دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تضعیف اعتقادات مذهبی با ارسال پیام‌های خرافه

استفاده از نام ائمه و متن دعاهایی که هیچ شک و شبهه‌ای در راستی و درستی و منبع آنان نیست شیوه‌ای است که راحت‌تر می‌شود از ان کلاهبرداری و سوءاستفاده کرد.
کد خبر : 403900
636646082659008266.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-مریم حضرتی؛ شاید بارها از این‌گونه پیام‌ها در فضای مجازی دیده‌ایم و برایمان ارسال شده است: «سوره نصر معجزه می‌کند. هر کسی خواهان گشایش در کارهایش است سوره نصر را نوشته و به ۴۱‌ نفر بفرستد، هم در ثواب خواندنش شریک می‌شود و هم به خواست خدا از عالم غیب فتحی و گشایشی برای او خواهد بود.» یا متن دیگری با این مضمون: «سلام عزیزم، نذر صلوات واسه مامان‌ها گرفتیم، شادی روح مامان‌هایی که به رحمت خدا رفتن، شفای مامان‌هایی که مریضن، حل مشکلات و گرفتاری‌های مامان‌ها، و سلامتی همه مادران؛ 7 تا صلوات بفرست و به 7 نفر به‌جز خودم ارسال کن. اگه انجام نمی‌دی بگو مدیون نشم.ممنون!» یا از ین دست پیام‌ها که این‌روزها بازارش در فضای مجازی داغ است.


دعا کردن شیوه‌ای خوب برای رسیدن به آرامش و نیل به حاجات و گره‌گشای مشکلات است، به‌خصوص وقتی بخواهی با خدای خود ارتباط برقرار کنی و از خدا برای رسیدن به هدف خود حاجت بخواهی.


دعاها ممکن است بخشی از تفسیر قرآن بوده و از کتاب‌های دینی نشات بگیرد چرا که در قرآن بارها به آن اشاره شده است.


البته سالهاست که خرافه و بدعت به این بخش دین هم وارد شده و در سال‌های اخیر از خرافه‌های کاغذی و پشت قرآن‌نویسی به فضای مجازی کشیده شده است.


سالها پیش مد بود که روی یک کاغذ قصه دختری فقیر و بیچاره‌ای را عنوان می‌کردند که پس از سختی‌هایی با ارسال این نامه به چندین نفر حاجت روا شده و از شما می‌خواستند این نامه را نوشته و به 3 نفر یا 7 نفر ارسال کنید که در غیر این‌صورت ظرف 3 روز تهدید به گرفتاری و دچار شدن به مشکلات عظیمی در زندگی می‌شدی؛ با این تصور و نیت افراد را مجاب به این می‌کردند که هرچه سریعتر نامه‌ای با همین مضمون و عین همان نامه را به درب خانه‌های مردم بفرستند.


چندین سال بعد فرمت ارسال نامه تغییر کرد و آن نامه تبدیل شد به نوشتن پشت کتابهایی که در حرم مطهر امام رضا(ع) قرار داشت و پس از آن با آمدن گوشی‌های همراه تبدیل به پیامک شد.


این روزها هم که اینترنت به سرعت نور در همه دنیا گسترش یافته است و ارتباطات لحظه ای با عناوین مختلف و اپلیکیشن‌های مختلف وجود دارد این نامه‌های دروغین در قالب نامه‌های اینترنتی منتشر می‌شود و مخاطبان را مجبور به ارسال آن به دیگر افراد می‌کند.


این موضوع قطعاً از جهات مختلف باعث سست شدن و متزلزل شدن ایمان برخی افراد خواهد شد به این صورت که فرد را برای رسیدن به حاجاتش به این کار وادار می‌کند در حالی که بنا به مصالحی ممکن است این شخص حاجت‌روا نشده و همین امر یکی از ده‌ها علل تزلزل اعتقادات مردم از طریق این خرافه‌ها خواهد شد؛ اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که منشاء این پیام‌ها از کجاست و هدف ارسال آن چیست؟


علی‌اکبر رائفی‌پور درباره این شیوه خرافی گفت: متأسفانه این موضوع به شبکه‌های اجتماعی راه پیدا کرده و این افراد حتی برای خودشان کانال دارند!


وی افزود: این مسائل را باید برای مردم روشنگری کنیم. ما سند داریم، ساواک پروژه‌ای داشت به نام «ماهان». همان کسی که مسئول این پروژه در ساواک بود با کراوات آمده در اینترنت و این را اعتراف می‌کند که این پروژه را ذیل موساد و تحت آموزش‌های آن سازمان انجام می‌دادیم. چرا؟! چون موساد با مبارز مسلمان طرف بود و ما هم با مبارز مسلمان طرف بودیم، بنابراین تجربیات موساد بیشتر به درد ما می‌خورد تا تجربیات سازمان سیا.


مدیر مؤسسه مصاف ایرانیان ادامه داد: موساد پروژه ماهان را به ساواک آموخت. مثلاً قبل از انقلاب شایع شده بود که با نگاه کردن به ماه عکس امام خمینی(ره) دیده می‌شود، این کار موساد بود! یا مثلاً می‌گوید اگر سوره بقره را باز کنی، یک مژه یا مویی در آن ببینی، امام زمان(عج) می‌خواهد ظهور کند. پروژه‌هایی از این دست برای تضعیف ایمان عمومی است.


وی بیان کرد: ایمان عین عقلانیت است. «کلّ ما حکم به الشرع، حکم به العقل و کل ما حکم به العقل، حکم به الشرع»، شرع و عقل به هم فرا می‌خوانند. اینها بی‌خود است. موارد متعدد بوده که با آن مقابله کردم. الان چیزهای خیلی وحشتناک‌تر آمده است. برای مثال فرقه‌ها! حتی دعانویس‌ها الان دکان اینترنتی دارند! پیج دارند! اینستاگرام الان هست، تماس می‌گیری و برایت دعا می‌فرستد و پول برایشان واریز می‌کنی.


رائفی‌پور ادامه داد: مردم را فقط باید آگاه کرد. من یک سخنرانی دارم تحت عنوان «بررسی معضل رمالی و جن‌گیری». این سخنرانی اولاً مبتنی بر دانش است و دوماً مبتنی بر عینیت! راجع به چیزهایی حرف می‌زنم که به عینیت دیده‌ام که چه بلاهایی سر خانواده‌ها آمده است. آیا اینها واقعاً کاری از دست‌شان برمی‌آید؟ در چه حوزه‌ای؟ چقدر؟ ما چقدر در جامعه آگاه‌سازی کرده‌ایم؟ هیچ! از بیخ می‌گوییم اینها دروغ است! اشتباه است. موارد زیاد است.  اینها شیادی روانشناسی هست. اما می‌خواهم بگویم بخشی هم واقعیت است. یعنی از اینها برمی‌آید. اینها آدم شیاد و قطعاً جهنمی هستند.


با این صحبت‌های استاد رائفی پور که خود یک نظریه‌پرداز ایرانی است و خود نقدهای اجتماعی زیادی دارد با انتقاد بر این مسئله می‌توان گمان برد که علت این مسائل فقط در جهت تضعیف اسلام و تضعیف اعتقادات مذهبی مردم است.


البته استفاده از نام ائمه و متن دعاهایی که هیچ شک و شبهه‌ای در راستی و درستی و منبع آنان نیست شیوه‌ای است که راحت‌تر می‌شود از ان کلاهبرداری و سوءاستفاده کرد بنابر این باید تمام نهادهایی که در موضوعات فرهنگی و دینی فعالیت دارند نسبت به گسترش این خرافه‌ها احساس وظیفه کرد و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی داشته باشند.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

برچسب ها: ّپیامک خرافات دعا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته