دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1398 - 14:46
عباس علوی‌راد*

دوره پس از تکانه ارزی و آخرین فرصت تیم اقتصادی دولت روحانی

حدود دو سال به پایان کار دولت فعلی باقی مانده و بدون تردید این آخرین فرصت تیم اقتصادی دولت روحانی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است.
کد خبر : 414680

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ در کشور ما در سال‌های پس از جنگ تحمیلی تاکنون چهار تکانه ارزی در سال‌های ۷۴، ۷۷، ۹۱ و ۹۷ به وقوع پیوسته است.


البته عمق و شدت این چهار تکانه یکسان نبوده؛ چراکه دو تکانه ارزی آخری یعنی سال‌های ۹۱ و ۹۷ با تحریم‌های شدیدتری همزمان شده است.


اما این چهار تکانه ارزی از نظر تأثیرگذاری بر اقتصاد ایران دارای دو ویژگی مشترک هستند. در واقع همزمان با همه این تکانه‌ها، رشد اقتصادی کشور سقوط و نرخ تورم جهش کرده است.


همزمان با وقوع تکانه ارزی سال 91 رشد اقتصادی کشور به منفی 7.7 درصد و نرخ تورم به 30.5 درصد می‌رسد.


در یک رویداد مشابه و همزمان با وقوع تکانه ارزی سال ۹۷، رشد اقتصادی به منفی 4.9 درصد و نرخ تورم به 26.6 درصد می‌رسد.


چنانچه ملاحظه می‌شود تیم اقتصادی دولت روحانی در تقابل با تکانه ارزی سال ۹۷ مانند دولت قبل در سال ۹۱ قادر نبوده است مانع گرفتارشدن اقتصاد ایران در دام «رکود تورمی» شود.


اعضای تیم اقتصادی دولت اخیرا اظهار کرده‌اند ثبات نسبی‌ای در قیمت ارز ایجاد شده است. حالا همه نگاه‌ها به تدابیر تیم اقتصادی دولت برای دوره پسا تکانه ارزی و تحولات متغیرهای کلان اقتصادی ایران در این دوره است.


مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید برای مهار تکانه ارزی سال ۹۷ در تاریخ معاصر اقتصاد ایران ثبت شد. حالا حدود دو سال به پایان کار دولت فعلی باقی مانده و بدون تردید این آخرین فرصت تیم اقتصادی دولت روحانی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است.


*عضو انجمن اقتصاددانان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته