دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1398 - 00:30
طاهری در گفتگو با آنا:

تغییر سال مالی تصمیم‌گیری‌ در درآمد و هزینه‌ را آسان می‌کند/ کاهش کسری بودجه سالانه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: وقتی سال مالی منطبق با سال تحصیلی شود با توجه به شرایطی که هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی دارد، تصمیم‌گیری در درآمد و هزینه راحت‌تر می‌شود.
کد خبر : 407125
637000329144594698_B.jpg

حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره تغییر سال مالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تصمیم تغییر سال مالی دانشگاه به‌دلیل نرخ شهریه که از ابتدای مهرماه هرسال صورت می‌گیرد، تصمیم بجا و درستی است؛ چراکه اگر تغییر شهریه را می‌خواستیم اواسط سال اعمال کنیم، بخشی از محاسبات ما دچار اشکال می‌شد.


وی افزود: وقتی سال مالی منطبق با سال تحصیلی شود با توجه به شرایطی که هر واحد دانشگاه آزاد دارد، تصمیم‌گیری در درآمد و هزینه راحت‌تر می‌شود؛ البته باید مدنظر داشت که هزینه و درآمد دانشگاه آزاد اسلامی با دستگاه‌های دولتی متفاوت است؛ بنابراین این تصمیم درست و بجا بوده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: چون این تغییر به‌تازگی آغاز شده ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد و اگر عنوان آزمایشی به آن بدهیم، بهتر است و چنانچه در تجربه یک یا دو سال دیدیم که نتیجه‌بخش است، همان رویه را اعمال خواهیم کرد.


طاهری اظهار کرد: برای انضباط مالی دانشگاه‌ها در سال گذشته وقتی‌ که خزانه برای مشخص‌شدن هزینه‌ها و درآمدها راه‌اندازی شد بر اساس گزارش‌هایی که مسئولان دادند، برخی واحدها پیش‌بینی‌هایی که داشتند، محقق نشد و دانشگاه را دچار چالش کرد.


وی افزود: جلسه‌های منظمی که برای سال مالی آینده برگزار می‌شود، می‌تواند انضباط بهتری ایجاد کند و با دقت بیشتری بحث درآمدها رصد شود، نکته دیگری که در این بودجه‌بندی‌ها می‌تواند اثر بهتری داشته باشد، این است که به‌تدریج با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی، کسری بودجه سالانه را کاهش دهیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان درباره تجمیع درآمدها در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: اشکالی که قبلاً وجود داشت، این بود که وضعیت واحدهای دانشگاهی در استان‌های مختلف یکسان نبودند، برخی واحدها شرایط خوب و برخی زیان‌ده داشتند، مدیران جدیدی هم که آمده‌اند در شرایط گذشته دخالتی نداشته‌ و یک‌مرتبه وارد یک بحران شده‌اند.


طاهری اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان مرکزی هم باید کل واحدهای دانشگاه آزاد را در کشور مدیریت کند، چاره‌ای نداشت جز اینکه از واحدهایی که درآمد خوبی دارند برای مدیریت واحدهای دانشگاهی در استان‌هایی که زیان‌ده هستند، استفاده کند تا بعد از مدتی به یک وضعیت مناسب برسند؛ بنابراین اکنون چاره‌ای جز این کار نبود.


وی گفت: بنده به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان در جلسه‌ای که در شیراز حضور داشتیم، مطرح کردم که اگر بتوانند استان‌ها را به سه دسته تقسیم کنند، برخی استان‌ها مانند گلستان می‌تواند وضعیت خود را در طول سال متعادل نگه‌ دارد و نیاز به حمایت سازمان مرکزی ندارد به شرطی که درآمد و هزینه به‌طور کلی در دست خودشان باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان بیان کرد: برخی استان‌ها ممکن است این شرایط را نداشته باشند و نتوانند خودشان را مدیریت کنند که در دسته دوم جای می‌گیرند و استان‌هایی که درآمد بالایی دارند در دسته سوم قرار می‌گیرند.


طاهری یادآور شد: دسته نخست ممکن است به چهار یا پنج استان محدود شود، اینها را مستقل کنند؛ اگرچه می‌توانند تمام جزئیات هزینه و درآمد حساب‌ها را به‌روز بگیرند؛ اما گرداننده مالی استان را به خود استان واگذار کنند که به‌عنوان پیشنهاد مطرح شد تا این پیشنهاد اجرایی شود و  به‌نوعی بار سازمان سبک و مدیریت آسان‌تر می‌شود.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته