دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بخش دولت از موزه انقلاب و دفاع مقدس، افتتاح می‌شود

نشست خبری مرتضی بانک، معاون کل نهاد ریاست جمهوری و نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بعدازظهر امروز، یکشنبه 5 شهریورماه برگزار و مباحث مربوط به نقش دولت در برگزاری این موزه مورد مورد بحث قرار گرفت.
کد خبر : 40872

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مرتضی بانک در نشستی که به منظور تشریح مراحل شکل‌گیری بخش دولت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به هفته دفاع مقدس و تاثیرگذاری این نماد در جمهوری اسلامی ایران، گفت: «سه عامل در پیروزی دفاع مقدس نقش داشت. نخست مردم که استوانه پشتیبان دفاع مقدس و رزمندگان بودند، دوم رهبری امام خمینی (ره) و ایجاد وحدت توسط ایشان و سوم ارکان‌ نظامی‌، گروه‌های مردمی، و سازمان‌ها و نهادهای دولتی.»


وی ادامه داد: «مهمترین دستاورد دفاع مقدس، حفظ آرمان‌ها و مبانی و نظام اسلامی ما بود؛ آنچنانکه دیدیم چه بر سر صدام جنایت‌کار و حکومت او آمد و در مقابل، امروز ایران چه جایگاه مهم و تاثیرگذاری در منطقه دارد. حتی پیروزی ما در جنگ‌‌های سیاسی، از جمله مذاکرات هسته‌ نیز به پشتوانه دفاع مقدس حاصل شد؛ به گونه‌ای که بدون ذره‌ای عقب‌نشینی از آرمان‌های نظام و رهبری و تعدی از خطوط قرمز نظام، در نهایت 6 قطعنامه‌ ظالمانه‌ای که شورای امنیت بر علیه ایران صادر کرده بود برداشته شد و تحریم‌ها نیز به طور کلی لغو خواهند شد.»


بانک دفاع مقدس را یکی از بزرگترین پیروزی‌های هزاره‌ اخیر ایران خواند و گفت: «علاوه بر اینکه باید نقش تمام ارکان و عوامل تاثیرگذار در دفاع مقدس برای مردم تبیین شود، نقش دولت نیز در دفاع 8 ساله باید به درستی تشریح و تبیین شده تا حضور آن در پشتیبانی از رزمندگان و تاثیرش در این پیروزی مشخص شود.»


وی اظهار داشت: «به گفته کارشناسان، دولت در مقاطع مختلفی از دفاع مقدس، سه نقش مهم ایفا کرد. در مرحله نخست با مشارکت و در اختیار گذاشتن امکانات خود از رزمندگان پشتیبانی کرد، در مرحله دوم به شکل ساختارمند وارد عرصه ساماندهی بخش‌های مختلف در تعامل با دفاع شد و در مرحع سوم خود نقش اجرایی و عملیاتی نیز پیدا کرد.»


معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به اقدامات دولت در 8 سال دفاع مقدس توضیح داد: «بخش‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف نقش پررنگی در مراحل عملیاتی داشتند. به عنوان مثال وزارت جهاد سازندگی در سال‌های جنگ 77325 هزار کیلومتر جاده ساخت، 28 هزار پل از انواع مختلف احداث کرد و نقش پررنگی در ساخت سنگر، سد خاکی، کانال‌ها، سایت‌های موشکی و ... داشت.»


وی ادامه داد: «همچنین وزارت راه در این سال‌ها پل خیبر با طول 14 کیلومتر را احداث کرد؛ پلی که روزانه 3 تا 4 هزار اتوموبیل از روی ان عبور می‌کرد. وزارت بهداشت نیز با احداث بیمارستان‌های صحرایی و اعزام کادر پزشکی، نقش چشمگیری در دفاع داشت. یا مثلا وزارت آموزش و پرورش که به جز اعزام بیش از 5 هزار معلم به جبهه‌های جنگ، برنامه‌های آموزشی مختلفی را در دوره‌هایی که مدارس تخریب یا تعطیل می‌شدند، از طریق آموزش‌های تلویزیونی و ... ایفا می‌کرد.»


بانک همچنین با اشاره به نقش پررنگ وزارت نفت گفت: «در توصیف نقش این وزارت‌خانه همین بس که بزرگترین بندر نفتی ایران که خارک است، با وجود 3 تا 4 هزار بار بمباران، هرگز متوقف نشد و تولید و صادرات نفت ایران در طوا سال‌های جنگ، همواره به قوت خود استوار بود.»


نماینده دولت در تشکیل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن بیان این مطلب که با گذشت 22 سال از اتمام جنگ تحمیلی، هنوز ارزش‌های دفاع مقدس به شکل کامل تبیین نشده، گفت: «این اقدام ضروری، می‌تواند در فضایی موزه‌ای با بازنمایی و بازسازی اتفاق‌های جنگ و ایثارگری‌ها تبیین شود. در این راستا ستاد کل نیروهای مسلح ماموریت احداث موزه‌ای را از مقام معظم رهبری عهده‌دار شده و قرار است دولت خود شکل‌دهی و ایجاد بخش اقدامات دولت در طول دفاع مقدس را در این موزه انجام دهد.»


وی با اشاره به این مساله که دولت‌های قبلی عملکرد ضعیفی در خصوص تبیین نقش دولت در دفاع مقدس داشته‌اند، اظهار داشت: «بخش اقدامات و نقش دولت در دفاع مقدس از این موزه، فردا دوشنبه 6 شهریورماه با حضور سردار دهقان وزیر دفاع در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح می‌شود.»


معاون کل نهاد ریاست جمهوری افزود: «ما سعی می‌کنیم ظرف سه سال با جمع‌آوری اطلاعات و گنجاندن آن‌ها در قالب‌های هنری و موزه‌ای، این بخش را تا حد قابل قبلی تقویت کنیم. از طرفی امیدواریم احداث موزه دائمی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توسط ستاد کل نیروهای مسلح که در مجاورت فرودگاه امام خمینی(ره) تدارک دیده شده، هر چه زودتر به پایان برسد. بعد از محقق شدن این اتفاق، بخش دولت، به محل دائمی موزه انتقال داده خواهد شد.»


وی ادامه داد: «بعد از اتمام هفته دفاع مقدس، ستادی در نهاد ریاست‌ جمهوری تشکیل می‌شود که مسئولیت تکمیل بخش موزه‌ای دولت را عهده‌دار خواهد شد و مسائل را پیگیری خواهد کرد.»


انتهای پیام/

برچسب ها: مرتضی بانک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته