نگاه به ورزش از منظر زندگی پاک از موضوعات کلان فلسفه این رشته است
به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، خسرو باقری در نشست هماندیشی فلسفه ورزش جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز در پژوهشگاه علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: باید در ابتدا به این موضوع بپردازیم که جایگاه فلسفه ورزش کجا است.
وی با بیان این سؤال که بررسی جایگاه فلسفه ورزش به چه موضوعی میپردازد، افزود: فلسفه در هر موضوعی که ورود میکند، ژرفانگری و ماهیتیابی را در اولویت کار خود قرار میدهد. در ورزش نیز این موضوع مطرح است که ماهیت ورزش چیست.
مجری طرح فلسفه ورزش پژوهشگاه علوم ورزشی در ادامه تصریح کرد: تقویم ماهیت ورزش با نظر به رویکرد اسلامی، عمل هدف تربیت زندگی پاک و اهداف منتج از آن و نگاه به ورزش از منظر زندگی پاک (مبانی و اصول) از موضوعات کلان فلسفه ورزش است.
باقری با اشاره به رابطه فلسفه ورزش با مسائل دیگر بیان کرد: سیاستگذاری کلان کشور طبق اسناد بالادستی انجام میشود. در طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران باید دید مناسبات فلسفه ورزش با اسناد بالادستی چگونه است. باید در فلسفه ورزش و ورزش کشور و اسناد بالادستی همگرایی ایجاد کنیم تا در آینده با مشکلات مواجه نشویم.
مجری طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران در ادامه مطرح کرد: برای مشخص کردن ماهیت ورزش باید با اسناد بالادستی (قانون اساسی) همگرایی ایجاد کنیم. در گذشته نیز در تدوین فلسفه تعلیم و تربیت از رویکرد اسلامی عمل استفاده کردهایم که در تدوین فلسفه ورزش نیز از این رویکرد استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: در دیدگاه اسلامی مفهوم عمل وجود دارد. عمل با رفتار متفاوت است. رفتار یک عمل مکانیکی است و در رفتارهای مکانیکی و فیزیولوژیکی از آنها آگاهی نداریم؛ اما عمل رفتاری است که زیرساخت شناخت میلی و ارادی و تصمیمگیری دارد.
باقری در ادامه تصریح کرد: کلمه عمل در قرآن بهکرات در خصوص انسان استفاده شده است که بیانگر اهمیت عمل و جایگاه عمل در اندیشه اسلامی است. هویت مرکزی آدم را عمل رقم میزند و در روز قیامت نیز عمل یکی از شاخصهای ارزیابی انسان است.
وی در توضیح وجوه برجسته عمل ورزش از منظر عاملیت توضیح داد: ورزش نه یک عادت و نه یک تخلیه ناخواسته انرژی است بلکه یک عمل است. ورزش عملی است که با مبادی سهگانه شناخت، گرایش و اراده مطرح میشود.
باقری با بیان اینکه ورزش دارای آثار درونی و بیرونی است، ادامه داد: مبنای اول ورزش بُعد شناختی ورزش است. این بُعد ما را به دیگر بُعدهای دانشی، مهارتی و نگرشی - بینشی سوق میدهد. در بُعد دانشی بر لزوم توجه به ابعاد عملی مرتبط با ورزش پرداخته میشود. همچنین در بُعد مهارتی نیز به مهارتهای شناختی (خلاقیت - فراست) در ورزش توجه میشود و در بُعد نگرشی - بینشی اندیشه ورزشی نسبت به ماهیت ورزشی مطرح است.
مجری طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران مبنای دوم ورزش را بُعد گرایشی ورزش دانست و گفت: محوریت لذت و اهمیت هیجانات در این بُعد مطرح است. در محوریت لذت به علایق فرد در ورزش توجه میشود که باید لذتبخش بودن ورزش در این بُعد حفظ شود و در محوریت اهمیت هیجانات به سلامت ورزش میپردازد.
باقری در خصوص مبنای سوم اصول ورزش که بُعد ارادی ورزش است، توضیح داد: در تحقق اراده، مسئولیت در ورزش مطرح است. بهطورمثال خطایی که ورزشکار انجام میدهد، جریمه را در پی دارد و این بیانگر مسئولیت در ورزش است. همچنین رشد اراده نیز به تدبیر امیال در ورزش میپردازد و تکوین عزم به تداوم و پشتکار به ورزش میپردازد.
وی در خصوص مبنای چهارم اصول ورزشی نیز توضیح داد: بُعد جسمانی ورزش مبنای چهارم اصول ورزش است. ورزش تنها به جسم مربوط نیست بلکه به روان فرد را نیز توجه میکند اما در این بُعد به سلامت جسم در ورزش پرداخته میشود.
مجری طرح فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران مبنای پنجم اصول ورزشی را بُعد اخلاقی عمل در ورزش معرفی کرد و گفت: در ورزش باید به قواعد اخلاقی پایبند بود و از تقلب و دوپینگ پرهیز کرد و انصاف و عدالت را در ورزش رعایت کرد و ورزشکاران باید به همدلی در عین رقابت در ورزش توجه داشته باشند.
باقری در ادامه بیان کرد: ۱۸ مبنا برای اصول ورزشی در نظر گرفتهایم؛ منابع بالادستی و قوانین ورزش را باید استخراج کنیم و با توجه به آنها فلسفه ورزش را تدوین کنیم این دو باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند تا فلسفه ورزش در جمهوری اسلامی ایران کارآمد باشد.
انتهای/4084/پ
انتهای پیام/