در مضیقه گذاشتن حمل و نقل عمومی ظلم به حق مردم است/ آغاز برنامه شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا
به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در آئین ورود 73 واگن مترو، تاکسیهای هیبریدی و پلاکگذاری موتورهای برقی که در محل کارخانه واگنسازی تهران برگزار شد، آلودگی هوا را مهمترین چالش شهر تهران دانست و گفت: برای حل این معضل به هماهنگیهای جدی، همراهی و کمک مجموعه مدیریت شهری، دولت و مردم نیاز داریم.
وی افزود: من بارها به این موضوع اشاره کردهام که برنامههای مدونی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و اگر این همکاریها و حمایتها انجام شود، میتوانیم بر این چالش فائق آییم. برخلاف اینکه بعضا معتقدند مشکل آلودگی هوا حل شدنی نیست و باید به امید باد و باران نشست، بنده معتقدم میتوان این مشکلات را حل کرد.
یک پیکان در طول سال به اندازه وزن خودش آلاینده تولید میکند
شهردار تهران با اشاره به حجم بالای آلایندگی خودروی پیکان در شهر تهران ابراز کرد: یک پیکان در طول سال به اندازه وزن خودش آلاینده تولید میکند. در این شرایط معلوم است که ما باید سراغ منبع تولید آلاینده برویم تا این شهر پاک شود. البته که باران و رحمت الهی لطافت بیشتری هم به شهر میدهد اما نباید به دست خودمان شهر را خراب کنیم و بعد منتظر باد و باران باشیم.
وی تصریح کرد: خیلی دوست داشتیم که این کار در یک حمایت ملی و همه جانبه اتفاق بیفتد چون واقعا در این میان مساله جان مردم مطرح است و این حق مردم به شمار میرود. اما به هر دلیلی که نمیخواهم به آنها اشاره کنم آن هماهنگی و اقدام همه جانبه فراهم نشده است.
قالیباف تصریح کرد: ما با درسی که از دوران دفاع مقدس آموختیم، معتقدیم اگر امروز هم شهدای ما در قید حیات بودند، فرهنگ زندگی آنها مسئولیتپذیری و وجدان کاری بود. اگر ما به مدیریت و فرهنگ جهادی باور داریم، باید هر آنچه که ظرفیت داریم را به کار بگیریم و کاری که نیاز جامعه و مردم است را پیش ببریم. در ادامه مسیر بقیه هم باید کمک کنند تا این کار با سرعت بیشتری پیش رود اما اگر کمکی نشد از ما رفع تکلیف نمیشود.
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به فرهنگ مسئولیتپذیری و وجدان کاری تاکید کرد و گفت: امیدوارم در جلسات کارشناسی که رسانه ملی برای این موضوع فراهم میکند، برنامه و فرآیندی که برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد. امروز نیز همه بخشهای این برنامه در شهرداری تهران آغاز شده است.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش به توسعه دوچرخهسواری در شهر تهران اشاره و عنوان کرد: با اینکه پیش از این اصلا فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران وجود نداشته است، اما اکنون آمار دقیق نشان میدهد که روزانه بیش از 3 هزار و 300 دوچرخه از طرف مردم تحویل گرفته شده و در شهر از این دوچرخهها استفاده میکنند. در ادامه نیز حتما با برنامهریزی که ما داریم این روند به سرعت سیر صعودیاش را خواهد گرفت.
برای حل مشکل آلایندگی موتورسیکلتها موتور برقی وارد کردیم
وی افزود: امروز یکی دیگر از منابع مهم تولید آلایندگی در شهر تهران موتورسیکلتها هستند. به همین جهت ما با همه مشکلات مالی که داریم، تصمیم گرفتیم تا موتورهای برقی را وارد کنیم. البته این حرف به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست و معتقدیم این کار حتما باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما در این میان دیگران رسالتی هم بر عهده دارند که بابت آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت یارانه دهند اما به هر دلیلی امروز فرصت این کار را پیدا نکردند.
شهردار تهران گفت: ما امروز آمادهایم تا هر کسی که از موتور برقی استفاده کند؛ بخش خصوصی ضمانت بازار را داشته باشد و وام قرض الحسنه به میزان 80 درصد قیمت موتور را نیز ارایه دهیم تا این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم. در کنار این معتقدیم باید اقدامات سلبی هم انجام شود تا بعد از ورود موتورهای برقی، تردد موتورسیکلتهای غیربرقی را در بعضی از نقاط شهر ممنوع کنیم.
وی با تاکید بر اینکه در طرح شهرداری تهران اقدامات ایجابی و سلبی توام با هم دیده شده و تقدم اجرا نیز در اقدامات ایجابی است، اظهار کرد: موضوع طرح ترافیک یکی از اقدامات دیگری بود که بر اساس آن طرح(LEZ) یا کاهش را با همان سیاست کنترل و حذف تولید آلایندهها از آبان ماه امسال در مرکز شهر اجرایی خواهیم کرد. ما این موضوع را مصوب و اطلاعرسانی کردیم و فرصت مناسب را نیز در اختیار مردم گذاشتیم تا تردد ماشینهایی مثل پیکان و ...، که خارج از استاندارد هستند ممنوع شود. این در حالی است که قانون هم این موضوع را مشخص کرده اما سالیان سال است که پا روی قانون گذاشته شده و اجرا نمیشود.
