مدیریت جهادی نوعی علم است/ با این شیوه، مدیران دانشگاهی از فکرگرایی به عملگرایی میرسند
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، محسن رضایی در اولین نشست هماندیشی و آشنایی با راهبردها، رویکردها، اولویتها و سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی ویژه رؤسا و سرپرستان جدیدالانتصاب که صبح امروز در هتل فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از فجایعی که در ایران اتفاق افتاد، این است که یکپارچگی مدارس گسسته و از پیوندهای انسانی جلوگیری میشود؛ این انفرادیسازی مبنای اسلامی ندارد و بدترین شیوه تربیتی است.
وی افزود: اسلام یک دین اجتماعی است؛ لذا نباید رویکرد انفرادی را در مدارس و دانشگاههای خود در پیش بگیریم زیرا که فجایع زیادی را به بار خواهد آورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مؤلفههای اصلی فرآیند مدیریت جهادی ادامه داد: مدیریت دارای مجموعه مراحل بههمپیوسته است و مدیر کانون این مراحل محسوب میشود؛ ما هیچ مدیر جهادی نداریم که به زیرمجموعه خود از جایگاه بالا نگاه کند. در واقع مدیریت جهادی نوعی علم و یکی از دستاوردهای نرمافزاری انقلاب اسلامی است.
رضایی تصریح کرد: مدیریت جهادی در طول دوران دفاع مقدس مستندسازی شد و منشأ آن از مبانی اسلامی است؛ مدیریت جهادی میتواند مدیران دانشگاهی را از فکرگرایی به عملگرایی سوق دهد.
وی با بیان اینکه مدیریت فرآیندی است میان مدیر، سازمان و محیط گفت: مدیریت نوعی کارکرد است و فردی که مدیر است، باید ببیند که در مدیریت سازمان، چه مقدار سهم دارد. علامت اصلی نوع مدیریت، پیشرفت یا پسرفت یک مجموعه است؛ درواقع برآیند تأثیر ۳ رکن سازمان، مدیر و محیط، موجب شکلگیری فرآیند مدیریت خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: محیط در فضای دانشگاهی به دو بخش دانشجویان و بخشهای بروندانشگاهی تقسیم میشود؛ مدیر یک دانشگاه صرفاً نباید در چارچوب فضای دانشگاهی عمل کند چراکه اتفاقات بیرونی در روند فعالیتهای دانشگاه اثرگذار خواهد بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نوع برخورد مدیریت جهادی با بخشهای مختلف متفاوت است، به همین دلیل این مدیریت را میتوانیم پنجمین سبک مدیریت قلمداد کنیم؛ سبک مدیریتی جهادی دارای برتری قابلتوجهی نسب به سبکهای دیگر ازجمله سبک مشارکتی است.
وی با اشاره به دستاوردهای مدیریت جهادی تأکید کرد: اگر مدیریت جهادی و انقلابی در کشور نهادینه نشود، رسیدن به پیشرفت بسیار طولانی خواهد شد؛ لذا مدیریت جهادی باید در بخشهای مختلف آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وارد شود تا به پیشرفت برسیم. دانشگاه آزاد اسلامی اولین نهاد غیردفاعی بود که توانست مدیریت جهادی را در گسترش کیفی واحدهای خود انجام دهد.
رضایی با تأکید بر اینکه مدیریت جهادی موجب پیشرفت شتابان کشور با کمترین هزینه خواهد شد اذعان داشت: مدیریت جهادی دارای ۵ هدف است؛ پیشرفت مادی یکی از مهمترین اهداف مدیریت جهادی است که موجب پیشرفت شتابان مسائل مادی خواهد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام کادرسازی را دومین هدف مدیریت جهادی دانست و گفت: مدیران باید تا قبل از به پایان رسیدن دوره مدیریتی خود، جانشین خود را تربیت کنند و برای آن کادرسازی انجام داده باشند.
وی با اشاره به فرهنگسازی بهعنوان سومین هدف مدیریت جهادی تأکید کرد: رفتن به نماز جماعت و یا دعوت از سخنران مذهبی اقدامات بسیار خوبی است اما مصداق کاملی از فرهنگسازی نیست؛ مدیران دانشگاهی باید چشمه جوشانی از فرهنگسازی باشند و برای آن برنامه مدونی تنظیم کنند.
رضایی عنوان کرد: توسعه کمی و کیفی چهارمین هدف مدیریت جهادی است؛ اگر صرفاً به ظرفیتسازی توجه شود و مهارتها و تواناییها بالا نرود، فقط توسعه کمی اتفاق خواهد افتاد اما باید کیفیسازی به نحو مطلوبی انجام شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تولید دانایی را پنجمین هدف مدیریت جهادی خواند و گفت: در مدیریت جهادی باید یک شخص صفرکیلومتر به یک نخبه تبدیل شود؛ در طول دفاع مقدس مدیریت جنگ بر عهده جوانانی بود که تجربه کافی را در عرصه جنگ نداشتند، اما توانستند به فرماندهان مقتدری تبدیل شوند که در برابر کل دنیا بایستند و نگذارند یک وجب از خاک ایران جدا شود. رسیدن به پیشرفتهای چشمگیر در حوزه صنایع دفاعی، نمونه مهمی از نتیجه مدیریت جهادی است.
وی با تأکید بر لزوم استفاده از مدیریت جهادی در فعالیتهای صنعتی افزود: عدم استفاده از مدیریت جهادی در صنعت خودروسازی، باعث شده است که در این حوزه پیشرفتهای زیادی نداشته باشیم. اما پالایشگاه ستاره خلیجفارس که موجب خودکفایی در تولید بنزین شد، الگوی مناسبی از مدیریت جهادی است.
رضایی در پایان تصریح کرد: امیدواریم با مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد پیشرفت و پیادهسازی مدیریت جهادی در این دانشگاه باشیم.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/