دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1398 - 12:14
آنا گزارش می‌دهد؛

امید به زندگی معتادان با حرفه‌آموزی در مرکز درمانی اخوان

مرکز درمانی اخوان میزبان هزار و400 معتادی بود که به آخرین مرحله از زندگی خود رسیدند بطوریکه چیزی برای از دست دادن نداشتند حال این مرکز با اصرار به برگشت سلامتی این معتادان دارد که امید به زندگی را با حرفه آموزی به آنها تزریق می‌کند.
کد خبر : 405305
_ALI8827.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- مریم حضرتی، شروع اعتیاد با کشیدن مواد یا خوردن قرص صورت می‌گیرد ابتدا تفریحی و بعد دوای درد و در انتها برای ادامه زندگی. اما اعتیاد بیماری است و باید درمان شود چرا که نه فقط به خود و سلامتی خود آسیب می‌رساند بلکه سلامتی روحی تک تک افراد خانواده را به خطر می‌اندازد.


باید کسانی که دستشان می‌رسد برای این مسئله چاره‌ای بی‌اندیشند تا ریشه این بیماری از جامعه امروزی ریشه‌کن شود.


کمپ بازپروری اخوان


کمپ‌های مختلف مجوز دار و بدون مجوز برای درمان و ترک اعتیاد ایجاد شده است که آن‌هم نیاز به بررسی بسیاری دارد. اما سازمان بهزیستی استان تهران اقدام به راه‌اندازی مرکز ترک اعتیادی کرده تا در فازهای متفاوت و با روش‌های درمان مختلف معتادان را از این زندگی آلوده‌ای که برای خود ساخته‌اند نجات دهد.


این مرکز ترک اعتیاد که ابتدا در سال 92 راه‌اندازی شد خارج از تهران است، مرکزی که اصرار به سلامت اجباری معتادان دارد. این کمپ محلی برای معتادان متجاهری است که بیشتر از تهران و اطراف تهران جمع‌آوری شده‌اند.


این کمپ آسایشگاه‌های مختلفی در پنج فاز دارد که هر کدام از بخش‌ها با موضوعات متفاوت برای روحیه و سلامتی معتادان برنامه‌ریزی دارد.


کمپ بازپروری اخوان


سالهاست با این موضوع روبرو بودیم که هیچ معتادی خوب نخواهد شد و برخی از آنها به محض رهایی از کمپ‌های ترک اعتیاد دوباره با حضور در جامعه به سمت مواد رو می‌آورند و فقط تعداد اندکی از آنها با مشغول شدن به کار و تصورات پریشانی که از این بیماری داشتند از آن دوری می‌کنند.


اما با توجه به این برنامه‌ریزی‌هایی که این کمپ برای همه معتادان حاضر در آن دارد آیا دوباره احتمال این دارد که به سمت مواد کشیده شوند؛ که یکی از مددجویان در پاسخ به این سوال عنوان می‌کند: ما در این کمپ بخش (درمان مورد) داریم به اینصورت که پس از طی کردن مراحل ترک اعتیاد و پس از ترخیص بیمار همچنان پیگیر ادامه فعالیت‌های فرد در جامعه خواهیم بود.


پس یکی از مزایای این کمپ می‌تواند پیگیری ادامه فعالیت‌های فرد در جامعه پس از ترخیص باشد که این حالت امنیت بیشتری به خانواده به وجود می آورد.


کمپ بازپروری اخوان


این کمپ با ظرفیت پذیرش هزار و 802 نفر، اکنون هزار و 490 نفر را در خود گنجانده است که هزار و 23 نفر تحت درمان و 364 مددجو هستند. کمپ اخوان که به فازهای مختلف تقسیم شده در فاز اول که با نام سلامت بیمار است، بیماران را با متادون تحت درمان قرار می‌‌دهند.


کمپ بازپروری اخوان


در فاز دوم که بزرگترین مجموعه این کمپ محسوب می‌شود با هشت سالن آسایشگاهی گروه جوانان 18 تا 25 سال را در خود جا می‌دهد و فاز سوم که ظرفیت 400 نفر را داراست به غربالگری می‌پردازد. شاید در فاز چهارم است که معتادانی که علاقه‌مند به کتاب بودند را دوباره با کتاب آشتی می‌دهند و یا معتادانی که علاقه‌ای به کتاب نداشتند را با وجود کتابخانه‌ای با ظرفیت 372 نفر و حدود سه هزار و 503 کتاب؛ با کتاب پیوند می‌دهند.


اما در آخرین فاز نیروی امید به زندگی است که مددکاران این مرکز به معتادان تزریق می‌کنند، یعنی در فاز پنجم که 312 نفر گنجایش دارد دارای کارگاه حرفه‌آموزی برای معتادان است که افراد به آموزش مهارتی می‌شوند تا بتوانند پس از ترخیص از این مرکز دوباره یک زندگی و کار جدیدی را شروع کنند در حقیقت  همین حرفه‌ها آموزی است که امید را به آنها تزریق می‌کند.


در این مرکز علاوه بر خدمات ارائه شده، آموزش‌های دیگری از جمله مهارت‌های خانواده، زندگی و کارگاه‌ مشاوره‌های انگیزشی را به معتادان ارائه می‌کند.


کمپ بازپروری اخوان
 
مرکز اخوان طوری توانسته روند درمانی معتادان را طوری مدیریت کند که بسیاری از معتادان متجاهر ترخیص شده، پس از اینکه وارد جامعه می‌شوند با یک برنامه‌ریزی خاص و با کنترل صحیح افراد متخصص و خبره‌ در این مرکز زندگی عادی خود را با امید به آینده شروع کنند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته