دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1398 - 19:19
حجت‌الاسلام کلانتری:

دانشگاه مولد فرهنگ و انسان‌های فرهیخته است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه مولد انسان‌های فرهیخته بوده و نقش و مسئولیت ویژه‌ای در مقوله فرهنگ دارد.
کد خبر : 402707
13.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری ظهر امروز در نشست یک‌روزه عفاف و حجاب که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد درباره مبعث پیامبر (ص) و اقلیت مسلمانان در روزهای نخست پیدایش اسلام اظهار کرد: همواره خواص تعیین‌کننده رویدادها و رخدادهای بزرگ هستند، چنانچه در زمان ظهور اسلام، پیامبر (ص) با اقلیت کم و تعداد انگشت‌شمار مسلمانان و در جغرافیای سرزمینی محدود آن زمان دعوت به اسلام را آغاز کرد.


وی افزود: پیامبر (ص) چون طرح و برنامه الهی مشخصی برای تبلیغ اسلام داشت، توانست با همراه کردن مردمی که به ایمان و اعتقاد رسیده بودند، به رسالت مهم خود در آن زمان دست یابد.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سال 41 که امام نخستین گام‌های مبارزه را برای مخالفت با تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی برداشت، امام برای مردم آن زمان به‌عنوان مرجع تقلید شناخته‌شده نبودند و این‌گونه نبود که همه مردم قم و مراجع در این مخالفت وی را همراهی کنند؛ اما امام از آن زمان به بعد با انجام کار اساسی همراه با اراده محکم و تلاش بیشتر و پرورش شاگردان تأثیرگذار، انقلابی را به ثمر رسانند که بزرگ‌ترین انقلاب مردمی جهان شناخته شده که بزرگ‌ترین تأثیرات سیاسی، فرهنگی و اعتقادی را در جهان داشته است.


کلانتری با بیان اینکه در انجام هر کار شناخت و ایمان همراه با عزم و کوشش رمز پیروزی در آن حرکت و اقدام است، تصریح کرد: یکایک افراد نظام مقدس جمهوری اسلامی در هر پست و موقعیتی که قرار دارند بر مبنای حدیث شریف «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ» مسئول هستند و مسئولیت افراد حاضر در دانشگاه اعم از استاد، دانشجو و مدیر تعهدی است که نسبت به جامعه دارند و باید با نقش‌آفرینی در دانشگاه بر روی جامعه تأثیرگذار باشند.


وی تأکید کرد: باید دانشگاه برای جامعه برنامه داشته باشد و برای جامعه فرهنگ‌سازی کند؛ زیرا دانشگاه یک مرکز فرهنگی و بخش مهمی از فرهنگ بوده و می‌توان گفت مولد انسان‌های فرهیخته است و در یک جمله دانشگاه نقش و مسئولیت ویژه‌ای در مقوله فرهنگ دارد.


حجاب برای دانشگاه مسئله‌ای مهم و محوری تلقی می‌شود


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حجاب را واجبی نمادین و حائز اهمیت برشمرد و اظهار کرد: حجاب شعار، نشانه و پرچمی برافراشته است که قرآن کریم بر وجوب و اهمیت آن تصریح کرده و می‌تواند برای ارتقای جامعه به‌ویژه در دانشگاه مسئله‌ای مهم و محوری تلقی شود.


کلانتری تصریح کرد: بر اساس چنین نگاهی بوده که در معاونت فرهنگی و دانشجویی بیش از 2 هزار ساعت نفر کار کارشناسی در راستای آراستگی پوشش و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاهیان بر مبنای اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری و همین‌طور قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته که منجر به تدوین آیین‌نامه آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی و ابلاغ آن در راستای ادای حقوق دانشگاهیان شده است.


وی تأکید کرد: بر پایه اجرای این آیین‌نامه با محور استادان و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی امیدواریم که ان‌شاءالله این بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان را به بهترین دانشگاه تراز انقلاب اسلامی برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی و تمدن نوین اسلامی تبدیل کنیم؛ که اگر چنین شود گام اساسی و مهمی را در این زمینه برداشته‌ایم.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در میزگرد تخصصی آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری که در ادامه همین نشست برگزار شد، با تأکید بر اولویت و اهمیت اقدامات معرفتی اظهار کرد: تشویق دانشجویان مقید به آداب اسلامی، مراسم توجیهی و تبیینی برای دانشجویان جدیدالورود، اردوهای معرفتی و زیارتی، کارگاه‌های آموزشی، کرسی‌های ترویجی، کرسی‌های آزاداندیشی، کرسی‌های تلاوت قرآن با موضوع عفاف و حجاب برنامه‌هایی هستند که باید در دانشگاه‌ها برگزار شوند.


رضا نصیری اظهار امیدواری کرد که با همراهی و همکاری نیروهای ارزشی و بسیج دانشجویی شاهد تحول چشمگیر در زمینه‌های مختلف پیشرفت به‌ویژه مسئله پوشش و آراستگی اسلامی باشیم.


رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی نیز با تأکید بر خرافی بودن بسیاری از تقلیدهای کورکورانه مد لباس و پوشش و بی‌بندوباری‌های اجتماعی که از غرب سرچشمه می‌گیرد، گفت: دانشگاهیان در زدودن خرافات و عقلانی کردن رفتارهای اجتماعی مسئول هستند.


عبدالحمید طالب‌تاش با تشریح چگونگی تشکیل کارگروه پوشش و آراستگی و تبیین نقش اثرگذار هر یک از اعضای کارگروه اظهار کرد: این آیین‌نامه به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که همه نیروهای مدیریتی، اجرایی و ارزشی دانشگاه را در فرایند تحقق محورهای آن درگیر می‌کند و هیئت‌رئیسه، رؤسای دانشکده‌ها، مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت‌علمی در اجرای این آیین‌نامه نقش بسیار مهمی دارند.


حجت‌الاسلام عباسعلی رستمی رئیس اداره فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از وضعیت قانون پوشش و آراستگی در دانشگاه‌های معروف جهان به‌ویژه در دانشگاه‌های اروپایی، به تشریح و تبیین مصداق‌های پوشش و آراستگی دانشگاهیان در آیین‌نامه پرداخت و تأکید کرد که این تعیین مصداق‌ها و رعایت آن‌ها با هدف ایجاد فضای سالم در دانشگاه برای تحقق دو امر مهم تربیت و تعلیم طراحی و تدوین شده است.


به گزارش آنا، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری و هیئت همراه پیش از شرکت در نشست تخصصی عفاف و حجاب با حضور در مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با ادای احترام و قرائت فاتحه، با آرمان‌های امام و شهدا تجدید میثاق کردند.


انتهای پیام/4121/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته