دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دلایل سقوط شاخص بورس از نگاه فعالان بازار سرمایه

یک کارگزار بازار سرمایه گفت: فضای بازار سرمایه مناسب نیست و بورس رمقی برای صعود ندارد.
کد خبر : 39810

میثم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره دلایل ریزش پیاپی بورس تهران طی چند روز اخیر گفت: متاسفانه فضای نا امیدی بازار سرمایه را فراگرفته است و سرمایه‌گذاران امیدی به آینده این بازار ندارند.


وی اتخاذ برخی تصمیم‌های مدیریتی نابجا را در وضع فعلی بازار موثر دانست و افزود: بازار سرمایه نسبت به اخبار منفی و مثبت واکنش‌های هیجانی نشان می‌دهد و از این‌رو هر خبری مانند تثبیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند سهامداران را نسبت به فروش یا خرید سهم‌ها تحریک کند.


این کارگزار بورس با بیان اینکه هنوز رکود به معنای واقعی در بازار از بین نرفته است، ادامه داد: زمانی که روند منفی بازار مداوم باشد، سهام‌داران نیز ناامید می‌شوند و اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.


کریمی با اشاره به اینکه متاسفانه عده‌ای چشم‌انداز آرمانی از وضع پساتحریم برای مردم ترسیم کرده‌اند، افزود: ایجاد امید کاذب در میان سرمایه‌گذاران باعث شد در مقطعی بازار با صعودهای هیجانی همراه شود که همین اتفاق تعدادی سرمایه جدید را به بازار آورد، اما پس از اینکه وضع اقتصادی با تغییر چشمگیری همراه نشد، سقوط‌ها آغاز شد.


وی به سهام‌داران توصیه کرد که از تصمیم‌گیری هیجانی پرهیز کنند و افزود: متاسفانه اکنون بازار قابل تحلیل نیست و سهام داران با شناسایی زیان باید اقدام به فروش سهم خود کنند یا اینکه منتظر باشند تا وضع اقتصاد تغییر مثبتی را نشان بدهد.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار بورس، یک بازار سرمایه‌گذاری بلندمدت است و سهام‌داران باید حداقل دو سال سهام‌داری کنند تا به سوددهی مناسب دست یابند.


در همین زمینه علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، با بیان اینکه سه عامل در کاهش شاخص بورس دخیل بوده است،‌ گفت: قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در جهان کاهش یافته و بازار سرمایه ما هم که حدود 35 درصد منابع آن در صنایع نفتی و پتروشیمی و پالایشگاهی است، از آن متاثر شده است.


او ادامه داد: ابهام‌ها در حوزه واقعی اقتصادی هنوز وجود دارد و از سوی دیگر در حوزه سپرده‌های نرخ‌هایی غیرواقعی در مقایسه با آنچه در بازار واقعی است ارائه می‌شود، بنابراین سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد به بازار سرمایه نرود و ریسک نکند.


به گزارش آنا، بازار سرمایه طی دیروز و امروز نزدیک به 1000 واحد کاهش یافت و در آستانه سقوط به کانال 60 هزار واحدی قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته