میزان مصرف بنزین معیار خوبی برای تصمیمگیری نیست
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پرداخت یارانه به حاملهای انرژی و بهخصوص بنزین همواره از حساسیت بالایی در سطح جامعه برخوردار بوده است و از این روی تصمیم در مورد نحوه کنترل مصرف و یا تغییر قیمت آن موجب واکنشهای فراوانی در بین مردم و مسئولان کشور میشود.
کارشناسان معتقدند تصمیم در مورد یارانه مواد خوراکی به همان نسبت در اقتصاد خانوار تأثیر دارد که یارانه بنزین دارد ولی چرا تصمیمگیری در مورد نان حتی با وجود ارتباط مستقیم آن با سبد مصرفی خانوار از حساسیت کمتری برخوردار است؟
یافتن چرایی این تأثیر فراوان و مستقیم قیمت بنزین به زندگی روزمره با وجود اینکه بارها با استدلال شنیدهایم که یارانه بنزین به قشر مرفه جامعه بیشترین منفعت را رسانده است و جواب اینکه چرا مردم همچنان نیازمند چنین یارانهای هستند که کمترین نصیب را از آن میبرند میتواند در تصمیمگیری برای تصحیح الگوی مصرف بنزین مؤثر باشد.
واقعیت امر آن است که بدست آوردن میزان مصرف بنزین شاخص مطمئنی برای تعیین میزان مصرف بنزین نیست و در اصل آن را باید شاخصی برای میزان نفوذ بیکاری در لایههای مختلف قشر آماده به کار نیز تلقی کرد که به دلیل عملکرد ضعیف دولتها در ایجاد اشتغال، خود را در حوزه مصرف انرژی بهصورت مصرف بیش از حد نشان داده است.
کارشناسان حوزه اشتغال بر این باورند به دلیل روی آوردن افراد به کارهای در دسترس مانند مسافرکشی موجب شده است میزان مصرف بنزین دیگر معنای آماری خود را در این حوزه از دست بدهد و استناد به آن مبنای درست نباشد و باید قبول کرد الگوی مصرف نادرست بنزین در واقع به الگوی نادرست ایجاد اشتغال در سالیان قبل بازمیگردد.
تحلیلگران معتقدند حتی استناد به جنبه استفاده بیشتر قشر مرفه از یارانه بنزین نیز در واقع آدرس غلطی است که بهمرور شکلی منطقی به خود گرفته است زیرا استفاده از رانتها و استفاده از فرصتهای اقتصادی توسط عدهای سودجو بهمرور زمینه استفاده از تمامی امکانات رفاهی در کشور را حتی در استفاده از یارانه بنزین برای آنها فراهم کرده و استناد به این دلیل غیرواقعی برای تصحیح الگوی مصرف فعلی نیز نادرست است و باید ریشه این یارانه منفعتی برای قشر مرفه را در جای دیگری خشک کرد.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/