دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رقابت نابرابر فرش ماشینی و دستباف

فرش دستباف ایرانی که روزگاری آوازه آن جهان را پر کرده بود، این روزها به شدت مغفول مانده است؛ آن قدر که تبلیغات فرش ماشینی سراسر کشور را فرا گرفته است.
کد خبر : 40498

به‌ گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، تا همین چند سال پیش بازار فرش تهران پر از کسانی بود که با هر بودجه‌ای به‌ دنبال این هنر ناب ایرانی بودند، اما حالا وضعفرق کرده است. این روزها و با راه‌اندازی فروشگاه‌های مدرن عرضه فرش ماشینی و تبلیغات محیطی و تصویری گوناگونی که درباره تنوع و قیمت فرش‌های ماشینی منتشر شده، ذائقه مردم تغییر کرده است.


حالا فروشگاه‌هایی همچون شهرفرش و سرای ابریشم با تبلیغات وسیع صوتی و تصویری و فراهم کردن امکاناتی همچون پارکینگ‌های طبقاتی، فروش اقساطی و حمل‌ونقل رایگان، نیازهای مشتریان را به خوبی تامین می‌کنند.


البته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان فرش‌های ماشینی از دسترنج بافندگان فرش دستباف نیز بهره برده‌اند. آنها در تبلیغات خود تاکید می‌کنند که فرش ماشینی چیزی از فرش دستباف کم ندارد.


حضور هندی‌ها و چینی‌ها در بازار


طبق آخرین آمار ارائه‌شده مرکز ملی فرش ایران، حدود ۲ میلیون نفر در کشور ما از راه «فرش» مخارج زندگی خود را تأمین می‌کنند که یک میلیون و ۲۰۰ ‌هزار نفر آنها بافنده فرش هستند.


بافندگانی که این‌ روزها به دلیل توسعه تولید و فروش فرش ماشینی، کسب‌و کار خود را در خطر می‌بینند. البته این تنها یک وجه قضیه است و ورود فرش‌های چینی و هندی به بازار ایران نیز یکی دیگر از چالش‌های تولیدکنندگان فرش است.


این فرش‌ها به دلیل قیمت مناسب، نه تنها در ایران بلکه به مدد بازاریابی مناسب، توانسته‌اند در بازارهای جهانی نیز جای فرش ایرانی را بگیرند.


هر کس بهتر عمل کند، بازار را به دست می‌گیرد


رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه کم‌کاری تولیدکنندگان فرش دستباف در بازاریابی و تبلیغات عامل اصلی کاهش فروش فرش دستباف است، گفت: هر بخشی مختار به تبلیغ محصولات خود است و در این بین هرکس که بهتر عمل کند، عملا می‌تواند بازار را به سمت خود هدایت کند.


البته حمید کارگر از تبلیغات «فریبنده» برخی کارخانجات تولید فرش ماشینی نیز انتقاد کرد و گفت: تولیدکنندگان فرش ماشینی نباید از مزایا و اعتبار فرش ماشینی برای تبلیغ محصول خود سوءاستفاده کنند یا در فروشگاه‌های خود دار قالی نصب کنند تا به مشتری القا کنند که محصولشان هم‌‌تراز با فرش دستباف است.


وی همچنین درباره برنامه‌هایی که برای حمایت از فرش دستباف ایرانی در نظر گرفته‌ شده است، اظهار کرد: ما با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و متعدد داخلی و خارجی، این هنر اصیل ایرانی را به جهانیان معرفی می‌کنیم؛ ضمن اینکه در زمینه بازاریابی و معرفی فرش دستباف ایرانی، فعالیت‌هایی را در نظر گرفته‌‌ایم.


انتهای پیام/

برچسب ها: فرش ماشینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته