دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر شبکه 4 سیما خبر داد:

«خیلی دور خیلی نزدیک»، مهم‌ترین برنامه تابستانی شبکه 4 سیما

مدیر شبکه 4 سیما «خیلی دور خیلی نزدیک» را مهم‌ترین برنامه تابستانی این شبکه عنوان کرد.
کد خبر : 401308
77777.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مسعود معینی‌پور در نشست خبری طرح جامع تابستانی شبکه 4 سیما که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات این شبکه برگزار شد، گفت: مهم‌ترین برنامه اندیشه‌ای شبکه 4 سیما در تابستان امسال «خیلی دور خیلی نزدیک» است که قسمت اول آن شب گذشته با حضور «ظفر بنگاش» اندیشمند مسلمان مقیم کاناداپخش شد.


وی اظهار کرد: در این برنامه 13 قسمتی، دکتر شهاب اسفندیاری گفتگوهای مفصلی را با 13 اندیشمند، مستندساز، استاد دانشگاه و هنرمند خارجی که سال گذشته به ایران آمدند درباره افکار و آثارشان، نسبتشان با ایران و جهان، آینده اندیشه در ایران و جهان گفتگو می‌کند. این برنامه ساعت ۲۱ و 30 دقیقه شنبه‌ها پخش شده و یکشنبه‌ها ساعت ۱۴ بازپخش می‌شود. 


مدیر شبکه 4 سیما با اشاره به این که جدول پخش تلویزیون در فصل تابستان ویژگی‌های خاص خود را دارد گفت: از سوی دیگر برنامه‌های شبکه 4 سیما نیز مخاطبان و خصلت‌های ویژه خود را داراست. این نکته‌ای است که در چینش برنامه‌های تابستانی آن را در نظر گرفته‌ایم.


معینی پور افزود: در قالب جشنواره سینمایی تابستانه هر روز یک فیلم سینمایی فاخر سینمای ایران و جهان را که برگزیده مخاطبان و منتقدان است پخش می‌کنیم. به همین منظور در طول تابستان 100 فیلم نمایش داده خواهد شد و در ابتدای هر فیلم یک بسته کوتاه شامل معرفی کارگردان، نویسنده، عوامل، داستان و خلاصه‌ای از فیلم پخش می‌شود. سال گذشته هم جشنواره سینمای اقتباسی را داشتیم. برنامه «چرخ» سه شب در هفته در ساعت 19 پخش می‌شود که یک مجله خبری تحلیلی در حوزه دانش و فناوری است.


وی ادامه داد: برنامه‌ای تحت عنوان درس‌گفتار داریم که بحث‌هایی را که معمولاً نه در دانشگاه و فضای آکادمیک و نه در رسانه به آن پرداخته می‌شود، توسط اساتید آن رشته‌ها در بسته‌های 30 دقیقه‌ای ارائه می‌شود. هر استاد به مدت پنج روز مباحث خود را ارائه می‌دهد. برنامه درس‌گفتار این هفته به شناخت تاریخ ایران باستان اختصاص داشت و موضوعاتی نظیر جریان‌شناسی سلفیه، جریان‌شناسی تاریخ تمدن اسلامی و زمینه‌ها و پیامدهای مدرنیسم در این درس‌گفتارها بررسی می‌شود. این برنامه هم از اول تیر ماه هر روز ساعت 16 پخش خود را آغاز کرده است.


مدیر شبکه 4 سیما گفت: هر شب از ساعت 22 تا 23 خوانش رمان‌های برتر ایران و جهان توسط هنرمندانی نظیر فرهاد آییش خوانده می‌شود. این رمان‌ها هم جذابیت تاریخی داشته و روایت‌های نابی از فرهنگ و ادبیات ملت‌ها را ارائه می‌دهد و هم عادت قصه‌خوانی شبانه را احیا می‌کند. هر رمان در چهار شب توسط راویان ارائه می‌شود.


معینی‌پور عنوان کرد: برنامه شب‌های هنر که از مهر ماه سال 1397 پخش خود را آغاز کرده بود، از هفته دیگر 6 شب در هفته از ساعت 23 پخش خود را آغاز خواهد کرد. علاوه بر شب‌های تئاتر، موسیقی، روایت، شعر و سینما در تابستان امسال شب معماری نیز به شب‌های هنر اضافه شده است.


وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های جدید شبکه 4 سیما در تابستان 1398 پخش مستندهای پرتره از مفاخر ایران در حوزه‌های اندیشه، ادبیات و هنر در برنامه «حکایت دل» است. علاوه بر این، برنامه ترکیبی «انگاره» به مواجهه اندیشمندان با مسائل زنان، به طور عام و عمیق می‌پردازد و فراتر از مسائلی مانند عفاف و حجاب یا جایگاه زنان در خانواده، وضعیت زنان در جامعه امروز را بررسی می‌کند. برنامه‌ای تحت عنوان مسافران کهکشان را هم داریم که از جمعه این هفته یا هفته بعد از ساعت 23 با محتوای جدید پخش خواهد شد. سری جدید برنامه زاویه هم طبق روال سابق پخش خواهد شد، ضمن اینکه در حوزه اندیشه‌های دینی، برنامه اندیشه‌های قرآنی پنج‌شنبه‌ها ساعت 19 روی مسائل فرهنگ معاصر از نگاه قرآن می‌پردازد.


وی گفت: برنامه‌هایی همچون پندار 2، شوکران 2، این جمهوری اسلامی 2 و کتاب با سس تند در فصل پاییز پخش خواهند شد.


مسعود معینی پور


معینی‌پور تصریح کرد: ویژگی مهمی و مزیت جدی برنامه‌های شبکه 4 سیما، پیش‌تولیدهای پژوهشی طولانی است که این برنامه‌ها را از لحاظ قوت علمی و استناد به یافته‌های جدید تقویت می‌کند.


وی در ارتباط با تشکیل دو ستاد زبان و ادبیات فارسی و کتاب و کتاب‌خوانی از سوی رئیس سازمان صدا و سیما و سپردن مسئولیت آنها به شبکه 4 سیما نیز گفت: در گذشته کارهای خوبی در حوزه کتاب و کتابخوانی تلویزیون انجام شده است. بازیگران بیرونی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه ملی، خانه کتاب، مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی درگیر این موضوع شده‌اند تا یک برنامه جدی اثرگذار برای بحث کتاب‌خوانی داشته باشند. برنامه‌های ما در ستاد کتاب و کتاب‌خوانی بر پایه تقویت سه‌گانه تولید، توزیع و مصرف کتاب است و محدود به کتاب‌خوانی نیست. می‌دانیم که در تولید کتاب‌ها، کیفیت چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ محتوا پایین آمده. در بحث چاپ و کاغذ و توزیع نیازمند بازنگری هستیم و در سندی که در این ستاد طراحی شده همه این مسائل در نظر گرفته شده است.


معینی‌پور افزود: از گذشته هم برنامه‌هایی در شبکه‌های مختلف برای پرداختن به این موضوعات وجود داشت که ما علاوه بر ادامه آنها، برنامه‌های جدیدی را نیز طراحی کرده‌ایم.


وی گفت: همین وضعیت درباره ستاد و ادبیات فارسی هم اتفاق افتاده است و جلساتی را با گروه‌های مختلف برنامه‌سازی برای تأکید بیشتر بر استفاده از زبان فارسی در برنامه‌های تلویزیونی برگزار کرده‌ایم. از همین‌جا نیز خطاب به همه اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها فراخوانی جدی یا یک خواهش خاضعانه مطرح می‌کنم که در عناوین خبرها و محتوای آنها دقت نظر جدی داشته باشند و همان‌گونه که ما حساسیت بر استفاده نکردن از واژگان بیگانه را از مجریان تلویزیونی آغاز کرده‌ایم، آنها نیز در رسانه‌ها به این موضوع حساس باشند.


معینی‌پور درباره تغییر در جدول پخش برنامه‌های شبکه 4 سیما در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: گاهی اوقات این اتفاقات می‌افتد و بخشی از آن به  ناهماهنگی گروه برنامه‌ساز و روابط عمومی برمی‌گردد.


وی افزود: بخشی از لغو برنامه‌ها مربوط به محدودیت‌های مالی است که سازمان صدا و سیما مانند بسیاری از نهادها دست به گریبان است. الان شب‌های هنر منتظر بودجه حدوداً 40 میلیون تومانی برای دکورهای خود است و به خاطر تأمین نشدن آن مجبور شدیم موقتاً پخش آن را لغو کنیم.


معینی‌پور گفت: ما با بحران مخاطب مواجه نیستیم چون اصولاً برای اغلب برنامه‌های شبکه، دنبال مخاطب عام بیشتر از آنچه که اکنون هست، نیستیم. برنامه‌های تخصصی مثل «زاویه» یا «اندیشه‌های قرآنی» نیاز به مخاطب عمومی ندارد اما اگر برنامه‌هایی مثل مسابقه «چهار، سه، دو، یک» مخاطبانش از 15 درصد کمتر شود، نگران می‌شویم. پس لازم است شبکه‌های تخصصی را از حیث مخاطب با شبکه‌های عمومی تفکیک کنیم و توقع خود را بر پایه این تفکیک، تنظیم و منطقی کنیم.


وی بیان کرد: ما به مخاطب عمومی توجه داریم، اما در مدل خودمان.من همواره گفته‌ام که به شبکه‌ای نیاز داریم که  مخاطبان عمومی داشته باشد که در عین داشتن سواد بالا، جزء نخبگان دانشگاهی نباشند. اگر بخواهیم وارد فاز برنامه‌های سرگرم‌کننده شویم، از رسالت خود خارج شده و وارد مزیت‌های برنامه‌سازی شبکه‌های دیگر می‌‌شویم.


معینی‌پور افزود: «سحوری» برنامه فاخر درجه یک سحر تلویزیون بود. استاد ساعد باقری در سال‌های 1389 و 1391 هم در تلویزیون برنامه داشتند. خیلی‌ها دوست داشتند از این بازگشت تعبیر سیاسی داشته باشند در حالی که این‌گونه نبود. ما یک برنامه ساده و جمع و جور طراحی کردیم که بازخورد آن در میان مخاطبان بسیار عالی بود. متأسفانه مرکز نظرسنجی سازمان نتوانسته معیاری برای تفکیک مخاطبان شبکه 4 از سایر شبکه‌ها طراحی کند در حالی که باید دایره مخاطبان این شبکه متفاوت بوده و مقایسه‌ها با در نظر گرفتن این موضوع انجام شود. البته قبول داریم که کشف مخاطبان واقعی سخت است اما خواهش جدی ما این است که تدبیر ویژه‌ای در این زمینه انجام شود.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

برچسب ها: شبکه چهار سیما
ارسال نظر
هلدینگ شایسته