دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست نمایشگاه هنرمند آلمانی اتوپینه مطرح شد

اتو پینه کارهایی با الهام از مسجد امام اصفهان انجام داده است

نشست خبری نمایشگاه اتو پینه با حضور جمعی از دست‌اندرکاران آلمانی این نمایشگاه و همین‌طور سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران و مجید ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
کد خبر : 3969

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ابتدای این نشست درباره اتوپینه هنرمند آلمانی گفت: «قرار بود این هنرمند امسال به ایران بیاید و نمایشگاهی در ایران برگزار کند اما متاسفانه مدتی پیش از دنیا رفت با این حال همراهان آلمانی این هنرمند در برپایی این نمایشگاه در ایران نقش زیادی ایفا کردند علاوه بر این نماینده شرکت دی اچ‌ای آثار این هنرمند را به ایران منتقل کرده است. معرفی آثار هنرمندان مختلف جهان همواره یکی از مهم‌ترین اهداف موزه هنرهای معاصر بوده است. اتوپینه از هنرمندان تاثیر گذار دهه ۲۰ و ۳۰ بود و موسس گروه زیرو نیز بوده است. ما باید از سفارت آلمان تشکر کنیم که مقدمات برپایی این نمایشگاه را فراهم کرد و همین طور شرکت دی اچ‌ای که اگر این نهاد نبود حمل و نقل اثار این هنرمند به ایران صورت نمی‌گرفت.»


ملانوروزی اضافه کرد: «یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همیشه برای موزه اهمیت داشته نمایش سبک‌ها و شیوه‌های هنرمندان معاصر جهان بوده است و ما خوشحالیم که امروز مجموعه آثار اتو پینه را نیز به گنجینه موزه اضافه کرده‌ایم و بر غنای این مجموعه افزوده‌ایم. اتو پینه علاقه زیادی به ایران داشت و کارهایی با الهام از مسجد امام اصفهان انجام داده است.»


در ادامه این نشست میکائیل بارون فون اونگرن-اشترنبرگ سفیر آلمان در ایران نیز گفت: «موقعیت موزه هنرهای معاصر نه تنها در ایران که در کل خاور میانه جایگاه ویژه‌ای دارد از این‌ها گذشته من از گالری برکمر که در جمع آوری آثار این هنرمند سهم زیادی داشته سپاس‌گزاری می‌کنم. نمایشگاه اتو پینه به معنی واقعی یک نمایشگاه بین المللی به شمار می‌رود.»


او اضافه کرد: «ایران و آلمان از جمله کشورهایی هستند که صرف نظر از اینکه شریک اقتصادی و تجاری هستند رابطه فرهنگی خوبی نیز بقا یکدیگر دارند کما اینکه ما در بخش بین‌المللی جشنواره فیلم فجر حضور یافتیم و در شب‌های گذشته پیانیستی در جشنواره موسیقی فعالیت کرد. همچنین آلمان در زمینه تئا‌تر و عکاسی در جشنواره‌های ایران نیز حضور یافته است.»


در ادامه این نشست تین برکنر که ارتباط نزدیکی با اتو پینه هنرمند آلمانی داشته و همین‌طور مدیر گالری برکنر در دوسلدورف است در این نشست به فارسی گفت: «خوشحالم که در جمع خبرنگاران هستم.» او همچنین افزود: «ما تحت تأثیر مهمان‌نوازی ایران قرار گرفته‌ایم وقتی دعوت‌نامه موزه به دست اتو پینه رسید خوشحال شد و پذیرفت حتی برای این نمایشگاه برنامه‌ریزی هم کرد اما عمر او کفاف نداد با‌این‌حال خانواده‌اش اصرار به برگزاری این نمایشگاه در ایران داشتند.»


مدیر گالری برکنر تصریح کرد: «اتو پینه کودکی سختی داشت او در دوران نوجوانی در جنگ جهانی دوم به عنوان سرباز حضور داشت و به خاطر محافظت جان خود از بمب‌ها در تاریکی زندگی می‌کرد بعد از پایان جنگ که چراغ‌ها روشن شدند او نور را سمبل زندگی دوباره برای خود و هموطنانش دانست و آن را در آثارش به کار برد.»


ا واضافه کرد: «بعد از جنگ، اتو پینه و دیگر همکارانش تصمیم گرفتند از صفر شروع کنند؛ روی این اصل گروه زیرو به معنی صفر را تشکیل دادند برای او مهم بود که مرزهای بی‌اعتمادی برداشته شود و مردمی که در طول جنگ با هم حرف نمی‌زدند دوباره با هم مکالمه کنند روی این اصل که اتوپینه به نوعی با آثارش سفیر دوستی‌های مشترک نیز هست.»


برکنر گفت: «او فلسفه خوش رویی دارد و جمله‌ای دارد که می‌گوید من رویای جهان بهتری را دارم یک جهان شگفت انگیز. سمبل اتو پینه برای زندگی بهتر همواره نور بوده و نور برایش سمبل آزادی صلح و معنویت است. او شاعر و فیلسوف نیز هست و آثارش بعد فلسفی زیادی دارند. او در دهه ۵۰ از سیستم پروداکشن استفاده کرد و همچنین به جای قلم‌مو از دود سیاه شمع استفاده کرد.»


در انتهای این نشست مجید ملا نوروزی درباره هزینه بیمه آثار گفت: «تمام این هزینه‌ها به عهده گالری برکنر بوده است و ما امیدواریم نمایشگاه نقطه اتصالی برای ارتباط فرهنگی بیشتر دو کشور باشد.»


نمایشگاه آثار اتو پینه از ۵ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر افتتاح و تا ۲۸ فروردین نیز ادامه دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب