دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام واعظ موسوی در گفتگو با آنا:

مقابله با تحریف عاشورا حرکتی زینبی است

یک کارشناس دینی گفت: مقابله با تحریفات و تفسیرهای نابه‌جا از قیام امام حسین(ع) و عاشورا حرکتی زینبی است.
کد خبر : 413586
1948379.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره حفظ و حراست حقیقت حادثه عاشورا و ایستادگی در مقابل تحریف این حادثه تاریخ‌ساز گفت: وقتی یک اتفاق، حادثه یا رخدادی اتفاق می‌افتد، این حادثه سیاسی، اجتماعی، علمی و یا هر رخداد دیگر، خیلی مهم است که چگونه به آیندگان منتقل شود. گاهی اوقات تحریف در انتقال آن رخداد اتفاق می‌افتد، یعنی یا بزرگ‌نمایی شده یا کوچک‌نمایی می‌شود و آن پیام منتقل نشده و باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود. به همین دلایل در انتقال حقیقت حادثه مهمی مانند عاشورا که در تاریخ بشریت تأثیرگذار بوده، باید بسیار دقت کرد.


وی با اشاره به نفوذ حقایق حادثه عاشورا و آموزه‌های امام حسین(ع) در بین آزادگان جهان بیان کرد: مستشرقین غربی هم وقتی حادثه عاشورا را مطالعه می‌کنند، متأثر و تحریک می‌شوند و در واقع یک دید و بینش پیدا می‌کنند، مگر این‌که مغرض باشند، مگر این‌که دست‌نشانده سیاست‌های زمان باشند؛ وگرنه یک شرق‌شناس آزاد و حر وقتی‌که مطالعاتش به این قسمت از تاریخ اسلام می‌رسد، شوکه می‌شود، و بعد در اظهاراتش، قلمش و بیانش این تأثیر ظاهر می‌شود و معلوم می‌شود.


این کارشناس دینی عنوان کرد: شهید مطهری تحریفات را به دو نوع تحریف لفظی و معنوی تقسیم می‌کند. طبیعی است رخداد و حادثه‌ای که پایه‌های ظلم را نشانه گرفته است، مورد تحریف لفظی و معنوی قرار بگیرد. گاهی اوقات خود آن عبارت لفظی را تغییرش داده‌اند، گاهی اوقات نتوانسته‌اند، محتوا و مفاهیمش را تغییر داده‌اند و هنوز هم این کار را انجام می‌دهند.


واعظ موسوی مقابله با تحریفات و تفسیرهای نابه‌جا از قیام امام حسین(ع) و عاشورا را حرکتی زینبی توصیف کرد و اظهار کرد: صاحبان فکر و اندیشه،‌ انسان‌های دلسوز، انسان‌هایی که مقیدند که پیام‌ها را به نسل‌های آینده به زیبایی و درستی منتقل کنند، این‌ها باید حواس‌شان خیلی جمع باشد. من اسم این‌ها را می‌گذارم دیدبان‌های فرهنگی، مثلاً شهید مطهری یک دیده‌بان فرهنگی بود؛ در زمان خودش به مقابله با تحریفات پرداخت و هنوز هم ما باید متوجه این موضوعات باشیم.


وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات حرکت‌هایی اتفاق می‌افتد که معلوم می‌شود این‌ها برداشت‌های ناصوابی از واقعه کربلا است. این‌ها وظیفه بنیادهای فرهنگی، وظیفه مهندسین فکر، وظیفه کسانی که در واقع دیده‌بان‌های فرهنگی، وظیفه کسانی است که جریان‌سازی فرهنگی می‌کنند، جریان‌سازی اجتماعی می‌کنند، وظیفه این‌ها هست که نسبت به پیام عاشورا حساسیت نشان دهند و نگذارند که سوءبرداشت‌ها به‌جای پیام‌ها منتقل شود و زمینه ایجاد سوءتفاهم در این رویداد تاریخی مهم فراهم شود.


انتهای پیام/4072/4028/ 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته