دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام نجفی‌روحانی:

همه قلمرو احسان و نیکی از فتوحات امام حسن (ع) است

مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق گفت: همه قلمرو احسان و نیکی از فتوحات و ملک طلق امام حسن (ع) است.
کد خبر : 382840
IMG_9679.JPG

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نجف نجفی‌روحانی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با بیان اینکه امروز تولد حضرت کریم اهل‌بیت (ع) و روز عید است، گفت: امروز عید اعتنای دوباره خدا به بشر نامیده می‌شود، امروز عید کرامت و بخشش و فضیلت و عید عقل و عقلانیت است.


وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی (ع) در سال سوم هجرت 15 ماه رمضان متولد شدند، افزود: با تولد امام حسن (ع)، پیامبر خدا پدربزرگ شدند، حضرت فاطمه زهرا (س) نیز مادر شدند و علی به مقام پدری رسید. با تولد امام حسن (ع) تکون اهل‌بیت علیهم‌السلام کامل‌تر و این نازنین و دردانه با انتخاب خدا حسن (ع) نامیده شد. امام حسن در شهر مدینه متولد شدند، می‌گویند حدود 47 یا 48 سال عمر شریف داشتند و سال 40 هجری قمری بعد از شهادت امیرمؤمنان (ع) به امامت رسیدند و دوران امامتشان حدود 10 سال به طول انجامید.


مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق تصریح کرد: حضرت رسول اکرم (ص) درباره امام حسن مجتبی (ع) فرمود: «لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ اَلْحَسَنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ» اگر فردی را به‌صورت تشخص و به‌صورت یک پیکره دربیاورند، باید حسن به نمایش دربیایید، یعنی تمام فضائل جناب حضرت کریم، امام حسن مجتبی (ع) است. در برخی نسخه‌های خطی این روایت این‌گونه آمده است که «لوکان العقل رجل لکان الحسن» اگر عقل به‌صورت یک پیکر و مرد درمی‌آمد به چهره امام حسن درمی‌آمد.


وی به توضیح این روایت پرداخت و افزود: در ادبیات عرب این روایت نکته‌ای دارد و آن این است، می‌گوید «لَوْ كَانَ اَلْفَضْلُ» و «لوکان العقل». اگر الف و لام را در کلمه الفضل و العقل، الف و لام استقراء بدانیم، معنایش این است که امام حسن کل عقل و عقل کل است. همچنین فضل کل و کل فضیلت است، این تعریف خیلی شگفت‌انگیز است و انسان را به وجد درمی‌آورد.


نجفی روحانی خاطرنشان کرد: معتقدیم همه قلمرو احسان و بر نیکی از فتوحات و ملک طلق امام حسن (ع) است، تازه این یکی از فتوحات آن حضرت به شمار می‌آید، چون خداوند متعال در قرآن کریم فرمود: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ» هرگز کسی به مقام بر و نیکی نمی‌رسد مگر اینکه چیزی را که دوست دارد انفاق کند. اگر بخواهیم این مقامات معنوی را به دست بیاوریم باید این میانه انقطاعی برای ما حاصل شود و از دوست داشتن‌های مادی دل بکنیم. اینکه امام حسن مجتبی (ع) کریم هستند و این‌گونه می‌بخشند به دلیل این است که از تعلقات دل بریده و رهاشده، بنابراین این سیره و زندگی ایشان الگوی بسیار متعالی برای بشر است.


وی تأکید کرد: اگر بخواهیم مقامات معنوی را به دست بیاوریم باید همه کثرات، تعینات و تعلقات قلبی را که حجاب ما به‌حساب می‌آیند و نمی‌گذارند به توحید و مقام بر نیکی برسیم از جانمان بکنیم تا مأذون شویم تا اینکه پاسپورت ورود به دایره وجودی امام حسن مجتبی (ع) و جرگه اخلاق و تربیت کریمانه آن حضرت را به ما بدهند.


استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه کریم و کرامت کار کسی است که پیش‌تر از تعلقات و تعینات دل کنده باشد، یادآور شد: باید بلد باشیم به‌اندازه خودمان از مالی که به ما چسبیده و ما را در بند و بنده خودش کرده، بگذاریم. الگوی راه بر و نیکی، اسوه رسیدن به سلوک و مقام احسان حضرت کریم اهل‌بیت (ع)، امام حسن مجتبی (ع) است. امام حسن مجتبی (ع) به کریم اهل‌بیت شهرت دارند، نقل‌شده چندین بار کل اموالشان را میان فقرا تقسیم کردند، این در حالی است که همه فقرا از حضرت درخواست نداشتند؛ ولی حضرت به همه آن‌ها اموالشان را بخشید. این شیوه بخشش با دل فقیر بازی می‌کند، زیرا آن‌ها درخواستی از حضرت نداشتند، صرف فقرشان باعث شده که از کرامت امام حسن مجتبی (ع) سهم ببرند.


وی تصریح کرد: از امام علی نقل‌شده، کریم کسی است که پیش از اینکه از او تقاضایی شود ببخشد. به قول صائب تبریزی «از تلخی سؤال گروهی که واقف‌اند. فرصت به لب گشودن سائل نمی‌دهند».


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب