دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اعتراض مردم به گوش فرانسوی ها هم رسید

خودروسازان، صدای اعتراض مردم را شنیدند

پیش از شروع فصل برگ‌ریزان طبیعت، خزان بازار خودرو آغاز شده بود. خزانی که برخلاف سال‌های گذشته، در گرم‌ترین روزهای ‌سال به سردی بازار منجر شد وباعث نبود خریدار برای خودروهای صفر شد.
کد خبر : 40081

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: در این مدت خریداران خودرو اعتراض خود را با کمپین «نخریدن خودرو صفر» د ر فضای مجازی داغ کردند. کمپینی که با اظهارات جالب محمدرضا نعمت‌زاده، به یک هیجان بدل شد و موجی از اظهارنظر مسئولان ارشد دولت را در پی داشت.
پس از این روند، فصل دیگری درباره مشتری مداری صنعت خودروسازی آغاز شد تا به واسطه حمایت رئیس‌جمهوری و مسئولان بالا دست وزیر صنعت، سخن از تولید براساس خواست و سلیقه مشتری زده شود. حالا خودروسازانی که همیشه(در سال‌های گذشته) بر مواضع خود تاکید داشتند، دیگر حمایت‌های دولتیان را همراه خود ندیدند تا تغییر موضع بدهند. اکنون صحبت از تکریم مشتری و ارباب رجوع است و خودروسازان، همچون خودرویی که به سمت مسافران واقعی دنده‌عقب گرفته، اندک‌اندک به سمت خواسته‌های مردم درحال هدایت هستند. حالا خودروسازان، صدای اعتراض مردم را شنیده اند.
راهکارهای علمی و فنی
در چنین شرایطی دانشگاهیان هم که در طول سال‌های گذشته جایگاه چندان مناسبی در صنعت نداشتند به میدان آمده‌اند و به ارایه
راه‌کار و طرح‌هایی برای ارتقای کیفیت خودرو‌های داخلی پرداخته‌اند. به‌طوری که مرکز مطالعات سیاست‌گذاری صنعتی دانشگاه امیرکبیر پیشنهاداتی را به وزارت صنعت ارایه داده است که در آن ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح آیین‌نامه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو افزایش مدت زمان گارانتی خودرو از ٢سال یا ٤٠‌هزار کیلومتر به ٣سال یا ٦٠‌هزار کیلومتر و افزایش اعتمادسازی در بین مصرف‌کنندگان پیشنهاد شده است. اما داستان به تذکر رئیس‌جمهوری، عذرخواهی وزیر صنعت، وعده ارتقای کیفیت خودروسازان و ارایه پیشنهاداتی برای افزایش اعتماد مشتریان ختم نمی‌شود، به‌طوری که روز گذشته محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کارگروه ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش خودرو با دستور وزیر صنعت خبر داد.
او که در مراسم رونمایی از خودروی جدید رنو در ایران سخن می‌گفت، اظهار داشت: کیفیت یک امر نامحدود است و باید برای مشتریان شرایطی را در نظر گرفت که احساس کنند کیفیت محصول خریداری شده در سطح انتظار آنها است، بنابراین برخلاف محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته و بخشی از آن همچنان ادامه دارد، باید به کیفیت همچنان بهای بالایی بدهیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در فرآیند جدید تولید خودرو، قیمت مورد نظر و مطلوب مشتری باید مدنظر و در سرفصل کاری خودروسازان داخلی قرار گیرد، در رابطه با قیمت خودروهای داخلی نیز گفت: محدوده قیمتی باید مطلوبیت لازم را از نظر مشتریان داشته باشد به نحوی که در مجموع رعایت این پیش‌شرط‌ها ما را به سمت بین‌المللی شدن صنعت خودرو ایران پیش برد.
نارضایتی مردم ایران از پژو
صرف‌نظر از کیفیت نه چندان مناسب خودروهای وطنی، کیفیت خودروهای خارجی که در ایران تولید می شود نیز چندان چنگی به دل نمی‌زند. بازار خودرو کشور که در سال‌های تحریم جولانگاه خودروهای قدیمی و از رده خارج شده خارجی بود، دیگر قرار نیست به عرضه و تولید هر محصولی تن دهد. این هشداری است که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هیأت فرانسوی بدان اشاره کرد و گفت: هرچند حدود ۶میلیون خودرو پژو در جاده‌های ایران تردد می‌کند، اما مردم ما تا اندازه‌ای از عملکرد پژو ناراضی هستند. این عضو کابینه خطاب به خودروسازان فرانسوی گفت: از نارضایتی‌های مردم این است که شما ٤٠‌سال است که با ایران کار می‌کنید و ما باید همچنان مصرف‌کننده محصولات قدیمی شما باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «روش‌های گذشته مثل سی‌کی‌دی (مونتاژ) را نمی‌پذیریم» افزود: تاکید ما بر طراحی مشترک پلتفرم‌های جدید و ساخت قطعات و تولید محصولات جدید با برندهای جدید برای عرضه در داخل و بازارهای خارجی است و با توجه به مذاکراتی که با هر دو شرکت رنو و پژو داشتیم امیدواریم به شرایط قابل قبول برای همکاری درازمدت برسیم.
۳ شرط ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی
در این بین صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت از شروط سه‌گانه ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی خبر داد و گفت: امروز هر شرکت خارجی که با ایران همکاری می‌کند باید سهم مناسبی از بازار صادراتی را برای تولیدکنندگان داخلی فراهم کند و قطعه‌سازان نیز در تعامل و همکاری با خودروسازان خارجی، رشد و توسعه یابند، به نحوی که روش‌ها و سیاست‌های مدنظر دولت را در قراردادها، مذاکرات و تعاملات جدید به کار گیرند. او با اشاره به حضور هیأت فرانسوی به ریاست وزیر بازرگانی فرانسه و حضور مقامات شرکت‌های رنو و پژو خاطرنشان کرد: رنو و پژو تاکید داشتند که در شرایط پس از تحریم، می‌خواهند همکاری خود با ایران را ادامه دهند، ضمن این‌که وزیر بازرگانی فرانسه نیز از حضور انبوه خودروهای فرانسوی در خیابان‌های تهران شوکه شده بود.
تولید پراید متوقف نمی‌شود
اما در شرایطی که امید به ارایه مدل‌های جدید خودرو بعد از لغو تحریم‌ها افزایش یافته و خودروسازان وعده بالا بردن تنوع محصولاتشان را سر می‌دهند، گویا پراید که تولیدش از‌ سال ٧٢ در ایران آغاز شده فعلا قصد خداحافظی با خیابان‌های کشور را ندارد؛ به‌طوری که مهدی جمالی، مدیرگروه خودروساز سایپا با بیان این‌که توقف تولید پراید جزو برنامه فعلی سایپا نیست، اینگونه توضیح داد که پراید بازار خود را دارد و علاوه بر تامین بازار داخلی، صادرات آن به کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود، ضمن این‌که برنامه ما این است که هر‌ سال ٢ محصول جدید را وارد بازار کنیم، اما توقف تولید پراید جزو برنامه‌های فعلی ما نیست.
او که پیشتر نیز بر ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در این شرکت خودروسازی تاکید
کرده بود، مشتریان را طرف تجاری خودروسازان برشمرد و ادامه داد: تمامی اهداف و برنامه‌های فعلی سایپا بر تکریم مشتری و رضایت وی متمرکز شده است، درحالی‌که طی دوره‌های گذشته مشکلات ناشی از تحریم و سوء‌مدیریت، نارضایتی‌هایی را ایجاد کرده بود که امیدواریم با اصلاح روش‌های مدیریتی بتوانیم رضایت مشتریان را جلب کنیم.
مشتریان تعیین کنند که چه محصولی با چه کیفیتی تولید شود
جمالی ادامه داد: در برنامه جدید تولید محصول در سایپا بنا بر این است که مشتریان تعیین کنند که چه محصولی با چه کیفیت و چه نحوه تامین مالی را نیاز دارند که اگر چه این کار پیچیده‌ای است، اما در برنامه جدید طراحی شده، نقش مشتریان به‌عنوان یک اصل اساسی در سیاست‌های سایپا لحاظ می‌شود. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: نخستین اقدام در توجه به خواست مشتری این است که بتوان به وی امکان تعیین تاریخ تحویل و نحوه پرداخت خرید یک خودرو را داد و روش‌های جدیدی طراحی شده که فردا اعلام خواهیم کرد.
به گفته او، به‌زودی مرکز مشتریان سایپا راه‌اندازی خواهد شد که وظیفه اساسی آن، رصد خدمات پس از فروش ارایه شده به مشتری از لحظه نیاز به دریافت این خدمات تا زمان رفع مشکل است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا افزود: تصمیم داریم در یک قرارداد برد - برد به توسعه محصول و ارتقای تکنولوژی در شراکت با خارجی‌ها بپردازیم و البته بار دیگر به آنها تاکید می‌کنیم که فرصت بزرگ بازار ایران را مغتنم بشمارند و صنعت قطعه‌سازی ایران را یک فرصت تلقی کنند، در این صورت می‌توانیم در یک توازن ارزی مثبت با هم کار کنیم و منافع مشترک داشته باشیم.
متوسط ۴ ایراد در خودرو صفر ایرانی
اما بعد از سخنان مدیرعامل خودروسازی سایپا، نوبت به حسن قره‌ای، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی این شرکت رسید تا با اعتراف به ایراد خودروهای صفر نشان دهد رویکرد این شرکت به خواسته و سلیقه مشتری متفاوت با سال‌های گذشته است. او با اعلام این‌که در شرکت‌های خودروسازی خارجی شاخص ایراد خودرو در ٤ ماه اول تحویل به‌طور میانگین حدود ٢ ایراد و در ایران ۴ ایراد است، گفت: این‌که کیفیت خودروهای داخلی با همتاهای خارجی فاصله دارد غیرقابل انکار است و تلاش می‌کنیم تا ‌سال ٩٧ به عدد منطقی برسد و در‌ سال ١٤٠٠ رقابت‌پذیر خواهد شد. او با بیان این‌که رضایتمندی از محصولات خودرو شامل کیفیت خودرو و خدمات فروش و پس از فروش است، گفت: شاخص رضایت به‌طور میانگین در این سه بخش ٦٥‌درصد است که با بهترین شاخص دنیا یعنی ٧٥‌درصد فاصله دارد و البته کاهش این فاصله ١٠‌درصدی به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.


قره‌ای با بیان این‌که پیرو معذرت‌خواهی مدیرعامل سایپا از مردم تصمیم گرفتیم اقدامات عملی انجام دهیم و طرح‌های فروش ویژه را برنامه‌ریزی کردیم، یکی از این طرح‌ها را پرداخت هزینه سفر یعنی زمان استفاده نکردن از خودرو برشمرد و افزود: براساس این طرح، شرکت سایپا زمانی را که مردم انتظار می‌کشند تا خودرو را تحویل بگیرند به‌عنوان هزینه سفر محاسبه و پرداخت می‌کند. مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک گروه صنعت خودروسازی سایپا با بیان این‌که با این طرح به مردم احترام گذاشتیم، گفت: اگر به مردم احترام بگذاریم آنها نیز به خودروسازها احترام می‌گذارند.
ضرر ۳۰۰‌میلیون یورویی پارس‌خودرو از تحریم‌ها
تحریم و هزینه‌های ناشی از آن برای خودروسازان درحالی در ماه‌های اخیر از سوی فعالان این صنعت ناچیز اعلام می‌شد که براساس اظهارات ناصر آقامحمدی، مدیرعامل گروه خودروسازی پارس‌خودرو بر اثر تحریم ۳۰۰‌میلیون یورو ضربه به پارس‌خودرو وارد شده است. به گفته او در‌ سال ۹۱ تحریم سختی به کشور تحمیل شد که حجم تولید را به ۴۰‌هزار دستگاه رساند.


انتهای پیام/

برچسب ها: خودروسازان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته