جوانگرایی در دولت روحانی محقق نشد/ تأثیر ناکارآمدیها بر معیشت مردم بیش از تحریمهاست
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدرضا عارف در جمع اعضای شاخه جوانان جامعه اسلامی مهندسین در سلسله نشستهای «بررسی آینده گفتمانهای سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران» با بیان اینکه برگزاری این نشستها در یک فضای صمیمی میتواند در پرداختن به چالشهای مهم کشور و رسیدن به راهکارها و راهحلهای اجماعی مؤثر باشد بر ضرورت تداوم اینگونه نشستها در سه سطح درون تشکیلات، درون تشکلهای همسو و نیز در میان جریانات داخل نظام تأکید کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: ما در آغازین ماههای دهه پنجم انقلاب قرار داریم و با چالشهای جدی بیرونی و درونی یعنی تحمیل تحریمهای ظالمانه و جنگ تمامعیار اقتصادی و نیز ناکارآمدی در بخشهایی از حاکمیت و امور اجرایی در پاسخ به مطالبات مردم و عدم پاسخگویی و تحقق آرمانهای نظام در ساختار اداری کشور روبرو هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم آسیبشناسی 4 دهه گذشته که آن را الزام حیاتی برای ادامه راه انقلاب و رشد و تعالی کشور دانست، تأکید کرد و گفت: به نظر من در مقطع فعلی شاید مهمترین کار تحلیل دقیق و آسیب شناسانه واقعی از عملکردها و رفتارها بخصوص در جریانات سیاسی در دو مقطع قبل از پیروزی انقلاب و 4 دهه اول بعد از پیروزی انقلاب باشد. برای ادامه راه و برای اینکه بتوانیم در پاسخ به مطالبات مردم و رشد و تعالی کشور بهتر جلو برویم، نیاز به این آسیبشناسی داریم.
وی در همین زمینه ادامه داد: رمز موفقیت و پیروزی از سال ۴۲ تا سال ۵۷ وحدت فرماندهی راهبردی، انسجام و همبستگی مردم و همراهی مردم با رهبری انقلاب بود.
عارف خاطرنشان کرد: در 4 دهه گذشته علیرغم دست آوردهای ارزشمندی مانند مقابله با گروهکها و دشمنان انقلاب، 8 سال دفاع مقدس، دستاوردهای علمی و مقابله با تحریمها سؤال جدی که مطرح است این است که آیا در تحقق آرمانها و حاکمیت ارزشها و در رشد و پیشرفت و پاسخ به مطالبات مردم موفق بودهایم؟ علل عدم موفقیت در برخی موارد چیست؟ باید بعد از گذشت چهل سال از انقلاب مشخص شود که چرا نتوانستیم در تحقق برخی شعارها و وعدهها موفق باشیم.
وی با برشمردن برخی چالشهای جدی کشور ازجمله در حوزه مدیریت آب و محیطزیست، نظام اداری و نظام بانکی، صندوقهای بازنشستگی و بیمهای، عدم توفیق در مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، چالش اقتصادی و معیشتی مردم و چالش کارآمد سازی نظام مدیریتی، تأکید کرد: به نظرم ناکارآمدیها، سیاستگذاریهای غلط و فساد، بسیار بیشتر از تحریمها بر اقتصاد کشور و زندگی مردم اثر سوء داشته است. ناکارآمدی و فساد زمینه اثرگذاری تحریمها در نظام مدیریت اقتصادی کشور را فراهم کرد.
رئیس فراکسیون امید استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، تعامل و همکاری جریانات و تشکلهای مختلف را مهمترین نیاز گفتمانهای سیاسی برای مقابله با چالش کشور برشمرد و گفت: گفتمانهای سیاسی داخل نظام باید به حوزه کارآمدی و استفاده از خبرگان و نخبگان توجه جدی کنند.
وی بر ضرورت ارتقاء جایگاه تشکلهای سیاسی و باور به نقشآفرینی احزاب تأکید کرد و گفت: حاکمیت مردمسالاری دینی و اجرای اصول مختلف قانون اساسی بهویژه فصل سوم قانون اساسی ضرورت تحزب و توجه به تشکلهای شناسنامهدار را ایجاب میکند.
عارف با بیان اینکه مردمسالاری دینی بدون احزاب فعال و فراگیر عملی نیست، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی احزاب تقویت اعتماد عمومی مردم است. با کمال تأسف به دلیل رویکردهای تخریبی احزاب نسبت به هم اعتماد مردم به تشکلهای سیاسی آسیب دیده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حرکات ائتلافی و جبههای اگر چه امروز یک ضرورت است و باید حمایت شود اما نمیتوانند پاسخگوی عملکردها باشند و باید جای خود را بهتدریج به احزاب فراگیر و مسئولیتپذیر بدهند.
وی تأکید کرد: تقویت و میدان دادن به تشکلها و احزاب و آزادی عمل آنها در چارچوب قوانین و مقررات ضرورت حاکمیت مردمسالاری و مشارکت مردم در همه امور است.
عارف بر ضرورت تعامل، همکاری و گفتگوی بین تشکلها و موردتوجه قرار دادن ایده گفتوگوی ملی تأکید کرد و گفت: بسیاری از آسیبهای دهه گذشته ناشی از دورویی، برچسب زدنها، انحصارطلبیها، سیاست حذف، نگاههای قیم مآبانه و معیارهای دوگانه در تصمیم سازیها و تصمیمگیریها، خودبزرگبینیها در میان جریانات سیاسی است.
وی با مخاطب قرار دادن جوانان، گفت: اجازه دهید بعنوان یک معلم که از ابتدای انقلاب در مسئولیتهای مختلف حضور داشتم، عرض کنم که بدون توجه به مهمترین اجزاء یک گفتمان اصیل در جمهوری اسلامی ایران نمیتوانیم کشور را از این شرایط سخت و دشوار بهسلامتی عبور دهیم.
رئیس فراکسیون امید توجه به همبستگی و منافع ملی و مشارکت همه جریانات درون نظام در مدیریت مسیر سخت و دشوار کشور را خواستار شد و با بیان اینکه توجه به ارتقاء اعتماد عمومی رمز موفقیت است، تصریح کرد: اخلاقمداری و ارتقاء فرهنگی جامعه با سازوکارهای نرم و فرهنگی و جاذبههای حداکثری و مبارزه با فقر و فساد و تبعیض بهصورت باورمند، جدی و فراتر از نگاههای سیاسی نیاز اصلی اقتصاد و مدیریت کشور است.
وی با بیان اینکه توجه به زندگی و معیشت همراه با منزلت برای مردم مهمترین مأموریت گفتمانی در کشور است، خاطرنشان کرد: کارآمد سازی نظام مدیریت و اصلاح ساختارهای اجرایی کشور، با استفاده از خبرگان و شایستگان فارغ از سلیقههای سیاسی زیرساخت کلیدی برای ارتقاء نظام جمهوری اسلامی ایران است.
عارف همچنین طراحی و اجرایی کردن مشارکت حداکثری مردم در همه رویدادهای سیاسی و اجتماعی مهم کشور و استفاده از ظرفیت لایزال مردم در مقابله با آسیبهای اجتماعی، ارتقاء شاخصهای فرهنگی و ارتقاء شاخصهای توسعه و پیشرفت، میدان دادن به تشکلهای مردمی و NGOها را ضرورتی مهم در مقطع فعلی کشور برای عبور از بحران اعلام کرد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده افراد از مزیتهای فعالیت جبههای و پایبند نبودن به الزامات فعالیت جبههای گفت: اینیک واقعیت است که متأسفانه عدهای از منافع فعالیت جبههای استفاده میکنند و در بزنگاهها هیچگونه پایبندی به مرام و مسلکی ندارند. نمونهاش را در انتخابات مجلس دهم و لیست امید دیدهایم. عکس یادگاری با ما میگرفتند ولی در مجلس بهگونهای دیگر رفتار کردند برای حل این معضل هیچ راهی جز تشکیل احزاب فراگیر نداریم.
رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سؤالی درباره لزوم تشکیل مجلس سطح دوم در کشور گفت: با تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا تصور میشد دیگر پیگیری امور محلی به نمایندگان شوراها سپرده شود و نماینده مجلس در سطح ملی پیگیر اهداف کلانتری باشد اما متأسفانه کماکان در مجلس شاهدیم مطالبات محلی پیگیری میشود. تشکیل مجلس دوم و بالادست در صورت تائید، ضرورت آنکه به نظر میرسد مورد تائید بخشهایی از نخبگان و سیاستمداران است نیاز به اصلاح قانون اساسی دارد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر عدم ارائه تعریف مشخص از اصلاحطلبی گفت: این سؤال را در خصوص اصولگرایی هم میتوان مطرح کرد وجه مشترک دو جریان اصیل انقلاب باور به ارزشها و تمامی اصول قانون اساسی است ولی در برخی تاکتیکها و روشها اختلافاتی بین این دو جریان است بخصوص در نگاه به مردم و آزادی و مقوله جمهوریت نظام. هنر اصلاحطلبان جذب است اما در نقطه مقابل جریان رقیب تبحر زیادی در دفع و طرد نیروها دارد. در مقولههای فرهنگی همچون ممیزی و سانسور نیز اختلافنظر جدی بین ما و اصولگرایان وجود دارد. گفتمان اصلاحطلبی به جد اعتقاد دارد که نباید خود را قیم مردم بدانیم و برای آنها تصمیم بگیریم اما جریان رقیب چنین اعتقادی ندارد.
عارف تأکید کرد: بخشهایی از اصولگرایان اعتقاد جدی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ندارند.
وی همچنین راهحل فائق آمدن به چالشهای کنونی را باور به جوانان و میدان دادن به آنها دانست و با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب این بیانیه را نقشه راه کشور در دهه پنجم انقلاب و حاکمیت علم و فناوری در این دهه دانست و گفت: در تمامی مسئولیتهایی که داشتهام تلاش کردم به جوانان میدان دهم بخصوص در مسائل علم و فناوری. در دولت اول آقای روحانی وعده جوانگرایی محقق نشد اگرچه در دولت دوم ایشان تلاشهایی در این زمینه صورت گرفت ولی انتظارات در این خصوص برآورده نشده است و هنوز مقاومتهایی در سپردن مسئولیتها به جوانان میشود.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا برخی اصلاحطلبان به سمت اپوزیسیون نظام جذب شدند، گفت: املا باید در نظر داشت که اصلاحات و هواداران آن طیف گستردهای را شامل میشود از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که متأسفانه اصلاحطلبان همیشه مورد هجمه و تخریب قرار گرفتند و چه برچسبهای که به اصلاحطلبان زده نشد.
وی تصریح کرد: باید آسیبشناسی شود که چه رفتارهایی که با یک نخبه سیاسی صورت میگیرد که درنهایت کارد به استخوانش میرسد و از کشور مهاجرت میکند. خواهش من این است که موضوعات اینچنینی بهصورت جریانی مطرح نشود. اصلاحطلبان این ظرفیت رادارند که هیچگاه به رقیب خود انگ و برچسب نزنند. مثلاً در بحث جاسوسی و بازداشتهای صورت گرفته در ادوار مختلف چرا بیشتر این بازداشتها مربوط به یک طیف سیاسی خاص است؟ آیا نمیشود از این موضوع برای اهداف جریانی استفاده کنیم ولی هیچگاه این موضوعات را برای رقیب خود مطرح نمیکنیم و حساب فرد یا افراد محدود منسوب به یک جریان را بهحساب کل جریان نمیگذاریم.
انتهای پیام/4034/
انتهای پیام/