دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قرعه ادعاهای غیربهداشتی، این بار به نام آب‌ معدنی افتاد

سازمان غذا و دارو با ادامه دادن به سریال ادعای تولید غیربهداشتی صنایع غذایی، این بار آب معدنی‌ها را هدف قرار داده است.
کد خبر : 40724

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پس از انتشار ادعای استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی و نیز غیربهداشتی بودن استفاده از خمیر مرغ در تولید فراورده‌های گوشتی،‌ این بار ادعای ناسالم بودن آب معدنی از سوی معاونت وزارت بهداشت مطرح شده است.


در حالی که اطلاعات منتشر‌شده از سوی گمرک نشان می‌دهد واردات روغن پالم به شدت ادامه دارد، یک تولید‌کننده بزرگ محصولات لبنی به تازگی به نحوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره انتقادهایی جدی وارد کرد.


غلامعلی سلیمانی با بیان این که صنایع لبنی مطرح و بزرگ، هرگز در شیر و ماست از روغن پالم استفاده نکرده‌اند و تنها محصولی که در آن از این روغن گیاهی استفاده شد، پنیر پیتزا بود، گفت: تولیدکنندگان محصولات لبنی خودشان تولید‌کننده روغن گیاهی نیستند و این محصول را از تولیدکنندگان روغن می‌خرند، بنابراین اگر ایرادی نسبت به وجود روغن پالم هست باید از تولیدکنندگان روغن گیاهی گرفته شود نه از صنایع لبنی.


او که فراورده‌های گوشتی نیز تولید می‌کند، با تاکید بر این که خمیر مرغ در همه جای دنیا استفاده می‌شود،‌تاکید کرد که با وجود اعلام وزارت بهداشت،‌ هم اکنون بیش از 170 تن خمیر مرغ در کشور مصرف می‌شود.


ادعاهای سازمان غذا و دارو


گرچه تشدید واردات روغن پالم و اظهارات ضد و نقیض سازمان استاندارد، سازمان دامپزشکی وزارت بهداشت درباره مجاز یا غیرمجاز بودن مصرف خمیر مرغ در فراورده‌های گوشتی نشان می‌دهد محدودیت‌ها در این دو بخش چندان هم جدی نیست، این بار یک برند مطرح آب معدنی با اتهام سنگینی مواجه شده است.


آن طور که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده، خط تولید آب معدنی دماوند به علت داشتن آلودگی میکروبی پلمپ شده است و این شرکت باید پاسخگوی تخلفش در دستگاه قضایی باشد.


به گفته رسول دیناروند، آب معدنی دماوند به اخطار سازمان غذا و دارو مبنی بر جمع‌آوری محصول خود از سطح بازار و توقف تولید و توزیع خود تا زمان انجام اصلاحات مورد نیاز توجه نکرده است.


از طرف دیگر، مدیر کل بازرسی، ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفته است: مشکلات موجود در آب معدنی‌های دماوند مسبوق به سابقه بوده است و چشمه آب معدنی این شرکت نیز در گذشته، توقیف شده بود.


بهروز جنت اعلام کرده که به جز نشان تجاری آب معدنی دماوند، نام هیج آب معدنی دیگری به عنوان متخلف اعلام نشده است و این آب معدنی نیز صرفا به دلیل عدم تمکین به مقررات وضع‌شده در اداره کل تخصصی وزارت بهداشت و نیز جدی نگرفتن هشدارهای ارگان نظارتی اعلام نام شد.


دفاع انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی


اما در این زمینه دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه در گزارش سازمان غذا و دارو مبنی بر آلوده بودن آب معدنی دماوند ابهامات زیادی وجود دارد، گفت: قرار است نظر نهایی این سازمان در این باره فردا اعلام شود.


پیمان فروهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه وظیفه ما احترام به نظر سازمان غذا و دارو بوده و به همین علت تولید کارخانه تولید آب معدنی دماوند متوقف شده است، افزود: مباحث مبهم بسیاری دز اعلام نظر اولیه سازمان غذا و دارو وجود دارد که می‌توان به اظهارات این سازمان درباره تاریخ تولید محصول نمونه‌برداری شده اشاره کرد.


وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو اعلام کرد که تاریخ تولید محصول نمونه‌برداری شده مربوط به 9 ماه پیش است، در حالی که قیمت آب معدنی 1.5 لیتری امسال 500 تومان شده است و ربطی به 9 ماه گذشته ندارد.


فروهر با بیان اینکه آب معدنی دماند از یک سال گذشته آب آشامیدنی در بازار عرضه می‌کند، ادامه داد: از طرفی مسئولان این سازمان مدعی وجود «سودومناس» در این آب معدنی هستند، در حالی که این ماده در استانداردهای آب آشامیدنی وجود ندارد.


دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی اظهار کرد: چشمه آب معدنی دماوند دارای میزان بالایی کلسیم و منزیم بود که بالا بودن میزان این املاح اگرچه خطری برای سلامتی نداشت، آب را از حالت سبک خارج می‌کرد.


فروهر اضافه کرد: با توجه به اینکه سلیقه و ذائقه مردم ایران استفاده از آب گوارا و سبک است و دست بردن در املاح آب چشمه آن را از حالت آب معدنی خارج می‌کند، شرکت دماوند به صورت داوطلبانه از یک سال گذشته تصمیم به تولید آب آشامیدنی به جای آب معدنی گرفت.


وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو تنها یک نمونه از محصول کارخانه دماوند برداشته است، این در حالی است که 3 نمونه مشابه از سوی کارخانه به طور همزمان گرفته شده و برای دو آزمایشگاه کشور و آزمایشگاه یک شرکت معتبر فرانسوی ارسال شده است که در هز سه نمونه نیز آب سالم تشخیص داده شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته