فقط با ساخت مسجد دانشگاه اسلامی نمیشود/دانشگاه اسلامی پاسخگو باید باشد
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه عصر امروز در سی و ششمین نشست پایان دوره دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه تبریز برگزار میشود گفت: دفتر تحکیم وحدت همیشه به عناصر اسلام توجه ویژه داشته است، امسال هم به اسلامی شدن دانشگاهها توجه ویژه داشته است.
خسرو پناه با نقد برغیر اسلامی بودن محتوای علوم دانشگاهی آغاز کرد و گفت: اگر مقصود از اسلامی بودن وجود ظواهر و نمادهای اسلامی باشد در کشورهای زیادی دانشگاه اسلامی وجود دارد. برای مثال در هر استان اندونزی، دو دانشگاه دولتی وجود دارد که یکی از آنها اسلامی است. ولی اسلامی بودن این دانشگاهها در این است که خانمها در آن دانشگاه محجبه هستند و دانشجویان همه رشتهها چند واحد دروس معارف اسلامی میخوانند اما در پرداختن به علوم اسلامی فعالیتی رخ نمیدهد.
وی افزود: منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی نیست که فقط از نمادهای اسلامی مانند #مسجد، اعتکاف و مراسم شبهای قدر و امثالهم بهره میبرد ، منظور از دانشگاه اسلامی، دانشگاهی عالم، کارآمد و پاسخگو به مسائل زمانه باشد، استادان عالم داشتهباشد ، به همان اندازه که در تولید علم دینی تلاش کنیم ، دانشگاههای ما اسلامی میشود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مخالف نمادها نیستم حتی نمادها را امتیاز میدانم ولی مهمتر از نمادها این است که دانشجویان دارای علم نافع باشند. علمی که در عین کارآمدی ناظر بر نیازهای جامعه باشد.
خسرو پناه با ارائه این پرسش که از بین بسیج اساتید چند نفر نظریه پرداز علوم اسلامی هستند؟ گفت: ما باید طبیعت شناسی و علوم مهتدسی را با رویکرد اسلامی داشته باشیم تا در صدد رفع نیازهای جامعه اسلامی برآید. ما دانشمندانی در کشور داریم که در جهت تولید علم نافع تلاش میکنند که دستاوردهای خوبی هم داشتند . مانند شهدای هستهای که دشمن تعدادی از آنها را از ما گرفت.
وی عنوان کرد: گوهر دانشگاه اسلامی در این است یک دانشگاه دانشی منطبق بر نیازهای به روز جامعه تولید کند و یا با رویکرد اسلامی به علوم بپردازند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به خاطرات شهید مطهری گفت: او عضو هیئتعلمی بود ولی هیچ موقع شغلش او را از رسالت دینیاش خارج نکرد و برای رفع شبه جامعه بیخوابی میکشید و نوشتههایش را حتی در نشریات زن روز چاپ میکرد و همین موضوع او را در حوزه علمیه زیر سوال برد در صورتی که خوانندگان آن نشریه پرشبههترین جوانان بودند.
خسرو پناه با بیان این موضوع که قرار نبود درسهای معارف تبدیل به شغل بشود گفت: اولین کار برای ایجاد تحول در اساتید این است که روحانیان در دانشگاه به رسالت آخوندی خود بپردازند. و اوف بر این روحانیهایی که رسالت دینی خود را تبدیل به تجارت و کاسبی کردهاند.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر دنبال دانشگاه اسلامی هستید باید ببینید اساتید و دانشجویان ما چقدر به دنبال علم نافع با رویکرد اسلامی هستند. رویکرد اسلامی در علوم مهندسی یعنی به کارگیری علوم پایه در در تکنولوژی برای رفع نیازهای تمدنی جامعه ما. به همان اندازه که مهندسین دانشگاههای ما در تولید دانشی که نیازهای تمدنی جامعه را رفع کند مشارکت داشته باشند، نمودار اسلامی بودن دانشگاه رشد میکند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نگرانی در باب پوشش در دانشگاه پسندیده است اما باید به همان اندازه در باب علم نافع کارآمد با رویکرد اسلامی نگرانی داشته باشیم چرا که این شاخصه دانشگاه اسلامی است. تولید علوم انسانی اسلامی. علومی که مبتنی بر مبانی حکمی باشد. ما اساتید کمی داریم که در این حوزه به نظریهپردازی بپردازند.
خسرو پناه در اخر با بیان این که تحول علم با بخشنامه امکان پذیر نیست گفت: نمیشود از بالا دستور بر تولید علم صادر شود بلکه باید بدنه علمی کشور باید دغدغه تحول علم و تولید علم نافع داشته باشد.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/