استدلال یک مقام حوزوی در رد ادعای «طلبههای بعد از انقلاب از طلبههای قبل از انقلاب کم معلوماتترند»
به گزارش آنا به نقل از رسا، حجت الاسلام فاضل افزود: انجمنهای علمی در زمینههای اقتصاد، سیاست، فقه و اصول و...، میزگردهای علمی، مراکز تخصصی فقهی و دیگر مراکز حوزوی که بعد از انقلاب شکل گرفته است، محصول همین حوزه علمیه و مدیریت آن است. امروز معاون پژوهش حوزه مسائل و مشکلات فقهی و علمی که برای وزارتخانهها مطرح میشود را استعلام میکند تا بتواند به آن پاسخ علمی و کاربردی بدهد. کجا قبل از انقلاب اینگونه بود؟
معاون آمار و بررسی مرکز مدیریت حوزههای علمیه اظهار داشت: امروز حوزه در عرصه بینالمللی حرف برای گفتن دارد. نمایندگان و کارشناسانی که برای گفتوگو با ادیان دیگر به خارج از کشور میروند دانش آموخته همین حوزه علمیه هستند.
حجت الاسلام فاضل در ادامه با تأکید بر اینکه امروز حوزه با رویکرد فقه حکومتی با مسائلی روبه رو شده است که برای حوزهی چهل سال پیش دغدغه نبود، ابراز داشت: فقههای مضاف، یکی از نیازهای امروز جامعه است. درحالی که چهل سال گذشته، به عنوان مثال محیط زیست، هیچ مسأله و مشکلی برای «فقه» ایجاد نکرده بود که بخواهد پاسخگو باشد. اگر بخواهیم با نگاهِ قبل از انقلاب، دروس حوزه را بدون توجه به نیازهای روز عمیق بخوانیم، نمیتوانیم پاسخگو باشیم. طلبه امروز باید با توجه به نیازهای جامعه دروس را عمیق بخواند.
وی در پایان با بیان این که برخی اصرار دارند سبک و سیاق فرایند آموزشی سابق را باید در حوزه اجرا کرد، اظهار داشت: با توجه به نیازهای جامعه، نظام آموزشی امروزِ حوزه بسیار متفاوت از نظام آموزشی گذشته خواهد بود. عمق و وسعت مأموریتهای کنونی حوزه و روحانیت ما را بر این وامیدارد که یک نگاه سیستمی و مجموعهای به کارکردهای مختلف حوزه داشته باشیم. نباید با ذهنیت خودمان سراغ حل مسأله برویم؛ بلکه ابتدا باید مسأله را تجزیه و تحلیل کنیم سپس به حل مسأله بپردازیم. «تحول در نظام آموزش حوزه» یک «مسألهای» است که با «تحلیل درستِ این مسأله»، باید این تحول اتفاق بیفتد؛ چراکه ما با کشور و دنیایی مواجهایم که از حوزه در حیطههای مختلف مطالبه دارد.
انتهای پیام/