دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1398 - 13:12
انبارلويی:

دولتمردان در برخورد با نقد خيلی مهربانانه برخورد نكردند

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: دولتمردان در برخورد با نقد خيلی مهربانانه برخورد نكردند و می رفتند با وزير خارجه آمريكا قدم و لبخند می‌زدند اما اينجا اگر نقدی بود فرياد می‌زدند و ناسزا می‌گفتند.
کد خبر : 411947
انبارلویی.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمد انبارلویی در برنامه اين هفته نسل امروز با موضوع خبرنگاری يا خبرپراكنی اظهار کرد: در جهان امروز قدرت را روی ٤ پايه استوار می‌كنند؛ اطلاعات، ارتباطات، سازمان و محاسبات؛ در پايه اطلاعات و ارتباطات موضوع اصلی خبر است.


وی تصريح كرد: از نظر امپرياليزم خبری، خبر چيزی است كه اذهان و فكرها و قلب ها را مديريت كند و اين ديدگاه معطوف به حفظ قدرت و اقتدار آنهاست و از نظر ما خبری خوب است كه معطوف  به حفظ منافع و استقلال ملی باشد و حقوق مردم را در دستيابی به واقعيت ها تضمين كند؛ در ١٠٠ سال اخير از دو رژيم خبری در رسانه ها برخوردار بوديم كه رژيم اول جريان سلطه در ايران بود كه نهضت مشروطه و ملي را زمين زد و خبر بد تعيين كننده بود كهرنقش بي بي سي در كودتای ٢٨ مرداد به عنوان اسم رمز كودتا ميتوان نام برد.


سردبير سابق روزنامه رسالت ادامه داد: در انقلاب اسلامی به دليل هوشمندی رهبری، روحانيت و رسانه‌های پای كار انقلاب و جريان نخبگان اين غلبه را در بخش خبر نتوانستند پيدا كنند در دو سه هماورد با ما رو به رو شدند و جريان‌های بدلی را در برابر جريان اصلی انقلاب پديد آوردند كه جريان منافقين و بنی‌صدر اولين زورآزمايی ما با آنها بود كه به قول آقای عسگراولادی شب گفته های بی بی سی را تيتر يك روزنامه های خود می‌كردند.


انبارلويی تصريح كرد: ما در دو نبرد نرم يكی ١٧ تير ٧٨ و ديگري انتخابات سال ٨٨ به طور ملموس ديديم غلبه رسانه های انقلاب به رسانه های پليدی كه خواستند ذهن مردم را مديريت كنند يا اخلال در فكر و ذهن مردم ايجاد كنند بيشتر بود و به همين دليل شكست خوردند.


وي در پاسخ به سؤالي درباره نقاط مثبت و ضعف خبرنگاران در جامعه امروز افزود: اخلاق وشرافت حرفه اي خبرنگاري مقوله مهمي است، خبرنگاري شغل نيست حرفه است مثل حرفه پزشكي و مهندسي مسئوليت مدني دارد و خبري كه منتشر مي كند بايد متوجه اين باشد كه يكي از تعاريف خبر بيان واقعيت هاست اما هر واقعيتي خبر نيست.


انبارلويی در خصوص اينكه برخي خبرنگاران در معرض تورهاي نفوذ هستند، افزود: الان برخي خبرنگاران بي بي سي يا راديو آمريكا هستند كه در رسانه هاي داخل بوده اند اما در تور امپرياليزم خبري قرار مي گيرند؛ اين بنابر پول، امكانات و نوع تفكر است اول ذهنيت آنها را ميسازند و مدينه فاضله اي در غرب ميسازند و متناسب با شهوات عقلاني، جسمي و جنسي آنها برنامه ريزی ميكنند.


انبارلويي در خصوص اينكه آيا امروز خبرنگاران از وضعيت خود راضي هستند؟ اظهارداشت: نه راضي نيستند وضعيت اقتصادي كشور يا اقتصاد رسانه به گونه اي نيست راضي باشند اما شرافت و اخلاق حرفه اي حكم مي كند كه طرف مردم باشد يا مخالفان مردم؛ كسي كه فكر مي كند روزنامه نگاري حرفه اي نان آور است نبايد به اين سمت بيايد اما كسي كه فكر مي كند در اين جبهه و سنگر از استقلال و منافع ملي، منافع مردم محروم و مظلوم دفاع مي كند مثل رزمنده اي كه در جبهه هاي جنگ يا مدافعان حرم كه سرشان را كف دستشان گذاشتند، خبرنگاران با اين روحيه در اين فضا بيايند.


وي در خصوص نقد در رسانه هم و برخورد مسئولان نيز گفت: رابطه حكومت با روزنامه نگاران منتقد رابطه خوبي نبوده آنها خبر را مهر محرمانه زده و مردم و جهان رسانه را از آن محروم ميكنند و خود را زير چكش نقد رسانه قرار نمي‌دهند.


وي با بيان اينكه نقد رسانه هميشه اين نيست عليه طرف باشد بلكه وقتي كار خوبي صورت ميگيرد آن كار تبليغ و ترويج مي شود، اظهار کرد: گذر زمان به آنها اثبات مي كند بيراهه رفتند؛ مثلا در مقوله برجام نقد مشفقانه در رسانه هاي مختلف وجود داشت كه اين توافق نامتوازن و داراي مشكلاتي است اما به اين اشكالات پاسخ ندادند و مذكرات را محرمانه و سري انجام دادند بعد گفتند چيزي امضا نمي كنيم اما يكدفعه وقتي متن آمد داراي اشكالاتي بود؛ بايد هشدارهاي رهبري و مجلس را شنيد.


وی ادامه داد: در برخورد با نقد خيلي مهربانانه برخورد نكردند و ميرفتند با وزير خارجه آمريكا قدم و لبخند مي زدند اما اينجا اگر نقدي بود فرياد مي زدند و ناسزا مي گفتند؛ ١٥ ناسزا به منتقدين گفتند و به نقدشان اصلا توجه نكردند و آنها را كاسب تحريم، بي سواد خطاب كردند كه شايسته فضاي رسانه اي كشور نيست.


عضو شورای مركزی حزب مؤتلفه اسلامی بر همين اساس به برخورد مسئولان با رسانه ملي هم اشاره كرد و افزود: چرا گاهي ميگويند حقوقتان را كم مي كنيم يا اخلال در دستمزد كاركنان صداوسيما ايجاد ميكنند چون در كنار تعريف نبايد دو نقد هم بشود.


وي در پاسخ به اين سؤال كه براي توجيه برخي آقايان چه كار بايد كرد، افزود: صبر و تحمل در برابر ناملايمات اولين توصيه بنده است، عصبانی نشويم و دوز نقد را طوری تنظيم كنيم كه به سمت كارآمدی برويم.


انبارلويي افزود: هر وقت مسئولان خوب عمل كردند تبليغ و ترويج كنيم و جايي كه بد عمل كردند اينطور نباشد به جان هم بيفتيم و خوراك براي بی بی سی و نامحرمان تهيه كنيم كه اين بستگي به هنر مسئولان رسانه و خود خبرنگار دارد كه ماده اوليه خام اين اطلاعات را مي خواهد مهيا كند.


وي افزود: در فضاي آزادي كه انقلاب براي بيان حقايق به وجود آورده براي تضمين استقلال، منافع ملي و منافع مردم استفاده كنيم.


اين پيشكسوت رسانه خطاب به نسل امروزی ها خاطرنشان كرد: ياران خود را در فضای مجازی پيدا و همراهي كنيم بايد به سرعت اخبار صحيح و درست را رصد و بدانيم جايگاه ما كجاست و خودي را نزنيم چراكه ما قرار است دسمن را بزنيم.


در ادامه محمدمهدی رحيمی، مدیرکل اخبار داخلی خبرگزاری مهر در پاسخ به سؤال مجري برنامه كه چه خبر و اساسا خبر را چه كسي توليد مي كند، اظهارداشت: جواب سؤال چه خبر يك جواب راحت است چراكه امروز بسياري از ابزارهاي اطلاع رساني و كسب خبر فراهم تر از قبل است و مردم با جستجويي كوچك در گوشي هاي هوشمند جواب "چه خبر" را پيدا مي كنند. 


وي در عين حال از برخي جهات اين دسترسي آسان به اخبار را دشوار دانست و گفت: اين دسترسي به همين ميزان كه قابل وصول شده اما كسب صحت اخبار هم به همان ميزان دشوار شده است.


مديركل اخبار داخلي خبرگزاري مهر در پاسخ به اين سؤال كه مردم چرا بايد به خبرگزاري ها رجوع كنند، افزود: حتما براي مردم مهم است از اخبار و اوضاع حوزه مورد علاقه شان مطلع باشند؛ شايد ميزان مراجعه مردم به خبرگزاري ها مقداري متفاوت از قبل باشد، قبلا خبرگزاري، روزنامه با سايت ها مرجع مردم براي كسب خبر بودند اما الان علاوه بر اين امر، براي راستي آزمايي خبرهايي كه در فضاهاي ديگر مثلا كانال هاي خبري، منتشر ميشود نيز مورد رجوع هستند.


وي در پاسخ به اين سؤال كه يعني تا اين اندازه خبر غيرراست وجود دارد، تصريح كرد: متأسفانه حتما وجود دارد.


رحيمي در پاسخ به اين سوال كه در موضوع خبر درست يا نادرست چقدر خبرنگاران مؤثرند و تا چه اندازه دستوراتي براي توليد خبر داده مي شود، گفت: در خبر نادرست يا خبر فيك كمترين سهم را بايد به اصحاب واقعي خبر داد و نقش اصلي را اصحاب قدرت و منفعت طلباني كه در ايجاد يا جهت دهي به يك خبر سود مي برند دارند؛ اين خبرها درون مايه واقعي اما شاخ و برگ هاي غيرواقعي به آنها اضافه شده است كه حوزه هاي مختلف سياسي، ورزشي و اقتصادي را شامل ميشود.


اين فعال رسانه‌اي درخصوص اينكه اصحاب رسانه چگونه اين اخبار را كار مي كنند، گفت: يكي از اتفاقات نگران كننده كه هر روز هم به آن دامن زده ميشود اين است كه مراجع خبري مردم رسانه هاي رسمي، خبرگزاري ها و پايگاه هاي شناسنامه دار نيستند و ابزارهاي اطلاع رساني متنوع شده و ميشود خبري از كانال رسمي منتشر نشود اما مردم از طريق فيك نيوزها متوجه آن شوند.


 وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا مردم به آنها اعتماد دارند؟ اظهارداشت: مردم به هر دوي اين مسيرهاي اطلاع رساني درصدي از اعتماد را پيدا كرده اند و اين متأسفانه به نوع عملكرد امثال بنده به دليل برخي مصلحت سنجي ها صورت گرفته است.


رحيمي در همين زمينه خاطرنشان كرد: البته اقبال با پذيرش متفاوت است ممكن است براي دريافت اخبار مختلف مردم سراغ رسانه هاي مختلف بروند اما اقبال به معناي پذيرش نيست هرچند قبول داريم كه در كنار رسانه هاي رسمي، رسانه هاي ديگر هم اضافه شده است.


 اين فعال رسانه اي درخصوص اينكه چرا اين اتفاق افتاده است؟ يادآور شد: مديران طراز اول رسانه اي به خاطر نشناختن اقتضائات و علايق مردم مصلحت هايي در نظر گرفتند و شيوه هايي دنبال كردند كه تا حدي جايگاه رسانه خدشه دار شده و وارد فازي شديم كه فيك نيوزها از اين آب گل آلود ماهي گرفتند و جايگاهي براي خود قائل شدند.


وي تأكيد كرد: اگر كانالي در فضاي مجازي، پايگاه اطلاع رساني يا شبكه خبري تلويزيوني يا ماهواره اي مورد رجوع مردم است مورد اقبال مردم ممكن است نباشد خيلي چيزها را مردم مي‌بينند ولي قبول نمي‌كنند.


 رحيمي در پاسخ به اين سؤال كه رسانه هاي فيك چه جذابيتي دارند، اظهارداشت: بخشي از جذابيت به سرعت برمي گردد و يك رسانه رسمي به دليل مسئوليت و اعتبارش بايد به دستگاه ها و نهادها پاسخگو باشد و نمي تواند هر خبري شنيد منتشر كند؛ امروزه عنصر سرعت مهم است و در بين اهالي خبر هم اين نكته مطرح مي شود كه كجا اول خبر را زده؟


مديركل اخبار داخلي خبرگزاري مهر موضوع دوم را پشت پرده ها دانست و گفت: پشت پرده ديده نمي شود و هر چيزي را ميتوان به خورد مخاطب داد و فيك نيوزها ادعا مي كنند بقيه اين پشت پرده ها را كار نكردند مثلا ميگويند جسارت نداشتند اما ما منتشر كرديم؛ هميشه در تاريخ در كتاب ها و داستان ها براي همه مردم جهان هم جذاب است.


وي در خصوص اينكه اين خبرپراكني ها از كجا شروع شده است، افزود: شايد دقيقا نتوان مقطع خاصي را نام برد و بايد برهه هاي مختلف ياد كرد اما در تاريخ معاصر و در سال هاي پس از انقلاب در دوره توسعه سياسي خيلي اتفاق ها افتاد كه يكي از آنها آزادي بي حد و حصر مطبوعات بود يعني صدور مجوزهاي فله اي باعث شد تعداد قابل توجهي نشريه و روزنامه و مجله رشد كنند.


رحيمي بر همين اساس اضافه كرد: اينها كم كم رسانه هاي زنجيره اي شدند و در واقع بايد به همان اصحاب قدرت برگرديم؛ اين رسانه ها هر روز يك موضوع را يكي با تيتر و ديگري با گزارش يا سرمقاله برجسته مي كردند و اتاق فرمان اين فيك نيوزها همان اصحاب قدرتي هستند كه منافعشان را دنبال مي كنند.


وي ادامه داد: به واسطه حمايتي كه توسط دولت مي شدند يكدفعه با موجي از رسانه هايي كه اسمشان افشاگر و شعارشان دانستن حق مردم است مواجه شديم كه در واقع همان فيك نيوزهاي امروزي بودند و به موضوعاتي ميپرداختند كه بافته هاي ذهن خودشان بود اما اسم هاي قشنگ مثل عاليجناب فلان كه براي هر سني جذاب است انتخاب مي كردند.


 اين فعال رسانه اي تصريح كرد: اين دوره تاريخ را شايد بتوان منشأيي براي فيك نيوزها دانست و امروز ميبينيم برخي رسانه ها در بستر فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي كه روش فيك نيوزي دارند سرمنشأشان حدود ٢٠ سال قبل است كه در دوران اصلاحات و دوم خرداد به صورت مكتوب فعاليت مي كردند و الان در شبكه هاي اجتماعي يا در خارج از مرزها عليه مردم كار مي كنند يا در داخل به صورت فيك نيوزي منافع خود را دنبال مي كنند.


رحيمي در ادامه اين برنامه با بيان اينكه جايگاه سردبيري در رسانه جدا از خبرنگاري نيست، در پاسخ به اين سؤال كه اگر مديري از خبرنگاري خوشش نيايد او را حذف مي كند، گفت: ما تلاش مي كنيم اين كار را نكنيم ولي حتما در رسانه ها اين وجود دارد؛ با اينكه خبرنگاري جزو مشاغل سخت است اما خبرنگارانزخيلي ساده جابه جا مي شوند و اساسا گاهي فعاليت خبري شان به پايان مي رسد و به حوزه ديگري مي روند. 


وي تصريح كرد: برخي مديران رسانه اي نمايندگان مجلسي هستند و براي اينكه دور بعد رأي بياورند رسانه به راه مي اندازند ؛ از اين جنس مديران و مديراني كه صاحبان قدرت رسانه را در اختيار آنها قرار داده اند ميبينيم كه در عرصه رسانه فعاليت دارند.


رحيمي تأكيد كرد: خبرنگارها واقعا مظلوم هستند و با ورود شبكه هاي اجتماعي كار خبرنگاري ٢٤ ساعته شده است.


 مديركل اخبار داخلي خبرگزاري مهر در پاسخ به اين سؤال كه بايد معيشت خبرنگاران را هم ديد، افزود: الان به آن شكل ديده نمي شود، رسانه هاي ما استقلال مالي قابل توجه ندارند قرار بوده حمايت شوند.


وي بر همين اساس گفت: الان در بخش مكتوب ببينيد چه بحراني درباره كاغذ به وجود آمده، قرار شد ارز دولتي باشد گويا كشتي اش در بندري لنگر گرفته كاغذش هم به تهران رسيده اما معلوم نيست كاغذ با ارز ٤٢٠٠ چطور با ارز ١٥ هزار به روزنامه مي رسد و در يكي دو هفته اخير هم يك روزنامه تعطيل شد؛ برخي هم روزانه خريداري مي كنند يا اينكه كاغذ قرض مي دهند.


رحيمي ادامه داد: در اين صورت رسانه هايي كه ميخواهند استقلالشان را حفظ كنند در درجه اول فشار روي خبرنگار مي آيد يعني يا تعديل ميشوند با اينكه با حقوق تعيين شده بماند كه با اين وضعيت اشتغال خبرنگار چاره اي جز اينكه بماند ندارد هرچند حتما آن شرايط مطلوب نيست.


اين فعال رسانه اي تصريح كرد: نهادهاي دولتي، مجلس، دستگاه هاي ديگر حتي بخش خصوصي احساس مي كنند رسانه ها بايد بنده آنها باشند مثلا يك روابط عمومي تماس ميگيرد چرا اين خبر بدون هماهنگي منتشر شده در حالي كه يكي از همين روابط عمومي ها به خبرنگار گفته بود چرا بعد از ساعت كاري تماس گرفته شده است؛ مديران روابط عمومي ميخواهند هرطور خودشان ميخواهند تعامل كنند اما خودشان بعد از ساعت كار پاسخگو نيستند.


 رحيمي در پاسخ به اين سؤال كه خبرنگاري روزي در كشور بوده امروز به اسم خبرنگار آزاد از كشور خارج و پرچم مبارزه با ايران را در دست مي گيرد چرا چنين اتفاقي برايش افتاده گفت: هركسي كه اين كار را مي كند نبايد او را ايراني ناميد يعني خيانتي بيش از اين نمي شود نسبت به يك ملت داشت كه به اسم هموطن در رسانه هاي معارض كه عليه كشور كار مي كنند فعاليت داشت.


وي خاطرنشان كرد: ما الان در جنگ رسانه اي قرار داريم فرض كنيد در ٨ سال دفاع مقدس يك ايراني در جبهه بعث قرار ميگرفت مثل سازمان منافقين.


موسوی در ادامه برنامه خصوص اينكه آيا مقصر اخبار غيرصحيح خبرنگاران هستند؟ اظهارداشت: قطعا ما مقصر نيستيم چون براساس جايگاهمان توجيه هستيم خبر را بعد از موثق بودن ارائه دهيم؛ مقصر كساني هستند كه شبكه هاي اجتماعي را به نفع خود مصادره و پايگاه هاي خبري مخفي درست و داراي تريبون هايي هستند كه به جايي پاسخگو نيست.


وي در پاسخ به اين سوال كه اينها خبر را از خبرنگاران ميگيرند؟ افزود: از خبرنگار نمي گيرند خودشان خبر را ميسازند.


اين خبرنگار در پاسخ به اين سؤال كه چقدر تابع مدير يا سردبيرانتان هستيد، گفت: اولويت براي سردبير رساندن آنچه اتفاق افتاده به مخاطب است و جهت دهي نميكند اما قطعا خبرنگار تابع سردبير است و تك روي نمي كند.


 موسوي در خصوص برخوردهايي كه گاهي در شأن خبرنگاران نيست اما توسط يك مسئول صورت ميگيرد، گفت: وقتي برخورد بدي ميشود شايد در درون يك خبرنگار را اذيت كند اما خبرنگار نمي تواند غرض ورزي محض كند چراكه همزمان چندين خبرنگار ديگر هم خبر را مخابره مي كنند مگر اينكه از يك نهاد خبر اختصاصي باشد كه در اين صورت خيلي محدرد ممكن است جهت دهي صورت گيرد چراكه خبرنگاران جزو قشر باشرف جامعه هستند و شرف خود را به خاطر يك اخم نمي فروشند.


وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا يك مسئول برخورد فيزيكي با خبرنگاران ميكند، گفت: جايگاه خبرنگار را نمي شناسد كه خبرنگار ركن اصلي جامعه است.


 اين فعال رسانه اي در پاسخ به اين سؤال كه اين برخورد چقدر در پوشش خبر آن فرد مؤثر است، گفت: اگر شخصي نگاه كنيم شايد آن خبرنگار خبر شخص را پوشش ندهد اما ارتباط رسانه و مسئول دوسويه است رسانه نميتواند او را بايكوت كند و آن مسئول هم به رسانه احتياج دارد.


 وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا مرجع تان منابع غيررسمي هم هست؟ گفت: خبرنگار همه جا را بايد بسنجد و فقط اين نيست به آنچه خودش ميبيند اكتفا كند حتي بايد فيك نيوزها را هم ديد تا به تحليل رسيد البته فيك نيوزها سردمداري اخبار را ندارند اما خطر اين امر وجود دارد.


موسوي در ادامه اظهارداشت: در فرهنگ ما اين موضوع كه شايعه را دوست داريم هميشه وجود داشته است؛ نبايد گفته شود خبرنگار بي سواد است بلكه سوال اين است چرا به يك بي سواد كارت خبرنگاري داده ميشود يا يك بي سواد مديرمسئول شده است؛ وقتي مدير يك رسانه تغيير مي كند اتوبوسي افراد هم جابه جا ميشوند؛ در صنف ما برخي خبرنگارنما هستند و غرض ورزي هم مي كنند و چون حرفه اي نيستند شرافت خبرنگاري را زير پا ميگذارند.


وي با اشاره به برخي سختي هاي كار خبرنگاري گفت: خبرنگاري ٦ صبح آفيش ميشود ٨ صبح به محل برنامه ميرسد گاهي براي انتقال خبر آنتن نيست و بايد سران سه قوه را پوشش دهد و با تمام اين استرس ها ماهي ٢ ميليون حقوق دارد درحالي كه خبرنگاري كه خبر رئيس جمهور را پوشش مي دهد بايد دغدغه معيشتي نداشته باشد و برايش جايگاه قائل شد تا گاف ندهد.


 اين خبرنگار در پاسخ به اين سؤال كه راهكار چيست؟ گفت: قرار است لايحه جامع رسانه بيايد كه بحث سال قبل بود و در مجلس ميگويند اگر دولت لايحه ندهد خودمان طرح تدوين مي كنيم در حالي كه خود خبرنگاران بايد درگير اين امر باشند اما نگاه مسئولان به خبرنگار اين است كه يك خبري مي آورد و مدير رسانه هم اگر ديد خبرنگاري مثلا اينقدر پول ميخواهد خبرنگار ديگري جايگزين مي كند با اينكه اين كار به آن رسانه هم ضربه مي زند.


موسوي تأكيد كرد: برخي مديران رسانه اي، رسانه اي نيستند و كانون هاي قدرت به آنها رسانه داده و اين فاجعه است؛ هر نهادي اكنون يك رسانه دارد، الان يک خبرنگار اگر بيمه باشد بيمه حرف و مشاغل آزاد است.


 موسوي با بيان اينكه خبرنگاران نبايد نااميد شوند، گفت: جايگاه خبرنگار امروز خيلی بالاست و خبرنگار مثل معلم شريف است و واقعيت امروز را خبرنگار رقم زده است.


وي خطاب به مسئولين هم گفت: اگر با پول تو جيبی يک خبرنگار بچه مسئولی توانست زندگی كند تكليف مشخص می‌شود.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته