کارت سوختتان را بردارید؛ به عقب بر میگردیم!
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی رانندگان از امروز باید با کارت سوخت شخصی اقدام به سوختگیری کنند.
این شرکت در این حال به مردم اطمینان خاطر داده که رانندگان در صورت نداشتن کارت سوخت با کارت جایگاه سوخت دریافت خواهند کرد تا روند تحویل کارت سوخت تکمیل شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اعلام اینکه از امروز سوختگیری در جایگاهها با کارت سوخت انجام میگیرد، گفت: ۲۴ میلیون خودرو و موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که تا کنون برای آنها کارت سوخت صادر شده است.
نظام سوخترسانی با کارت برای اولین بار در دولت احمدینژاد راهاندازی شد اما با روی کارآمدن دولت روحانی کنار گذاشته شد.
با اینکه بسیاری از کارشناسان الزامات نگه داشتن کارت سوخت را به دولت جدید گوشزد میکردند اما با این حال استفاده از کارت سوخت برای بیش از ۶ سال مسکوت ماند.
اما اکنون با افزایش هزینههای عدم وجود کارت سوخت و روند رو به رشد سرمایه ملی، مسئولان به ناچار به عقب برگشتند و از امروز استفاده از کارت سوخت الزامی شد.
عمدهترین سوخت مصرفی در بخش حمل و نقل خودروهای سبک در ایران بنزین است؛ رشد متوسط واردات طی سالهای ۷۵ تا ۸۴ حدود ۲۸ درصد کل دوره بوده است و از اواخر دهه ۷۰ تا اواسط دهه ۸۰ تقاضای بنزین سالانه حدود ۱۰ درصد رشد داشته (این در حالی است که رشد انواع بنزین در جهان به طور متوسط ۳,۲ درصد بوده) به طوری که از حدود ۳۳ میلیون لیتر میانگین روزانه در سال ۷۰، به ۷۰ میلیون لیتر میانگین روزانه پایان سه ماهه سوم سال ۸۰. افزایش یافته است که به دلیل افت شدید موجودی، میزان واردات در سه ماهه سوم سال ۹۵ به ۱۸ میلیون لیتر در روز برآورد شده است.
مزایا و دستاوردهای کارت سوخت
۱) ایجاد بستر و شرایط مناسب برای تسریع در توسعه و ساماندهی حمل و نقل عمومی
۲) ایجاد بستر مناسب برای تصحیح نظام قیمتگذاری و پیادهسازی نرخهای واقعی فرآوردهها
۳) ایجاد فرصت اجتماعی، اقتصادی و فناوری
۴) ایجاد اعتماد به نفس در بین مدیران ارشد IT کشور به منظور طراحی و اجرای شبکه گسترده انفورماتیک
۵) ایجاد ابزار لازم به منظور مدیریت و توزیع مصرف سوخت
۶) جلوگیری از خروج غیرقانونی و انحراف بنزین
۷) صرفهجویی حدود ۲۰ میلیارد دلار تا پایان سال ۱۳۹۰ از ابتدای سهمیهبندی
۸) بازگشت سرمایه حدود ۱۵ روز
* کنترل مصرف و کاهش واردات بنزین
از مهمترین اهداف اجرایی این طرح کنترل مصرف و کاهش واردات بنزین بوده است. مصرف بنزین در سال ۸۰، به مقدار روزانه ۷۳,۶ میلیون لیتر، و واردات نیز ۲۷.۵ میلیون لیتر (۳۷ درصد تقاضا) رسیده بود که پس از اعمال سهمیهبندی و اجرای طرح در سال ۸۶، به حدود ۱۹ میلیون لیتر کاهش یافت.
چنانچه طرح کارت هوشمند سوخت اجرایی نمیشد و مصرف با همان روند پیش از سال ۸۰ ادامه مییافت، نیاز به بنزین در سال ۹۳ به حدود ۱۵۸,۸ میلیون لیتر در روز میرسید در حالی که مصرف روزانه و واردات در سال ۹۴ به ترتیب ۷۰.۵ و ۱۰ میلیون لیتر بود مهار مصرف، افزایش تولید داخلی و در نتیجه کاهش شدید واردات موجب شد تا تهدید به تحریم بنزین نیز از کارایی بیفتد.
اکنون دولت در تلاش است با اجرای مجدد طرح کارت سوخت به پایش و رصد مصرف سوخت در کشور پرداخته و برای اصلاح نظام یارانه ای به تصحیح الگوی صحیح رفتارهای مصرف بپردازد.
انتهای پیام/۴۰۸۳/پ