دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1393 - 16:01
معارفه مدیرکل جدید اداره هنرهای نمایشی - 2

مرادخانی: کل بودجه سال آینده تئاتر 7/5 میلیارد تومان است/ شفیعی: قرار نیست معجزه‌ای رخ بدهد!

جلسه تودیع اردشیر صالح‌پور -سرپرست سابق اداره کل هنرهای نمایشی- و معارفه مهدی شفیعی به عنوان مدیر کل هنرهای نمایشی امروز -27 بهمن ماه- با حضور علی مرادخانی- معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- و جمعی از هنرمندان تئاتر و اهالی رسانه در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
کد خبر : 3831

به گزارش خبرنگار آنا، علی مرادخانی در این مراسم از تمام کسانی که در این انتصاب جدید مشاوره داده‌اند تشکر نمود و در ادامه بیان کرد: «از آنجا که آدم با مشکلات زیادی وارد این حوزه می‌شود خیلی سخت است که با برخی گرفتاری‌های اداری و مسائل بودجه و... درگیر باشد. حوزه تئا‌تر حوزه جلالی است، برخلاف موسیقی که جمالی است. در مباحث رقابت‌ها تفاوت‌های زیادی وجود دارد و از این منظر تئا‌تر هنری مهمی است.»


وی ادامه داد: «در این مدت که با آقای شفیعی کار می‌کردیم و چند ماه اخیر که به عنوان مشاور در امور برنامه ریزی ما همکاری داشتند متوجه شدم که وی هم ذهن ریاضی خوبی دارد و هم اعداد و ارقام را به خوبی می‌شناسد.»


مرادخانی یادآور شد: «بودجه حوزه تئا‌تر ذاتا کم است و به هر حال باید به گونه‌ای عمل کنیم که حتی ریزه کاری‌ها هم روی دیوار قرار گیرند و برای همه قابل مشاهده باشند. امسال با توجه به وضعیت بودجه که حدود ۱۶ میلیارد و ۳۷ میلیون تومان به ما اختصاص داده شد که ۷ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان برای تئا‌تر بوده است. مشکل این است که شاکله اصلی که باید متفاوت باشد اصل بودجه است که مبلغ محدودی دارد البته مبلغ اختصاص داده شده به تئا‌تر بالا‌ترین امکانی بود که در اختیار داشتیم و حدود ۴۵ درصد از کل بودجه معاونت هنری را شامل می‌شود.»


وی اظهار کرد: «این پول‌ها برای تئا‌تر پولی نیست، البته برای بخش عمرانی خارج از این میزان در نظر گرفته‌ایم و از چند روز پیش برای موزه تئا‌تر با شهرداری با حضور اتابک نادری با عنوان مدیر پروژه پیگیری‌ها را آغاز کردیم تا اساس نامه‌ای نوشته شود و کار‌ها به سر انجام برسد. ما ناچاریم برای تحقق این امر از منابع مختلف استفاده کنیم زیرا خودمان به این میزان پول در اختیار نداریم.»


معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «ما وارث مجموعه‌ای هستیم که نیاز به پول دارد و از هر طرف آن که وارد شویم مکان‌های آن‌ها همچون مجموعه تئا‌تر شهر و موزه معاصر نیاز به بازسازی دارد.»


وی ادامه داد: «در شهریور گذشته یک میلیارد تومان بدهی گذشته هنرمندان را تامین کردیم تا بخشی از مشکلاتشان کمتر شود. پیش از این گفته بودم که امیدوارم ظرف ۲ سال بتوانیم به نقطه صفر برسیم اما حال می‌گویم امیدوارم تا آن طرف سال بتوانیم به نقطه صفر نزدیک شویم طبق آنچه که گفته شد حدود ۱۰ میلیارد نیاز داریم تا خردادماه به نقطه صفر برسیم. البته این بخشی از کارهایی است که روزانه وقت ما را می‌گیرد و ما نباید از برنامه‌های دیگر غافل شویم برای مثال تشکیل شورای مرکزی تئا‌تر یکی از مواردی است که در این مدت مقدماتش فراهم شده و مذاکراتی در این راستا نیز انجام شده است و فکر می‌کنم اسفند ماه بتوانیم اتاق فکر برای مطالعات و مشکلات حوزه تئا‌تر داشته باشیم.»


مرادخانی بیان کرد: «اگرچه وضعیت بچه‌های تئا‌تر و رونق کارشان مهم است ولی باید به زیر ساخت‌های تئا‌تر هم فکر کنیم بخشی از پولی که در اختیار قرار می‌گیرد باید برای اداره تئا‌تر و ساخت آن هزینه شود که چیزی حدود ۷۰ میلیارد است و ما باید این جریان را هدایت کنیم.»


وی در این مراسم اعلام کرد: «کسی که بخواهد راحت باشد چنین پست‌ها و مقام‌هایی را بر عهده نمی‌گیرد. مسائل اجتماعی ما در حال حاضر مهم است و الان جامعه نسبت به مسائلی حساس است برای مثال ما به اثری مجوز دادیم که به هیچ عنوان تک خوانی زن نیست، اما چنان بر سر آن داستان‌ درست شده که کار‌ها را سخت می‌کند. ما باید کاری انجام دهیم تا حساسیت‌های اجتماعی درک شود و به نوعی پاکیزه سازی اتفاق افتد. نوع گویش‌هایی که شاید چندان لزوم نداشته باشد را نیز خواسته‌ایم تا با گفت‌وگو با اهالی تئا‌تر برداریم.»


وی اظهار کرد: «باید چنان دقت داشته باشیم که برخی مسائل کوچک جلوی کارهای بزرگ را نگیرد و مانعی برای وزارتخانه نشود. تئا‌تر مظهر فرهیختگی و بسیاری از روشنگری‌ها است تئا‌تر آیینه تمام نمای جامعه است که می‌تواند بیشتر از حوزه‌های دیگر جریان سازی داشته باشد.»


مرادخانی گفت: «حوزه تئا‌تر حوزه گسترده‌ای است و در حوزه نسل نو و جوان و جریان سازی که می‌تواند در حوزه اجتماعی داشته باشد بسیار مورد توجه است. قرار نیست همه کار‌ها را دولت انجام دهد بلکه قرار است بر سر موضوعات به تفاهم برسیم تا حمایتی از آن کنیم و این در سطح کل استان‌ها و تهران را شامل می‌شوند.»


وی در پایان سخنانش با تقدیر و تشکر از اردشیر صالح‌پور بیان کرد: «وی در زمانی که گرفتاری ما زیاد بود به ما خیلی کمک کرد و برادرانه سمت سرپرستی و دبیری جشنواره را بر عهده گرفت و آنچه که از دستش بر می‌آمد انجام داد و من خوشحالم که بچه‌ها در اداره کل هنرهای نمایشی دست در دست هم قرار دادند تا این بار از میان برداشته شود.»


نادری: اگر تندی می‌کنم به خاطر آسیبی است که بخشی از تئاتر ما دیده است


علیرضا نادری نیز که از دیگر سخنرانان بود گفت: «آقای مرادخانی مرا می‌شناسید و می‌دانید که تند حرف می‌زنم اما امیدوارم که تلخ صحبت نکنم. من در طول 9 ماهی که در خانه تئاتر ماموریتی بر عهده گرفته‌ام، تازه راهروهای ارشاد را یاد گرفتم و می‌دانید که برای چاپ نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» چندین سال سختی کشیده‌ام. من از سیستم تئاتر ایران بسیار آزرده‌ام و به همین دلیل وارد خانه تئاتر شدم.»


وی ادامه داد: «اگر تندی می‌کنم به خاطر آسیبی است که بخشی از تئاتر ما دیده است. کارکرد مدیران قبل از ما خوب نبوده و اگر منحنی دوره سوم جشنواره فجر را در نظر بگیریم، نسبت به جشنواره سی و سوم دچار سقوط شده است. به نظرم تئاتر ایران دچار یک تهدید بزرگ است و ما موظفیم این مشکلات را منتقل کنیم.»


نادری بیان کرد: «دستاورد آقای طاهری در زمان مدیریتش چه بوده است؟ من انتظار داشتم امروز به جای تودیع آقای صالح‌پور، تودیع آقای طاهری برگزار شود. چون اصلا متوجه مدیریت صالح‌پور نشده‌ام. متاسفانه 8 سال قبل ماده واحده‌ای درباره موزه تئاتر تصویب کردند اما اگر الان به مدیران ما بگویید 8 دقیقه درباره آن توضیح دهند، نمی‌توانند. تئاتر ما موزه ندارد و این به آن معنی است که هویت و گذشته ندارد. امیدوارم نهایتا این دوره منجر به جذب خانواده تئاتر به خانه تئاتر، طرح توسعه فضاهای تئاتر ایران و توسعه تئاتر ایران در کل کشور شود که اگر چنین وضعیتی رخ دهد، تازه به سمت وضعیت بد خواهیم رفت.»


عزیزی: در هیچ حکومتی نمی‌توان سهمی کمتر از سینما برای تئاتر قائل شد


محمود عزیزی اظهار کرد: «همه عزیزانی که پیش از این در مسند مدیریت بودند، نویدهایی برای ارزش دادن به فعالیت‌های هنری به هنرمندان داده‌اند که البته برخی موفق نشدند که مشکلات تئاتر را برطرف کنند اما هنر محجوب، رئوف و بی‌ریای تئاتر همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد چون تنها جایی است که آیین‌ها و ادیان در آن زنده و پابرجاست.»


وی افزود: تنها تقاضای من از آقای شفیعی این است که اگر نمی‌تواند باری را بردارد، بار مضاعفی را بر پیکر این تئاتر رنجیده اضافه نکند. علی مرادخانی نیز از بدنه هنرهای نمایشی است و در دورانی که در حوزه موسیقی فعال بود، رسما به بسیاری از خطرها تن داد. امیدوارم در فرصتی که باقی مانده، برنامه‌های حوزه موسیقی و نمایش را پیگیری کند.


عزیزی همچنین اعلام کرد: «در هیچ حکومتی نمی‌توان سهمی کمتر از سینما برای تئاتر قائل شد. موضوع سینما، موضوعی تجاری است و در همه جای دنیا برای تقویت بدنه، سرمایه‌گذاری روی آن انجام می‌شود اما ما برای حفظ هویت هنر، به تئاتر و موسیقی نیاز اساسی داریم. خانه تئاتر در حال حاضر تنها نهاد ارزنده موجود در تئاتر ماست. بنابراین امیدوارم بتواند بخشی از نیازهای هنرمندان را برطرف کند.


اردشیر صالح‌پور: هیچ لذتی در این تصدی نبردم


اردشیر صالح‌پور نیز گفت: «باید سعی کنیم چند اصل را گسترش دهیم که یکی از آن‌ها وضعیت نقد پذیری است که باید ارتقا پیدا کند دوم کاهش التهابات است. هیچ لذتی در این تصدی نبردم در حالیکه زندگی‌ام را تئا‌تر تشکیل می‌دهد و عشقم نه بلکه همه زندگی‌ام تئا‌تر است. باور کنید کار با حضور من و یا هیچ کس دیگر پیش نخواهد رفت، مگر با مهربانی و برادری. یقین داشته باشید هیچ کس جز خانواده تئا‌تر نمی‌تواند وضعیت آن را بهبود بخشد پس باید تلاش کنیم تا با مهرورزی بتوانیم موانع را پشت سر گذاریم.»


وی ادامه داد: «تئا‌تر به تغییرات نظام اداری نیازمند است ضرورت بخش خصوصی بیش از پیش پیدا شده است که باید آن را جدی بگیریم، طرح استقرار گروه‌ها که از نظر من طرح بسیار خوبی بود متوقف مانده است، انجمن نمایش در انفعالی‌ترین شرایط خود به سر می‌برد. نظارت و ارزشیابی را باید تغییر دهیم زیرا ما نظارت می‌کنیم تا ارزش‌ها را حس کنیم پس اصل ارزش است و نه نظارت.»


سرپرست سابق اداره کل هنرهای نمایشی اظهار کرد: «امیدوارم هنرمندان خودشان در شورای ارزشیابی نظارت داشته باشند شورای عالی تئا‌تر یا مجلس مهستان تئا‌تر و یا اتاق فکر تا حدی محقق شده است و من امیدوارم تمام شئونات تئا‌تر را راهبری کنیم.»


وی درباره شفیعی اظهار کرد: «او خیلی پایمرد است و علاقه‌مندانه می‌ایستد. انسان شریف، نجیب و محترمی است و از همه می‌خواهم تلاش کنیم تا اخلاق و انصاف را از یاد نبریم.»


در ادامه این مراسم حکم مهدی شفیعی توسط پیمان شیخی مجری این برنامه قرائت شد.


مهدی شفیعی: رشد امکانات سخت افزاری و فضاهای کالبدی به اندازه خلاقیت و جمعیت هنرمندان نبوده


مهدی شفیعی نیز گفت: «قرار نیست اتفاق معجزه آسایی رخ دهد همه امکانات و بودجه را می‌دانیم سخت افزارهایی که از اتفاقات تئاتری بسیار عقب مانده است. قرار است شناسایی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌ها ارتقا پیدا کند و من بیشتر بشنوم و استفاده کنم و در کنار هم اتفاقات خوبی را رقم زنیم.»


وی ادامه داد: «تئا‌تر ایران بسیار بالنده است و اتفاقات خوبی در آن رخ داده جشنواره امسال تئا‌تر فجر به رغم مشکلات با حضور جوانان زیر ۴۰ سال برگزار شد که اتفاق بسیار خوبی است و نشانه خوبی برای سیاست گذاران و حامیان تئا‌تر است.»


وی ضمن عذرخواهی از محمود رضا رحیمی و برخی از هنرمندانی که به دلیل محدودیت تالار مشاهیر مجموعه تئا‌تر شهر به این مراسم دعوت نشده‌اند اظهار کرد: «در این ۳۰-۴۰ سالی که از بالندگی انقلاب می‌گذرد امکانات سخت افزاری و فضاهای کالبدی نتوانسته به اندازه خلاقیت و جمعیت هنرمندان رشد کند. معتقدم جریان جدیدی که در تئا‌تر شکل گرفته بسیار خلاق‌تر و با انرژی‌تر از من به عنوان فردی دولتی است. باید ساز و کاری ایجاد کنیم که تشکیلات تئا‌تر منحصر به دولت نشود و این اتفاق دور از دسترس نیست و می‌توان با همفکری هم تشکلاتی را به سمت هنرمندان سوق دهیم.»


مدیر اداره کل هنرهای نمایشی اظهار کرد: «اتفاقات خوبی که در حال وقوع است را ارج می‌نهند اگر چه وضعیت بودجه وضعیت خوبی نیست ولی این امر در تمام بخش‌های کشور وجود دارد. شاید این رقم در سال‌های گذشته بیشتر بوده است اما برای فعالیت‌های تئاتری به ۱۰ میلیارد نمی‌رسد بنابراین باید سراغ برنامه ریزی‌های دیگری رویم. همچنین معتقدم حتی اگر بودجه کم باشد اما باید از تولیدات تئاتری حمایت شود. اگر به سمت تئا‌تر خصوصی می‌رویم از تمام ابزار‌ها و ظرفیت‌های اندکمان باید بهره بگیریم تا در زمان اجرا صندلی‌ها خالی نمانند.»


وی با اشاره به ضرورت تئا‌تر شهر استان‌ها بیان کرد: «تئا‌تر شهرستان سرمایه عظیم فرهنگی ما است و اتفاقی است که باید آن را جدی بگیریم ایجاد مراکزی به عنوان تئا‌تر شهر گام اول در استان‌ها است که بیش از این نیز در برخی از استان‌ها ایجاد شده است.»


وی گفت: «حمایت از تئا‌تر شهرهایی که قبلا راه اندازی شده و در استان‌هایی که ظرفیت آن وجود دارد باعث پرورش بیشتر مخاطب می‌شود و اگر کسی در هر لحظه تصمیم بگیرد که تئاتری ببیند چراغ تئا‌تر شهر روشن باشد.»


وی یادآور شد: «در حال حاضر ۸ تئا‌تر شهر در استان‌های کشور تاسیس شده است که ۵ تئا‌تر شهر آن به طور فعال هر شب اجرای نمایش دارند. همچنین معتقدم اساس نامه انجمن‌ها به خصوص در استان‌ها نیاز به بازنگری دارد.»


سعید اسدی، حسن رونده، محمد ساربان، ‌ علی طرخان مدیر امور بین الملل مرکز هنرهای نمایشی، پریسا مقتدی مدیر مجموعه تئا‌تر شهر، حمید رضا نعیمی، امیر دژاکام، حمید پورآذری، شهرام نوشیر، هادی مرزبان، مهدی قلعه، داوود فتحعلی بیگی، قطب الدین صادقی، کوروش زارعی، محمد دشت گلی، محمد بهرامی، شهرام کرمی، رحمت امینی، ‌از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته