دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روزهای خاکستری تندر90

اتفاقی که یک سال پیش برای پژو 206 افتاد و قیمت آن را به شکل بی‌سابقه‌ای در بازار بالا برد، این بار برای تندر 90 در حالی تکرار شدن است. این روزها تندر90 علاوه بر نمایندگی‌های مجاز، در بازار آزاد هم کمیاب و بلکه نایاب شده‌ است.
کد خبر : 3835

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با توقف مقطعی خط تولید تندر 90 و کمیاب شدن مدل صفر این اتومبیل، گرچه انتظار حضور پر رنگ‌تر دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو می‌رود، نکته قابل تامل در اعلام قیمتی بیش از قیمت رسمی از سوی برخی نمایندگی‌های مجاز است.


درحالی که پارس خودرو قیمت رسمی خودرو تندر 90 را در سایت خود 36 میلیون و 147 هزار تومان اعلام کرده‌است، اما برخی نمایندگی‌های مجاز این شرکت قیمت آن را 39 میلیون تومان اعلام می‌کنند.


این در حالی است که قیمت تندر 90 تولید پارس‌خودرو در بازار آزاد 44 میلیون و 600 هزار تومان و تولید ایران‌خودرو 43 میلیون و 600 هزار تومان است. البته متقاضیان به علت کمیاب شدن تندر 90 حتی در صورت پرداخت مبلغی بیش‌تر از قیمت واقعی و رسمی هم به زحمت می‌توانند موفق به خرید آن شوند.


یکی از کارشناسان فروش نمایندگی پارس‌خودرو درباره قیمت این خودرو به خبرنگار آنا گفت: قیمت هر دستگاه تندر90 تک‌سوز دو ایربگ در بازار آزاد حدود 43 میلیون تومان است، اما نمایندگی‌ها فروش ندارند.


وی با بیان اینکه تندر 90 مدل سال 94 این خودرو هنوز به بازار نیامده‌است، افزود: به علت اینکه تولید این خودرو متوقف شده‌است، در نمایندگی‌های مجاز فروش نداریم و این در حالی است که احتمال توقف کامل خط تولید نیز وجود دارد.


هشدار شورای رقابت


پیش از این رئیس شورای رقابت با بیان اینکه پیش‌فروش خودروها بدون اطمینان از استمرار تولید آنها اشتباه است، گفته بود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از شرکت‌های مربوط به تولید خودروهای مونتاژی در ایران تضامین محکمی دریافت کند تا جریان پیش‌خرید خودروی مگان و از سویی دیگر عدم واردات آن از سوی رنو تکرار نشود.


رضا شیوا اظهار کرده بود: به نظر می‌رسد شرکت‌هایی مانند رنو که در یک مقطع زمانی خاص و با شرایطی خاص وارد بازار ایران شدند به قراردادهای اولیه خود پایبند نیستند، چرا که وقتی با خودروسازان درباره لزوم پایبندی به تعهداتشان صحبت می‌کنیم آنها شرکت رنو را در زمینه عدم تحقق تعهدات مقصر می‌دانند؛ این در حالی است که در زمان صحبت با رنو نیز خودروسازان داخلی به عنوان مقصر عنوان می‌شوند.


وی گفته بود: این نگرانی برای خودرو ال 90 و یا سایر خودروهای مونتاژی هم وجود دارد و وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از پیش‌فروش خودروهایی که اطمینانی به استمرار تولیدشان نیست، جلوگیری کند. از طرفی پیش‌فروش شرکت‌ها زمانی که اطمینان ندارند که آیا خودروساز خارجی قطعات و یا بسته تجهیزات خودرو را برای مونتاژ تحویل می دهند یا خیر، دور از صواب و منطق است.


خدمات پس از فروش تندر 90 با مشکل جدی رو به روست


در همین زمینه، مدیر گروه صنعتی گروه آذین خودرو با بیان اینکه حجم قابل توجهی از قطعات خودروی ال 90 وارد کشور نمی‌شود، گفت: تحریم‌ها موجب شده تا شرکت رنو به تعهدات خود مبنی بر ارائه قطعات پایبند نباشد و در نتیجه سطح تولید خودرو ال 90 به شدت کاهش یابد.


رضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه شرکت رنو متعهد شده بوده 40 درصد قطعات خودرو ال 90 را به شرکت رنو پارس و ایران خودرو تحویل دهد، گفت: با شروع تحریم و عدم انتقال پول در بانکها در سال 91 و 92، عملا قطع این میزان واردات موجب شد تا هیچ گاه ظرفیت اسمی تولید این خودرو در کشور به 50 درصد هم نرسد.


وی افزود: قرار بود تولید خودروی ال 90 در ایران به روزانه 1200 دستگاه برسد، ولی یک سری مشکلات در داخل کشور موجب شد تا تولید این خودرو به سقف 300 تا 400 دستگاه بیشتر نرسد که البته همین میزان تولید نیز هم اکنون به دلیل عدم انتقال قطعات از کشور مبدا با افت زیادی همراه شده‌است.


رضایی با بیان اینکه در زمینه تولید خودرو ال 90 هم طرف فرانسوی و هم قطعه‌سازان ایرانی سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده بودند، اظهار کرد: تحریم‌ها و نیز مشکلاتی که در داخل وجود داشت، موجب شد خسارات سنگینی به تولیدکنندگان داخلی و شرکت فرانسوی رنو وارد شود.


وی ادامه داد: کمبود قطعات تندر 90 در حال حاضر به اوج خود رسیده و میزان تولید آن هم به شدت کاهش یافته‌است. همچنین نمایندگی‌ها قادر به ارائه خدمات پس از فروش این خودرو نیستند.


این قطعه ساز با اشاره به برخی اظهار نظرها از سوی شرکت‌های خودرو ساز ایرانی طرف قرار داد با شرکت رنو مبنی بر اینکه قراردادهای جدیدی با این شرکت برای ورود قطعات خودرو تندر 90 بسته شده‌است، گفت: شرکت‌های طرف قرار داد با شرکت رنو باید با شفافیت و صراحت اعلام کنند که چه قرادادی با چه جزییاتی را با شرکت رنو برای واردات منعقد کرده‌اند که با وجود آن همچنان هم بازار تولید و عرضه این خودرو با مشکل جدی روبرو است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته