دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اختتامیه مسابقات سراسری مدیحه‌سرایی و ابتهال برگزار شد

نوزدهمین دوره مسابقات سراسری ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم طی مراسمی درسالن همایش یادمان شهدای هفتم تیر «سرچشمه» به کار خود پایان داد.
کد خبر : 38359

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی سرچشمه مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات سراسری ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم عصر روز شنبه ۲۱ شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، سیدمحسن موسوی‌بلده، استاد و پیشکسوت قرآنی، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و داوران و اساتید این دوره از مسابقات در یادمان‌شهدای‌هفتم‌تیر «سرچشمه» برگزارشد.


آیین اختتامیه این دوره از مسابقات با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی قرآن آغاز و در ادامه با اجرای تواشیح و همخوانی قرآن کریم توسط گروه مدیحه‌سرایی میعاد از استان قم، رتبه اول این دوره از مسابقات در رشته مدیحه‌سرایی دنبال شد.


ابتهال‌خوانی رتبه اول رشته ابتهال نوزدهمین دوره مسابقات ابتهال‌خوانی توسط محمد برخورداری، رتبه اول رشته ابتهال نوزدهمین دوره مسابقات سراسری ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم، برنامه پیش‌بینی شده برای این بخش از مراسم بود.


در بخش دیگری از مراسم اختتامیه مسابقات مدیحه‌سرایی و ابتهال، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان مطالبی پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: «مرکز امور قرآنی سازمان در تلاش است تا بتواند هم به جهت کیفی برنامه‌هایی برای مسابقات قرآنی در تمام رشته‌ها داشته باشد.
وی افزود: ابتهال و مدیحه‌سرایی از جذاب‌ترین رشته‌ها هستند که باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرند. حجم برگزاری مسابقات قرآن به قدری زیاد است که گاهی نمی‌توانیم آن طور که باید استفاده بهینه از این مسابقات داشته باشیم.»


حسینی با بیان اینکه مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن طی ۱۹ سال گذشته آثار و برکات خود را داشته است عنوان کرد: «فضایی که هم اکنون در رشته مدیحه‌سرایی و ابتهال وجود دارد به هیچ وجه در فعالیت‌های دهه ۶۰ و ۷۰ دیده نمی‌شود. در آن زمان چنین شور و نشاطی در بین گروه‌هایی مدیحه‌سرایی وجود نداشت.»


وی با عنوان این مطلب که مسابقات یک موتور محرکه‌ای در بین فعالان قرآنی است افزود: «در عرصه‌های دیگر فرهنگی و هنری از فضای مسابقات استفاده‌های زیادی می‌شود اما در حوزه قرآنی این طور نیست و البته باید بتوانیم با کمک رسانه‌های مختلف این پیوست‌ها را به وجود آوریم.»


رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف ادامه داد: «طبق توافقی که با دوستان در شبکه قرآن سیما داشتیم بخشی از مسابقات را به صورت رسانه‌ای و از طریق این شبکه تلویزیونی برگزار می‌کنیم چرا که چنین رویکردی اثرات زیادی به دنبال خواهد داشت.»


وی با بیان اینکه همه جامعه قرآنی هنرمند هستند افزود: «اما کسانی که در ابتهال و مدیحه‌سرایی فعالیت دارند جزء هنرمند‌ترین افراد هستند که البته باید گروه‌های تواشیح و مبتهل‌خوان‌ها آثار بیشتر و زیباتری را از خود ارائه کنند؛ ما در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز از این گروه‌ها حمایت می‌کنیم.»


حسینی در ادامه گفت: «آلبوم بر‌ترین آثار ابتهال، مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن امسال برای اولین بار منتشر می‌شود که این اتفاق برای نخستین‌بار رخ داده است. مسابقات مدیحه‌سرایی یکی از جذابیت‌ترین و زیبا‌ترین مسابقات است.»


سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سخنران دیگر این مراسم بود. وی با اشاره به بخشی از مطالبات مقام معظم رهبری عنوان کرد: اگر بخواهیم به برنامه‌هایمان کیفیت و قوت لازم را ببخشیم باید هم به بخش ظاهری و شکلی و هم به بخش محتوایی آن توجه داشته باشیم که این موضوع مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.


محمدی در ادامه گفت: «بعد از ۱۹ دوره که از برگزاری مسابقات مدیحه‌سرایی می‌گذرد به نظر می‌رسد یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشیم و به خصوص اساتید و پیشکسوتان قرآنی باید به آن توجه داشته باشند نوآوری به لحاظ شکلی و ظاهری است.
وی ادامه داد: نکته دوم نوآوری به لحاظ محتوایی است که این امر نیز لازم و ضروری است و اساتید و پیشکسوتان قرآنی و گروه‌های مدیحه‌سرایی باید به این توجه کنند.»


در پایان این مراسم از بر‌ترین گروه‌های مدیحه‌سرایی و ابتهال در این دوره از مسابقات تجلیل به عمل آمد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مسابقات سراسری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته