دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1398 - 14:30
عباس علوی‌راد*

گسست میان مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مؤلفه‌های نوآوری

میان مؤلفه‌های انتشارات علمی، کیفیت مراکز تحقیقاتی و سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور یک گسست عمیق وجود دارد.
کد خبر : 384293

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ در طبقه‌بندی پیلارهای 12 گانه رقابت‌پذیری اقتصادهای دنیا توسط مجمع جهانی اقتصاد، مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در  پیلار مهارت و انتشارات علمی با شاخص H - Index و کیفیت مراکز تحقیقاتی نیز دو مؤلفه مهم در پیلار نوآوری محسوب می‌شوند.


گزارش مجمع جهانی اقتصاد (۲۰۱۸) از وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادهای دنیا، نکات قابل تأملی را در مورد وضعیت کشورمان در حوزه انتشارات علمی، کیفیت مراکز تحقیقاتی و سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نشان می‌دهد.  ابتدا وضعیت پنج کشور اول دنیا در این حوزه‌ها را مرور می‌کنیم.


پنج کشور سوئیس، آمریکا، سنگاپور، هلند و ایرلند به ترتیب رتبه‌های نخست تا پنجم جهانی در مؤلفه مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از پیلار مهارت‌ها را در اختیار دارند.


این پنج کشور در دو مؤلفه انتشارات علمی با شاخص H - Index و کیفیت مراکز تحقیقاتی از پیلار نوآوری نیز رتبه‌های نخست تا ۲۹ جهانی را در اختیار دارند.


نتیجه اینکه مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پنج کشور یادشده شانه به شانه و هماهنگ با  ارتقای مؤلفه‌های نوآوری شامل انتشارات علمی و کیفیت مراکز تحقیقاتی رشد یافته است.


ایران در سال ۲۰۱۸ در شاخص H و کیفیت مراکز تحقیقاتی به ترتیب رتبه‌های جهانی ۴۲ و ۱۶ را در اختیار داشته است؛ اما در مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از میان ۱۴۰ کشور دنیا رتبه ۱۲۱ را کسب کرده است.


چرا میان مؤلفه‌های انتشارات علمی، کیفیت مراکز تحقیقاتی و سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور یک گسست عمیق وجود دارد؟


این پرسشی است که سیاست‌گذاران حوزه علم و فناوری و تمام زیرنظام‌های آموزش عالی کشور برای پاسخ دقیق به آن بهتر است به میدان بیایند.


در واقع آسیب‌شناسی دقیق علت پدید آمدن این گسست و تدوین یک برنامه حل مشکل محور در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای عبور از این چالش اساسی، یکی از موارد اجتناب‌ناپذیر در کشور است.


به نظر می‌رسد یک تعارض جدی در منافع عناصر فعال در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور وجود دارد که منجر به شکل‌گیری این گسست عمیق شده است.


*دانشیار اقتصاد و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه


انتهای پیام/4103/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب