دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 خرداد 1398 - 10:54

دانشمندان ژاپنی از به‌ اشتراک‌گذاری اطلاعات می‌ترسند

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بسیاری از دانشگاهیان ژاپنی نگران سوءاستفاده از نتایج تحقیقات هستند. 
کد خبر : 384403
0908dd274b15b5c029fd09175ffdd142.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تایمز هایر اجوکیشن، نتایج یک نظرسنجی جدید حاکی از آن است که احتمال به‌اشتراک‌گذاری نتایج تحقیقات علمی در دانشگاهیان و دانشمندان ژاپنی نسبت به رقبای خارجی بسیار کمتر است. 


دانشمندان ژاپنی می‌ترسند که دیگران از اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی آنها سوءاستفاده کنند. بدین ترتیب نتایج تحقیقات را در شبکه خصوصی منتشر می‌کنند که احتمال سوءاستفاده دیگران از آن را کاهش می‌دهد.


انتشارات اسپرینگر نیچر اخیراً متوجه نگرش‌های نامناسب دانشمندان در خصوص به‌اشتراک‌گذاری نتایج تحقیقات علمی در مجمع‌الجزایر شرق آسیا شده‌اند.


نتایج نظرسنجی‌ جدید اسپرینگر از یک‌هزار و 400 دانشمند ژاپنی حاکی از آن است که تنها 60 درصد از آنها نتایج تحقیقاتی پژوهشی را در سایت‌ها یا مجلات علمی به اشتراک می‌گذارند که کمترین میزان در کشورهای جهان است. 


یک درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اسپرینگر اعلام کرده‌اند که ترس از سوءاستفاده از نتایج تحقیقاتی دلیل اصلی آنها برای عدم اشتراک‌گذاری تحقیقات و پژوهش‌هاست.


براساس این نظرسنجی، بیش از 35 درصد از دانشمندان ژاپنی نتایج تحقیقات علمی خود را به شکل خصوصی با همکارانشان به اشتراک می‌گذارند. این محققان ترجیح می‌دهند که تحقیقات و پژوهش‌های خود را تنها با همکارانی به اشتراک بگذارند که یا در همان مؤسسه مشغول به کار هستند یا در حوزه مشابهی کار می‌کنند.


دانشمندان ژاپنی نتایج تحقیقات را از طریق ایمیل، فلش یواس‌بی یا سرویس‌های به‌اشتراک‌گذاری مانند دراپ‌باکس با همکارانشان به اشتراک می‌گذارند. هیچ کدام از این روش‌ها برای اشتراک‌گذاری دراز مدت مناسب نیستند.


نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که دلیل اصلی که جمعیت قابل‌توجهی از دانشمندان ژاپنی تمایلی به انتشار عمومی نتایج تحقیقات علمی خود ندارند، این است که می‌ترسند افراد دیگر از این اطلاعات سوءاستفاده کنند. 


یک درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اسپرینگر اعلام کرده‌اند که ترس از سوءاستفاده از نتایج تحقیقاتی دلیل اصلی آنها برای عدم اشتراک‌گذاری تحقیقات و پژوهش‌هاست.


انتهای پیام/4107/4021/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته