رونمایی از آلبوم کوارتتهای هرمز فرهت با حضور چکناواریان و هوشنگ کامکار + تصاویر
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابطعمومی اثر، در این مراسم آهنگسازان و هنرمندانی نظیر لوریس چکناواریان، شاهین فرهت، وارطان ساهاکیان، هوشنگ کامکار، رضا مهدوی، امیرمهیار تفرشیپور و علیرضا میرعلینقی و جمع کثیری از علاقهمندان حضور داشتند.
لوریس چکناواریان که نخستین سخنران مراسم بود گفت: «هرمز فرهت همچون برادر من است و بسیار خوشحالم که چنین اثر ارزشمندی به همت رضا مهدوی منتشر شده است.»
در ادامه هوشنگ کامکار گفت: «عصر طلایی موسیقی دانشکدۀ هنرهای زیبا در دوران حضور هرمز فرهت بود و در دوران حضور ایشان بزرگانی همچون توماس کریستین داوید، احمد پژمان، پری برکشلی، علیرضا مشایخی، مسعودیه، صفوت، شاهین فرهت و... در دانشکده تدریس میکردند و هنرمندان بزرگی از این دانشکده فارغالتحصیل شدند. »
کامکار در ادامه به تسلط علمی هرمز فرهت به موسیقی غربی و شرقی اشاره کرد و با بیان اینکه فرهت از جریانهای موسیقی دوران خود حمایت میکرد، درباره کوارتتهای هرمز فرهت گفت: «این قطعات ترکیبی از موسیقی مدرن است و همزمان تکنیکهای آتنال و تنال را در این آثار به کار برده است و در خیلی بخشها اشاراتی به موسیقی مشرق زمین دارد.»
وارطان ساهاکیان هرمز فرهت را استاد بسیار بزرگ و مدیر گروه فوقالعادهای خطاب کرد و اظهار کرد: «وی با ترجمه کتاب کنترپوان کِنت کِنان گام بزرگی در آموزش موسیقی برداشتند.»
سپس شاهین فرهت به خاطراتی از دوران کودکی اشاره کرد و افزود: «هرمز استاد من در کنترپوان بود و خوشحالم که این کوارتتها منتشر شد، بهخصوص که پیش از این کاری از هرمز فرهت منتشر نشده بود.»
وی در سخنانش از رضا مهدوی و امیرمهیار تفرشیپور برای همکاری در انتشار این کوارتتها تشکر کرد و در ادامه از انتشار کوارتتهای چهار، پنج و شش بزودی خبر داد و سپس عنوان کرد: «امیدواریم بتوانیم هرمز فرهت را در ایران ببینیم.»
در ادامه امیرمهیار تفرشی پور در خصوص آشناییاش با فرهت اظهار کرد: «من افتخار آشنایی با پرفسور هرمز فرهت را در سال 2006 در یک فستیوال موسیقی در لندن داشتم و همچنین افتخار ضبط کوارتت شماره یک را در سنپترزبورگ و در تاریخیترین و معروفترین استودیوی دنیا بنام استودیوی ملودیا (که از سال 1959 افتتاح شده است) داشتم و بعد از کوارتتهای پرویز محمود که نتی از آنها در دست نیست میتوان گفت این اولین کوارتت تاریخ موسیقی ایران است که در سال 1952 نوشته شده است.»
تفرشیپور افزود: «ضبط این کوارتت 3 ساعت طول کشید و نوازندگان این اثر را بسیار دوست داشتند.»
علیرضا میرعلینقی نیز در این مراسم گفت: «از دیدگاه تاریخی موسیقی ما نشر این اثر یک اتفاق مهم است و امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد.»
پایان بخش مراسم رونمایی این آلبوم به سخنرانی رضا مهدوی اختصاص داشت. مهدوی تصریح کرد: «چنین جمعی در یک مراسم رونمایی پیش از این بیسابقه بوده است و از زحمات جلال تهرانی به عنوان مدیر مؤسسه مکتب تهران برای در مشارکت در برگزاری این مراسم و سهیل حسینی طراح گرافیک و مدیر مؤسسهی استودیو تهران برای طراحی جلد این آلبوم تشکر کرد.»
مهدوی در سخنانش تاکید کرد: «کاش دولتمردان ما قدر موسیقی بیکلام را درک کنند زیرا به نظر من در پارهای از موارد زهر موسیقی کلام است و کلام حق آهنگساز و نوازنده را ضایع میکند. »
وی همچنین از کوارتت زهی اروند تشکر کرد و بیان کرد: «این کوارتت چیزی کمتر از استراسبورگ ندارد و تلاششان به سرپرستی آیدین احمدینژاد بسیار مهم و جدی است.»
مهدوی عنوان کرد: «موسیقی امروز ما درجا میزند و بخشی از این به گردن متولیان موسیقی است، ارکستر سمفونیک با بودجه میلیاردی آمده است و اگر اثری از آهنگسازان ایرانی اجرا نکند جامعیتی در دنیا پیدا نخواهد کرد.»
وی همچنین در ادامه به شرایط سخت انتشار موسیقی و نبود حمایت دولتی از بخش خصوصی در این حوزه اشاره کرد و افزود: «با وجود شرایط سخت، هر روز راهروهای دفتر موسیقی که به خاطر بیمدیریتی دو سال اخیر لطمه بزرگی به سابقه خوب موسیقی کشور زده شلوغتر میشود و بخش خصوصی با سرسختی تلاش خود را ادامه میدهد. »
مهدوی تصریح کرد: «موسیقی، فرهنگ کشور را اصلاح میکند و من نهایت کوششم را کردم که این اثر با کیفیت بینالمللی منتشر شود و بازگو کننده زحمات دوستان باشد ولی متاسفانه متولیان امر که باید در جهت توسعه ملی و پیشرفت ملی امروز جایگاهی برای امثال هرمز فرهت ایجاد کنند کاری نمیکنند.»
وی گفت: «دولت باید از آهنگسازان ارزشمند ایران حمایت کند و شرایط تهیه و تولید آثار ارزشمند را فراهم کند و متوجه باشند موسیقی هیچ زمان برای این کشور خطرناک نبوده است و طی صد سال اخیر هیچ کنسرتی به چالش و آشوب کشیده نشده است و یک نفر خون از دماغش نریخت اما هر روز کنسرتها لغو میشوند و به استادان بیاحترامی میشود. »
مهدوی با طرح این پرسش که «جایگاه حاکمیت وزارت ارشاد کجاست؟» به این پرسش اشاره کرد که چرا باید وزارت ارشاد خود را در مقامی بگذارد که موسیقی امثال استاد چکناواریان را مجوز بدهد و یا حافظ و سعدی و مولوی و گنجوی را ممیزی کند.
مهدوی با بیان اینکه امروز رسانه ملی اشعاری پخش میکند که من قبل از انقلاب نشنیده بودم، اظهار کرد: «شاید عمدی در کار است که ناشران اعلام ورشکستگی کنند و هزینه هزار عدد سیدی که ناشر تولید میکند برابر تنخواه یک روز برخی مدیران وزارتخانهها است.»
وی در پایان سخنانش نسبت به حمایت و انتشار آثار موسیقی بیکلام در مؤسسه راوی اعلام آمادگی کرد.
انتهای پیام/