دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1398 - 13:09
«الاخبار» فاش کرد؛

قاهره‌لیکس؛ موتور محرک مصر برای مقابله با حضور ایران در سوریه

روزنامه الاخبار اسنادی را منتشر کرد که بر اساس آن، رویکرد سیاست خارجی مصر در قبال دمشق بر حمایت از این کشور و مقابله با حضور ایران در سوریه متمرکز شده است.
کد خبر : 397423

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان در گزارشی اسناد متعلق به سازمان امنیت عمومی مصر را منتشر کرد که برای وزارت امور خارجه و نهادهای اطلاعاتی این کشور ارسال شده است.


در این اسناد که الاخبار آنها را «قاهره‌لیکس» عنوان کرده، رویکرد سیاست خارجی مصر در قبال برخی کشورهای منطقه‌ ازجمله سوریه، یمن و ترکیه مشخص و جهت‌گیری کلی نظام مصر در خصوص ناآرامی‌های سودان و بحران قطر تبیین شده است.


ژنرال «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر پیش از اینکه با وزارت امور خارجه ارتباط برقرار کند، این جهت‌گیری‌ها را با توجه به اوضاع منطقه و جهان و در راستای منافع ملی کشور مشخص و اعلام کرده بود. 


سوریه


بر اساس قاهره‌لیکس، دولت مصر به سیاست خود در حمایت از ارتش‌های ملی در راستای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد؛ با این تفاوت که قاهره در موضوع «حمایت از تروریسم» تفسیر به رأی کرده و علاوه بر استقبال از همکاری با سوریه در این زمینه، درباره خطراتی که برخی کشورها با نفوذ خود در منطقه ایجاد می‌کنند و باعث تروریسم‌پروری می‌شوند هشدار داده است.


قاهره از بازپس‌گیری خاک سوریه حمایت می‌کند و خواهان مقابله با نفوذ کشورهایی همچون ایران و ترکیه است. دولت مصر در این اسناد، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و درباره ترکیه گفته است که آنها قصد دارند روند انتقال تروریست‌ها را به دیگر مناطق متشنج تسهیل کنند.


مصر در راهبرد سیاست خارجی خود که رونوشتی از سیاست‌های حکام سعودی و کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس است، فاش کرده که خواهان مقابله با نفوذ ایران در منطقه است و با تحرکات منطقه‌ای جمهوری اسلامی در سوریه با هدف حمایت از محور تهران-بیروت و تلاش‌هایش برای اجرای پروژه «هلال شیعی» مقابله می‌کند.


قاهره‌لیکس در واقع به موتور محرک مصر برای مقابله با حضور ایران در سوریه تبدیل شده است.


یمن


قاهره‌لیکس در پرونده یمن بر راهبرد کمک به تلاش‌های منطقه‌ای و سازمان ملل متحد برای حل سیاسی بحران متمرکز است و بر تفاهم درباره نتایج مذاکرات سوئد تأکید می‌کند.


در این اسناد بر حفظ وحدت شمال تا جنوب یمن به اعتبار اینکه امنیت این کشور به امنیت ملی کشورهای عربی وابستگی دارد، تأکید شده است. دولت مصر همچنین خواهان تمرکز سیاسی و رسانه‌ای بر سلامت موضع‌گیری این کشور در قبال بحران‌های عربی به‌ ویژه در یمن و حمایت از ارتش‌های ملی این کشورها و مبارزه با گروه‌های تروریستی است.


علاوه بر این، قاهره‌لیکس تلاش می‌کند تا در بحران یمن بر نقش به اصطلاح منفی ایران در ارتباط با جنبش انصارالله تأکید و هم‌زمان عملیات‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان را در نقاط مختلف این کشور بزک کند. در این اسناد همچنین بر پرهیز از منفی‌گویی درباره دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی تأکید شده است. 


طبق این اسناد، رسانه‌ها و محافل سیاسی مصر نیز نباید تمرکز خود را بر نقش امارات در هدف قرار دادن نقاط جنوبی یمن بگذارند و منفی‌گویی درباره نقش ایران در یمن نیز تنها محدود به رسانه‌ها شود. 


ترکیه


طبق اسناد قاهره‌لیکس، مصر رویکرد واحدی در قبال ترکیه و قطر به عنوان دو کشور مرتبط با جماعت «اخوان‌المسلمین» خواهد داشت و ممانعتی برای روابط با دو کشور وجود ندارد. 


دستگاه امنیت عمومی مصر درباره پرونده ترکیه توصیه کرده است که بر موضوع تسهیلاتی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور به اخوانی‌ها اعطا کرده تمرکز شود، زیرا این جماعت در موضع‌گیری علیه دولت مصر صریح و شفاف عمل کرده‌اند.


همچنین سیاست خارجی مصر در قبال ترکیه باید بر برجسته کردن بی‌عدالتی‌هایی متمرکز شود که کردها به عنوان یک اقلیت در ترکیه متحمل شده‌اند. افزون بر این، باید بر موضوع افزایش بازداشت‌ها و محکومان در این کشور به اتهام ارتباط با جریان فتح‌الله گولن، رهبر مخالفان ترکیه تأکید شود.


سودان


قاهره‌لیکس راهبرد سیاست خارجه مصر را در قبال سودان بر حمایت از برقراری ثبات در این کشور قرار داده و قاهره خواهان حفظ ثبات در این کشور در راستای روابط دیرینه و راهبردی با خارطوم است.


مصر همچنین از گزینه‌های ملت سودان برای برقراری ثبات سیاسی حمایت می‌کند و خواهان مداخله نکردن دیگر کشورها در امور داخلی سودان است.


قطر


در اسناد سازمان امنیت عمومی مصر درباره سیاست خارجه قاهره در تعامل با قطر بر بازنشر نکردن اقدامات دولت قطر علیه کشورهای محاصره کننده ازجمله امارات و عربستان تأکید شده است.


همچنین در این اسناد آمده است که دولت مصر باید تمرکز خود را بر برجسته کردن تلاش‌های دوحه در حمایت از تروریسم در قاهره آفریقا متمرکز کند.


قاهره درباره سوریه نیز سیاست خارجی خود را بر برجسته کردن نقش منفی قطر در حمایت مالی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور بنا نهاده است.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته