دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1394 - 10:11
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

طرح برجامی مجلس چگونه به دولت کمک خواهد کرد؟/ توکلی: بررسی اصل برجام در مجلس بهتر از ارائه طرح است

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح آنچه در طرح برجامی مجلس مد نظر قرار خواهد گرفت، گفت: در این طرح، اصل برجام تأیید می‌شود، اما یکسری شرط‌هایی را مجلس می‌آورد که دولت همان را که می‌گوید و قبول دارد به صورت قانون درآید و به این ترتیب دولت در اجرای برجام قوی‌تر می‌شود.
کد خبر : 40858

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره احتمال بررسی برجام در قالب یک طرح دوفوریتی در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: به نظر بنده مجلس باید کاری کند که دولت در اجرای برجام دچار مشکلات کمتری شود، به هرحال برجام دارای اشکلاتی است و با «خوب است» گفتن و تعریف و تمجید، اشکالات برجام رفع نمی‌شود.


به عنوان مثال، دولت می‌گوید ما بازرسی سرزده از مراکز هسته‌ای و نظامی کشورمان را قبول نکردیم، ما در طرح این بند را می‌آوریم که بازرسی سرزده ممنوع است و این کمک به دولت می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس، ادامه داد: بنده معتقدم مجلس باید طرحی بدهد و من نیز در این زمینه تلاش می‌کنم که این طرح، طرحی باشد که دولت را در اجرای برجام موفق‌تر کند.


وی در پاسخ به این سؤال که «آیا تا به‌حال سابقه داشته است که موضوعی که مربوط به دولت است و لایحه از سوی دولت ارائه نشده است، نمایندگان برای بررسی آن طرح بدهند»، گفت: مگر تا به‌حال برجام داشته‌ایم که سابقه بررسی آن را داشته باشیم.


توکلی، در پاسخ به این سؤال که «آیا تا به حال موارد مشابه به این مورد در مجلس بررسی شده است؟»، یادآور شد: در مورد مذاکرات هسته‌ای، چند طرح تهیه و تصویب شد و مجلس برای دولت الزاماتی را در نظر گرفت که قدرت چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان کشورمان افزایش یابد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در توضیح اینکه «طرح مجلس چگونه به دولت کمک خواهد کرد؟»، با بیان مثالی گفت: به عنوان مثال، دولت می‌گوید ما بازرسی سرزده از مراکز هسته‌ای و نظامی کشورمان را قبول نکردیم، ما در طرح این بند را می‌آوریم که بازرسی سرزده ممنوع است و این کمک به دولت می‌شود.


این نماینده مردم در مجلس افزود: اصل برجام تأیید می‌شود، اما یکسری شرط‌هایی را مجلس می‌آورد که دولت همان را که می‌گوید و قبول دارد به صورت قانون درآید و به این ترتیب دولت در اجرای برجام قوی‌تر می‌شود.


توکلی در پاسخ به این سؤال که «پس با این ترتیب، مجلس به اصل برجام، آری یا خیر نخواهد گفت»، اظهار کرد: البته به نظر بنده این کار درست‌تر است، چون هم قانون اساسی رعایت می‌شود و هم اینکه برجام یک گردنه تاریخی بزرگ است و نباید آن را کوچک بگیریم و مجلس از روند تصویب برجام حذف بشود.


وی خاطرنشان کرد: وقتی لایحه‌ای به مجلس بیاید، طبق مواد 173 و 178 آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر مهم باشد در شور اول کلیات پذیرفته می‌شود و در شور دوم هم شرط‌ها گذاشته می‌شود.


نماینده مردم تهران در مجلس، بیان کرد: تشخیص مهم بودن طرح و لوایح هم یا از طریق امضای 15 نماینده یا با تأیید دولت یا هیئت رئیسه مجلس خواهد بود.


به گزارش آنا، ماده 173 آئین نامه داخلی تصریح می‌کند: «در تقدیم لوایح قانونى که در آنها، دولت تقاضاى تصویب عهدنامه، مقاوله‏ نامه، قرارداد و یا موافقتنامه بین‏‌المللى و یا الحاق به پیمان‌هاى بین‏‌المللى را دارد، متن کامل آنها باید جهت بررسى ضمیمه لوایح تقدیمى مذکور باشد.»


همچنین بر اساس ماده 178 نیز، «در لایحه تقدیمى مربوط به اصلاح جزئى در خطوط مرزى، متن کامل عهدنامه بین‏‌المللى آن، که براساس اصل هفتاد و هشتم (78) قانون اساسى تنظیم شده باشد، جهت بررسى باید ضمیمه گردد. متن این عهدنامه پس از اعلام وصول، بلافاصله چاپ و بین نمایندگان توزیع و همزمان به کمیسیون امنیت ملى و سیاست خارجى ارجاع مى‏‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته