دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«یوز» ایرانی هم نتیجه «بومی» نداد!

یکی از کاربران گوگل پلاس با نمایش نتیجه یک جستجوی اینترنتی با جستجوگری ایرانی نسبت به عملکرد آن انتقاد کرده است.
کد خبر : 4024

به گزارش آنا، کاربر حاج علی نوشت:


«شمه ای از ارتباطات سری جستجوگر بومی یوز ایرانی با ویکی پدیای غیر بومی


اولین نتیجه جستجو رو از ویکی پدیا میاره»



به گزارش آنا، هفته جاری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه رونمایی از موتور جستجوی بومی «یوز» اظهار کرد: حمایت های زیادی از شرکت های ارائه کننده جستجوگرهای داخلی صورت می گیرد که امسال ۹۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و سال آینده نیز در این زمینه ۱۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهیم نمود.


محمود واعظی گفت: شرکت‌ هایی که در حال حاضر موتورهای جستجو را طراحی کرده‌اند، به طور کامل خصوصی هستند و در این میان دولت فقط از آنها حمایت می‌کند تا کار خود را به سرانجام برسانند. پس از رسیدن این شرکت‌ها به سوددهی، دولت دیگر کاری با آنها نخواهد داشت، اما تا پیش از رسیدن به این نقطه، فعالیت های مذکور بدون حمایت‌ های دولت محکوم به شکست خواهند بود، چرا که هزینه‌ های بسیاری در این زمینه وجود دارد.


پیش از این سایت خبری عصر ایران درباره موتورهای جستجوی ایرانی نوشت:


چندی پیش این وزارتخانه خبر از راه اندازی دو موتور جست و جوی ملی به نام های "پارسی جو" و "گرگر" با اعتباری معادل 170 میلیارد تومان خبر داد و شگفتی فعالان این حوزه را برانگیخت! جالب این که "پارسی جو" سال هاست که کار می کند و البته توفیق خاصی هم نیافته است.
ورود دولت به این عرصه، نه تنها با سیاست اصولی عدم رقابت با بخش خصوصی ناسازگار است، بلکه یک گام عملی در جهت مبتلا کردن صنعت نوپای IT ایران به سرنوشت صنعت خودروسازی است.
دولتی بودن صنعت خودروسازی، خطای استراتژیکی بود که گریبانگیر ملت شد و این صنعت را به روز سیاه نشاند و اینک، مسؤولان وزارت ارتباطات ، بدون عبرت گیری از سرنوشت خودروسازی و سایر حوزه هایی که دولت ورود کرده، می خواهند ITکشور را نیز به همان پرتگاه آزموده شده ببرند!
جالب اینجاست که در همین حوزه IT نیز پروژه های پیشین دولتی شکست خورده اند که از آن جمله می توان به پروژه پر سر و صدا و پرهزینه "سیستم عامل ملی" اشاره کرد و عجیب این که مسوولان دولتی IT ، از ناکامی های پیشین خود در همین عرصه نیز عبرت نمی گیرند.


ورود ناکام به عرصه IT ، اقدام مشترک همه دولت ها بوه است و تو گویی وجه مشترک دولت ها، نداشتن فهم واقعی از IT است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته