«تلویزیونهای ماهوارهای و ارزشهای اجتماعی» چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، امروز برنامههای تلویزیونی، با کمک فناوری ماهواره با گذشتن از مرزهای ملی یک کشور، قادر به انتشار ارزشها و عناصر فرهنگی یک جامعه در میان جوامع دیگر هستند. خاصیت فراملی تلویزیونهای ماهوارهای باعث شده تغییر و تحولات ارزشی در بیشتر کشورهای جهان با شتاب زیادی همراه شود.
در سالهای اخیر در جامعه ایران نیز مانند همه نقاط جهان، به دلیل سهولت دسترسی به فناوری دریافت برنامههای تلویزیونهای ماهوارهای، شبکههای متعدد با ارزشها و فرهنگ «دیگری» وارد حریم خانه و خانواده ایرانی شدند.
کتاب «تلویزیونهای ماهوارهای و ارزشهای اجتماعی» اثری پژوهشی است که به بررسی تأثیر این «دیگری» متفاوت با ارزشها سنتها و رگههای هویتی جامعه ایرانی بر ابعاد ارزشهای اجتماعی بین نسلها میپردازد.
مسئله این است که حضور این دیگری متفاوت با ارزشها سنتها و رگههای هویتی جامعه و خانواده ایرانی چه تأثیری بر ابعاد ارزشهای اجتماعی ما میگذارد؟ بر این مبنا پرسش اصلی قابل طرح در اینجا این است که توسعه و اشاعه این رسانههای فراملی چه پیامدها و اثراتی بر ارزشهای اجتماعی نسلهای فعال بر حیات اجتماعی جامعه ایرانی گذاشته است؟ آیا موجب همگرایی ارزشهای اجتماعی بین نسلی شده است یا اینکه واگرایی را دامن زده است؟ بر این اساس کتاب حاضر سعی دارد به بررسی اثر شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در همگرایی ارزشهای اجتماعی بین دو نسل جوانان و میانسالان بپردازیم پس از پیشگفتار و مقدمهای کوتاه این کتاب شامل هفت فصل میباشد.
این کتاب در هفت فصل تدوین شده است در فصل اول به مفهومشناسی ارزش و انواع و دستهبندیهای مختلف ارزشهای اجتماعی از نظر صاحبنظران پرداخته میشود. در فصل دوم، مفهومشناسی نسل و روابط نسلی مورد بحث قرار گرفته است در فصل سوم و چهارم، چیستی رسانهها و رویکردهای نظری به تأثیر رسانهها بر ارزشها و مطالعههای تجربی در مورد رسانهها و ارزشها مدنظر قرار گرفته است. در فصل پنجم، بر مبنای مبانی نظری و پیشینه تجربی به تدوین چارچوب نظری-مفهومی و روششناسی مطالعه اقدام شده است. در فصل ششم، یافتههای توصیفی و تبیینی حاصل از مطالعه میدانی و تجربی عرضه میشود و در نهایت در فصل هفتم، به ارائه نتایج و تحلیل و تببین آنها پرداخته میشود.
انتشارات علمی و فرهنگی، کتاب «تلویزیونهای ماهوارهای و ارزشهای اجتماعی» اثر مشترک منصور ساعی و احمد ساعی را در 257 صفحه، شامل هفت فصل در قطع رقعی با قیمت 20 هزار تومان وارد بازار کتاب کرده است.
انتهای پیام/4072/4028/
انتهای پیام/