قالیباف تاکید کرد: از دیگر سو اتوبوسهای از رده خارجی هستند که طبق قانون حتی حرکت آنها در جادهها هم غیرقانونی است، اما این اتوبوسها با این همه آلایندگی داخل شهر میآیند. همچنین کامیونهایی که عمر مفید خود را از دست دادهاند حق ندارند در سطح شهر تردد کنند و باید جلوی آنها گرفته شود.
وی ادامه داد: شهرداری تهران با همکاری مردم و بخش خصوصی مصمم است تا این گام برداشته شود و ماه به ماه و سال به سال، وضع آلودگی شهر را کاهش دهیم. در ادامه کار نیز امید داریم روزی به نقطهای برسیم که با توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ریلی و سرمایه گذاریهای صورت گرفته شهر ما یک شهر پاک باشد.
توجه به حمل و نقل عمومی حق همه مردم است
قالیباف در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به یارانه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: اگر از هر منظری اعم از منظر انسانی، اجتماعی، اسلامی، سیاسی و فرهنگی نگاه کنیم، شاهد هستیم یکی از پارامترهای مهمی که نشان میدهد دولتها و تمامی مسئولان معتقد به رعایت حقوق مردم هستند، موضوع حمل و نقل عمومی است. این حق مسلم مردم است که هر روز با آن سرو کار دارند و اگر به این امر مهم خصوصا در شهرها بیتوجهی کنیم یا مضیقهای درست کنیم، این مضیقه برای مدیریت شهری نیست بلکه دقیقا این ظلم به حق مردم است.
شهردار تهران تاکید کرد: در همه کشورهایی که حتی مردم از سرانه درآمد بالایی برخوردار هستند، تنها جایی که دولت برای آن ها یارانه می دهد، سرمایه گذاری کرده و به صورت مستقیم برای رفاه مردم دخالت میکند، موضوع حمل و نقل عمومی است. این حق مردم و وظیفه ما است و ما در شهرداری تهران نیز مصمم هستیم که به حمل و نقل عمومی پردازیم.
به گفته قالیباف آمار و اطلاعات نشان میدهد در طول سالهای اخیر همیشه شهرداری تهران بیش از 60 درصد درآمد خود را متمرکز به حمل و نقل عمومی کرده است و این حاکی از همین باور توجه به توسعه حمل و نقل عمومی است.
شهردار تهران ادامه داد: در این میان بعضی افراد بعضی حرفها میزنند، اما مردم در شهر هستند و قضاوت میکنند که کل متروی تهران تا سال 84 و در طول 20 سال از عمر خود چند متر تونل، ریل و ایستگاه ساخته شده داشت و در 10 سال اخیر میزان توسعه مترو چقدر بوده است؟ این عدد و رقم را مردم به صورت روشن میدانند و میبینند. من هم همیشه به دوستان میگویم که خیلی وقت خود را نگیرید که به این موضوعات جواب دهید چرا که درست کردن مشغله ذهنی باعث میشود تا از کار خود باز بمانیم. البته روشنگری خوب است اما این مسایل نباید دغدغه ما شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک سالروز ازدواج مولی الموحدین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان کرد: خوشحال هستم که مجموعه مدیریت شهری این توفیق را پیدا کرده است که از حالت انفعالی گذشته به صورت کاملا برنامهریزی شده خارج شود و همیشه در آستانه بهار علم، دانش و پرورش و آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با افزایش تقاضای سفر و کوتاه شدن طول روز، بتواند ظرفیت خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی وارد کند.
قالیباف با تقدیر از زحمات تمامی کارگران، زحمتکشان و فعالان در میدانهای اجرایی، برنامهریزی و ستادی، گفت: سالیان دور مردم این شرایط را در آستانه مهرماه پذیرفته بودند و شاید یکی از موضوعات این بود که باید ده، پانزده روز صبر کنیم تا مردم خودشان عادت کنند، اما اکنون با برنامه ریزیهای خوبی که در حوزه سرویس مدارس، توجه به جانبازان و معلولان، حملونقل ریلی و اتوبوس صورت گرفته است، این اضطراب را از مردم گرفتهایم. با زحمات شبانهروزی همکاران این توفیق را پیدا کردهایم که به جامعه آرامش بدهیم.
شهردار تهران ابراز امیدواری کرد تا برنامه مدون شهرداری تهران با توسعه حمل و نقل پاک، کمک بخش خصوصی و مردم، ارتقای کیفیت رانندگی و استفاده درست از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در شهر اجرایی شده و شعار آسمان آبی و زمین پاک نیز به خوبی در شهر تهران دنبال شود.
انتهای پیام/