات اینترنت و استفاده نکردن از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی از دیگر چالش‌های جهان اسلام در معرفی و فرهنگ‌سازی پدیده اربعین است.


وی در بخش پایانی از سخنان خود تصریح کرد: تشکیل ستاد رسانه‌های مردم‌نهاد، توانمندسازی رسانه‌ها و موکب‌ها با آموزش‌های مستمر و تبادل تجربیات، استفاده از ظرفیت‌های همه قالب‌ها و ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی، پرهیز از دوگانه‌سازی‌های نادرست، توجه بر عقلانیت و حکمت‌افزایی، توجه به بعد اجتماعی در کنار جنبه‌های دینی اربعین و پرهیز از حاکمیتی و دولتی‌کردن اربعین را از جمله راهکارهای مهم مقابله با چالش‌های اربعین و استفاده حداکثری از آن اعلام کرد.


گفتنی است در همایش مسائل جهان اسلام که به همت اتحادیه دانشگاهیان عراق و انجمن‌های علمی حوزه علمیه در هتل الدوره کربلا برگزار شد محققان و اندیشمندان دیگری از کشورهای مختلف اسلامی سخنرانی کردند.


انتهای پیام/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته