دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1398 - 15:56
غیبی خبر داد:

اجرای طرح کشوری جنگل‌کاری در 122 هزار هکتار زمین

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است که امسال 122 هزار هکتار در کل کشور جنگل‌کاری صورت بگیرد.
کد خبر : 408976
IMG_9696.JPG

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، فریبرز غیبی در سفر یکروزه خود به زنجان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است که امسال 122 هزار هکتار در سطح کشور جنگل‌کاری صورت بگیرد.


وی ادامه داد: امسال از محل صندوق توسعه ملی در 60 هزار هکتار از سطح کشور به جز بوم‌سازگان زاگرس جنگل‌کاری انجام خواهد شد.


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا جنگل‌های ایران تورانی را به یک تعادل اکولوژیکی برسانیم، افزود: افزایش رطوبت خاک که با عملیات مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری صورت می‌گیرد از جمله اولویت‌های سازمان جنگل‌ها در سال جاری است.


این مقام مسئول با تأکید بر این که اجرای طرح کاداستر با جدیت در کشور دنبال می‌شود، گفت: احیا و توسعه پوشش جنگلی، احیای پوشش مرتعی، برنامه حفاظت ویژه از جنگل‌ها و مراتع را از برنامه‌های دیگر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد.


فعالیت 127 نهالستان در کشور


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از فعالیت 127 نهالستان در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد 94 نهالستان در خارج از شمال قرار دارند.


غیبی با بیان اینکه 127 نهالستان در کشور فعال است، گفت: از این تعداد 94 نهالستان در خارج از شمال قرار دارند.


وی افزود: سالانه 13 میلیون اصله نهال در خارج از شمال تولید می‌شود در حالی که بر اساس ظرفیت نهالستان‌های کشور این رقم می‌تواند به بیش از 170 میلیون اصله نهال هم برسد.


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نهالستان‌ها در هر استان نقش ویژه‌ای دارند، گفت: در تلاش هستیم تا به‌منظور حفظ صفات ژنتیکی از درختان هر نهالستان نهال تولید کنیم و حتی بذر هم در همان نهالستان تولید و در همان استان کاشته شود.


وی تأکید کرد که برای جابه‌جایی، مدیریت و ساماندهی نهال‌ها نیز برنامه‌ریزی‌های مختلفی در سازمان صورت گرفته است.


غیبی نهالستان‌ها را به عنوان پشتوانه و تأمین نهاده برشمرد و گفت: پارسال 25 هزار هکتار  از محل صندوق توسعه ملی جنگل‌کاری در سطح کشور انجام گرفته که این آمار در تاریخ سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بی‌نظیر است.


این مقام مسئول بیان کرد: در اراضی جنگلی و مناطقی که با عنوان 6F  شهره هستند برای اجرای طرح جنگل‌کاری در اولویت است.


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آمار جنگل‌کاری چهار استان نخست گریزی زد و گفت: در ایلام 9 هزار و 500 هکتار، فارس 4 هزار 200 هکتار، خوزستان 2 هزار و 390 هکتار و لرستان نیز 2 هزار و 350 هکتار اقدامات جنگل‌کاری صورت گرفته است.


غیبی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 98 برای استان زنجان از محل صندوق توسعه ملی 110 هکتار جنگل‌کاری در نظر گرفته شده که با توجه به بذرکاری، نهال‌کاری و تنوع گونه‌هایی که این استان دارد  انتظار می‌رود سطح  اجرای طرح جنگل‌کاری  به یک هزار هکتار افزایش یابد.


نهالستان زنجان یکی از قطب‌های تولید نهال در کشور می‌شود


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت‌: به‌زودی نهالستان کوشکن منابع طبیعی زنجان به یکی از قطب‌های تولید کننده نهال و به ویژه نهال ارس در کشور  تبدیل خواهد شد.


غیبی با بیان اینکه نهالستان کوشکن زنجان با تولید 24 گونه مختلف نهال و بر اساس استاندارد‌های تعریف شده به عنوان یکی از نهالستان‌های ویژه در کشور محسوب می‌‌شود، گفت: به زودی نهالستان کوشکن زنجان به یکی از قطب‌های تولید‌کننده نهال و به‌ویژه نهال ارس در کشور  تبدیل خواهد شد.


وی با بیان اینکه زنجان توانسته موفق به تولید گونه ارس با روش متفاوتی نسبت به تولید‌کننده‌های این گونه در سایر نقاط کشور شود، افزود: این موفقیت ما را بر آن داشت تا به منظور توسعه این گونه و انتقال آن به دیگر مناطق کشور در سال‌های آینده  نهالستان کوشکن زنجان را به عنوان مرکز تولید ارس در منطقه غرب و ایران تورانی  معرفی کنیم.


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها ،مراتع و آبخیزداری کشور افزود: نهالستان زنجان به‌دلیل برخورداری از آب، خاک، مکان  مناسب و کادر فنی مجرب، امکان تولید گونه ارس را فراهم کرده است.


این مقام مسئول تولید گونه‌های درختی و درختچه‌ای بومی استان و برخی از گونه‌های ویژه فضای سبز که در راستای توسعه جنگل‌کاری در این نهالستان تولید می‌شوند را مطلوب ارزیابی کرد.


به گفته غیبی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای تهیه بذر از نهال و درختانی که دارای صفات ویژه مادری و ژنتیکی برتر هستند نیز برنامه‌های متنوعی در دستور کار خود دارد که یکی از این برنامه‌ها شناسنامه‌دار کردن بذر تولیدی است.


وی افزود: استفاده از بذر درختان دیر‌زیست همانند سرو ابرکوه، بنه و انواع گونه‌های چنار که عمر طولانی دارند از دیگر برنامه‌های سازمان جنگل‌ها است که رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور آن را یادآوریکرد و گفت: اجرای این طرح از استان زنجان آغاز می شود.


رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: تولید و حتی صادرات بذر شناسنامه‌دار ایرانی از نظر اقتصادی برای جوامع محلی و کشور نیز مؤثر خواهد بود.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته