دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1398 - 18:43
غفاری:

ایجاد اشتغال هدف مهم کمیته امداد امام خمینی‌(ره) در شهرستان خدابنده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان خدابنده گفت: کمیته امداد در شهرستان خدابنده به‌صورت جدی، به دنبال ایجاد اشتغال و کارآفرینی است.
کد خبر : 410489
1396060118432342511736754.jpg

ذبیح‌الله غفاری در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص وضعیت اشتغال در شهرستان خدابنده اظهار کرد: دغدغه همه مسئولان شهرستان خدابنده از لحاظ صنعتی است، چرا که کشاورزی خوبی دارد و نبود صنایع تبدیلی مثل کارخانه باعث شده که اشتغال در این شهر کم باشد. با وجود کارخانه و صنایع تبدیلی، وضعیت اشتغال بهتر و مشکلات کشاورزان حل می‌شود.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر خدابنده با بیان این‌که علل توسعه‌نیافتگی خدابنده، نبود صنایع تبدیلی است، گفت: باید دولت یا بخش خصوصی صنایع تبدیلی را در این شهر راه‌اندازی کند تا قدم‌های اساسی در جهت اشتغال برداشته شود.


غفاری عنوان کرد: شهرستان خدابنده بزرگ‌ترین شهرستان استان زنجان با بیش از 240 آبادی دارای سکنه و هفت شهر با مرکزیت شهر خدابنده است.


وی ادامه داد: شهر خدابنده از لحاظ بخش دارای چهار بخش و 10 دهستان و هفت نقطه شهری از جمله سجاس، قیدار نبی(ع)، نوربهار، کرسف، سهرورد، زرین رود و گرماب است.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر خدابنده با اشاره به این مطلب که این شهر دارای مردمی مؤمن، انقلابی‌ و شهید‌پرور است، گفت: این شهرستان دارای دو حوزه علمیه برادران و یک حوزه علمیه خواهران است و بیش از یک هزار و 600 روحانی از این شهر در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند؛ بیش از 200 روحانی نیز در مناسبت‌ها به روستاها می‌روند.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر خدابنده عنوان کرد: تمام کمک‌های مردمی دریافتی برای رفاه اقشار نیازمند در شهرستان صرف می‌شود که برای درمان، بدهی، مسکن، جهیزیه و وام‌های کارگشایی و تمامی مشکلات مردم نیازمند اختصاص داده می‌شود.


وی افزود: وام کارگشایی از یک تا 5 میلیون تومان برای پرداخت بدهی، درمان و سایر هزینه‌ها با حداقل 36 ماه اقساط و حتی تا 50 ماهه نیز به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد اختصاص داده می‌شود.


غفاری عنوان کرد: وام‌های اشتغال بستگی به نوع طرح مددجو دارد که از دامداری گرفته تا قالیبافی و خرید خودرو ومغازه‌داری و....را شامل می‌شود. این وام از مبلغ 10 میلیون تا 40 میلیون تومان است.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر خدابنده با بیان این‌که کمیته امداد امام خمینی(ره) خدابنده پس از انقلاب بیش از 7 هزار مورد اشتغال‌زایی برای خانواده‌های تحت پوشش داشته است، گفت: در سال 97 حدود 96 میلیارد ریال به 671 خانوار تحت پوشش اختصاص یافته است و این در حالی است که جمعیت افراد تحت پوشش در این شهرستان، 6 هزار و 269 خانوار است.


غفاری با اشاره به این مطلب که آمار طلاق در این شهرستان پایین است، به ارائه آمارهایی در خصوص جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در این شهرستان پرداخت و گفت: 230 خانوار به‌علت طلاق، 2 هزار و 391 خانوار به‌دلیل فوت سرپرست، یک هزار و 450 خانوار به‌خاطر از کار افتادگی سرپرست، 187 خانوار به‌خاطر بیماری سرپرست و 13 خانوار که متارکه یا مفقودی سرپرست خانوار داشتند تحت؛ پوشش قرار گرفتند.


وی ادامه داد: 669 دانش‌آموز از جمله 295 دختر و 274 پسر و 72 دانشجو تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرستان خدابنده قرار دارند.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان خدابنده خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌هایی که کمیته امدادامام (ره) ، مسکن از جمله پیچیده‌ترین سیاست‌های خود می‌داند که برای حل آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. علاوه بر تعمیرات مسکن که هرساله بیش از 300 مورد در شهرستان کمک‌رسانی شده، از سال 74 تاکنون بیش از 2هزار و 99 خانوار مسکن برای خانواده‌های تحت پوشش احداث شده است.


وی تصریح کرد: سال گذشته 62 خانوار صاحب مسکن شدند و در سال‌جاری نیز  مسکن 25 خانوار آغاز شده و تا انتهای سال بیش از 75 خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) صاحب مسکن خواهند شد.


غفاری افزود: یکی از مطالبی که این کمیته جداً دنبال آن است تا آن را به حد خودکفایی برساند، وضعیت اشتغال و کارآفرینی آن است. در این راستا با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌ها به‌خصوص برای بانوان و زنان سرپرست خانوار دوره‌های مختلفی با هزینه‌های بلاعوض تدارک دیده‌اند که پس از اخذ مدرک، وام اشتغال به آن‌ها از طریق صندوق ولایت و تسهیلات بانکی، با چهار درصد و پرداخت پنج ساله اختصاص داده می‌شود.


وی با بیان این‌که هر ساله بیش از 160 خانوار از تحت پوشش کمیته خارج می‌شوند، گفت: خانواده‌هایی بوده‌اند که با کمک کمیته امداد به کارآفرینی مشغول شده‌اند، به‌طوری‌‌که در طول سال حتی به کمیته امداد هم کمک می‌کنند.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر خدابنده ادامه داد: در سال 1397، 2 هزار و 300 کارآفرین و مجریان طرح خودکفایی در استان زنجان وجود داشتند که از پوشش این نهاد مقدس خارج و به مرز خودکفایی رسیدند.


غفاری عنوان کرد: بیشترین مشکل مددجویان در شهرستان خدابنده از کارافتادگی سرپرستان و بی‌سرپرستی است که 2 هزار و 400 خانوار را شامل می‌شود و زنان مطلقه 230 خانوار است. هم‌چنین در این شهرستان، هیچ‌گونه حتی یک درصد هم کودک کار وجود ندارد؛ بلکه تمام کودکان در اوقات فراغت خود آموزش می‌بینند.


غفاری عنوان کرد: مبالغ صندوق صدقات برای هزینه‌های درمانی، تعمیرات، مسکن، فرهنگی و دانشجویی اختصاص داده می‌شود و هر کدام از صندوق‌ها حتی در مواقع شمارش آن به دوربین مداربسته مجهز است. تمامی در آمد شهرستان در سال ۹۷،  90 میلیارد ریال بوده که برای خانواده‌های تحت پوشش اختصاص داده شده است.


وی یادآور شد: علاوه بر طرح صدقات، طرح زکات، طرح مفتاح الجنة، طرح کوثر، طرح ایتام، طرح شوق زیارت، طرح محسنین و طرح رضوان از جمله طرح‌هایی است که کمیته امداد برای مددجویان تحت پوشش خود در نظر گرفته است.


رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهر خدابنده گفت: در بخش مرکزی شهرستان خدابنده 134 یتیم وجود دارد که بیش از 800 حامی از آن‌ها حمایت می‌کنند.


وی عنوان کرد: این شهر بیش از 45 کیلومتر از جاده ترانزیتی فاصله دارد و این باعث شده که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این شهر اقدام نکنند. با توجه به ظرفیتی که این شهر از لحاظ کشاورزی دارد، می‌توان با کمک صنایع تبدیلی، بسیاری از افراد تحت پوشش را به کار مشغول کرد.


غفاری با بیان این‌که اگر خانواده‌های تحت پوشش این کمیته بخواهند منازل‌شان را به بوم‌گردی اختصاص دهند، این کمیته آماده همکاری است، گفت: برای بوم‌گردی، خانواده‌های تحت پوشش می‌توانند درخواست وام دهند تا در این زمینه اقدام شود.


انتهای پیام/4127/4046/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: خدابنده
ارسال نظر
هلدینگ شایسته