دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1398 - 07:10
سیدرضایی با آنا مطرح کرد:

برنامه دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول برای اصلاح نژاد اسب ترکمن

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول گفت: برنامه اصلاح نژاد اسب ترکمن از مهم‌ترین برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه است.
کد خبر : 404658
photo5793940908876607555.jpg

سید‌حسن سید‌رضایی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول اظهار کرد: حدود 32 سال از فعالیت این دانشگاه می‌گذرد، در بخش‌های مختلف ازجمله تحقیقات و فناوری در مرکز رشد فعالیت‌هایی را درگذشته انجام داده‌ایم که سه محصول به تولید صنعتی و یک محصول به تولید انبوه رسانده‌ایم.


وی گفت: در بازدیدی که دکتر طهرانچی روزهای اخیر از این واحد دانشگاهی داشت، یکی از محصولاتمان به نام آلارتیس که کنترل‌کننده دما و رطوبت گلخانه‌ها و مرغداری‌هاست به تولید انبوه رسید که با حمایت‌های لازم می‌توان توسعه بیشتری به تولید آن داد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول افزود: محصول دوم این دانشگاه دستگاه شناسایی نشت گاز است؛ به‌طوری‌که مطلع هستید نشت گاز جان هم‌وطنان زیادی را گرفته و با این اختراع و فناوری درصدد جلوگیری به خطر افتادن جان هم‌وطنان هستیم، حوادثی ازجمله حادثه معدن آزادشهر ازجمله حوادثی بود که اگر این دستگاه در آن معدن وجود داشت چه‌بسا جان معدن‌کاران به خطر نمی‌افتاد.


سید‌رضایی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه اصلاح نژاد اسب ترکمن از مهم‌ترین اقداماتی است که در دانشگاه علی‌آباد کتول در حال انجام و برنامه‌ریزی است که با حضور دکتر طهرانچی این پژوهشگاه افتتاح شد و با اصلاح نژادی که بر روی اسب ترکمن صورت می‌گیرد قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته می‌شود.


وی با یادآوری این نکته که اسب نژاد تروبرد که بهترین نژاد اسب در کورس است و بین یک‌میلیون تا 3 میلیون دلار قیمت دارد، ریشه‌های ترکمنی دارد، گفت: باید به این سمت حرکت کنیم و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول در منطقه ترکمن‌صحرا قرار دارد در زمینه اصلاح نژاد اسب ترکمن اقدام می‌کنیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف معاونت نوآوری، تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را از این طرح مطلع و همکاری‌های خود را با مرکز ژنتیک آغاز کرده‌ایم.


سیدرضایی گفت: برای آغاز طرح به حدود 500 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم و به جرئت می‌توان گفت این طرح در کل کشور نمونه و منحصربه‌فرد بوده که هنوز هیچ‌گونه اصلاح نژادی بر روی اسب انجام‌ نشده است.


وی افزود: البته بر اساس خبرهای خبرگزاری آنا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر  و اصفهان نیز فعالیت‌هایی در حوزه اسب‌ در حال انجام است که فکر نمی‌کنم درباره اصلاح نژاد باشد با این‌حال از هر نوع همکاری بین واحدی هم استقبال می‌کنیم.


انتهای پیام/4117/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: پژوهش فناوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته