دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1398 - 11:07
محمودی در گفتگو با آنا:

تناسب نیاز صنعت و تربیت مهندس باید رعایت شود

یک دانشجوی ایرانی در آمریکا گفت: مفهوم و ساختار دانشگاه در شرق و غرب یکی است، میان تربیت مهندس و نیاز صنعت باید توازن ایجاد شود.
کد خبر : 381983
banner-mobile.png

به گزارش خبرنگار حوزه‌ دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، هژیر محمودی نصرآبادی متولد شهرستان قصر شیرین در کرمانشاه است. وی در دوران دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک تحصیل کرده و سپس مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران در رشته مهندسی برق گرفته است.


محمودی در حال حاضر دانشجوی دکتری مهندسی برق در دانشگاه تگزاس در دالاس است و روی سامانه‌های میکرو الکترومکانیکی کار می‌کند. سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی فناوری سیستم‌های بسیار کوچک در ابعاد میکرومتر است.


این دانشجو در گفتگو با خبرنگار آنا درباره خصوصیت‌های متمایزکننده سیستم‌های آموزش عالی شرقی و غربی گفت: دانشگاه‌های شرق و غرب در رشته‌های مهندسی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، مفهوم و ساختار در هر دو سیستم یکی است. درواقع این صنعت است که تفاوت چشمگیری در شرق و غرب دارد.


وی افزود: در آمریکا تناسب و توازن میانی عرضه و تقاضای مهندس در صنعت وجود دارد. بنابراین دانشگاه‌ها با توجه به نیاز صنعت دانشجوی مهندسی پذیرش و تربیت می‌کنند. متأسفانه در ایران تعلیم و تولید مهندس اضافه به عرضه است. بدین معنا که بیشتر از نیاز صنعت، مهندس تولید می‌کند.


محمودی بیان کرد: این امر باعث کاهش ارزش و قیمت مهندس می‌شود. مؤسسات آموزش عالی برای بهبود این وضعیت باید متناسب با صنعت کشور مهندس بپذیرند و تربیت کنند.


دانشجوی دکتری دانشگاه تگزاس در دالاس درباره میزان دانشجویان شرقی در این دانشگاه گفت: در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشتر دانشجویان شرقی هستند. می‌توان گفت که 70 درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تگزاس در دالاس از کشورهای چین و هند هستند.


وی افزود: تعداد دانشجویان از ویتنام و تایوان نیز در این دانشگاه نسبت به خود آمریکایی‌ها بیشتر است. البته در مقطع کارشناسی تعداد آمریکایی‌ها بیشتر از دانشجویان کشورهای دیگر است.


محمودی درباره توان رقابت دانشگاه‌های شرقی و غربی گفت: به نظرم دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر بسیار قوی هستند و به‌جرئت می‌توان گفت که از دانشجویان دانشگاه دالاس در تگزاس خیلی بهتر هستند.


وی افزود: سطح مهارت حل مسئله دانشجویان شرقی به‌خصوص ایرانی بسیار بالاتر و قوی‌تر از غربی‌هاست. از لحاظ تحقیقاتی نیز مؤسسات آموزش عالی شرق و غرب شرایط یکسانی دارند و مقالات بسیار خوبی ارائه می‌دهند. بنابراین توان رقابت در هر دو طرف وجود دارد.


محمودی اضافه کرد: آمریکا و چین ‌اقتصاد بزرگ و قوی دارند و متناسب با نیاز صنعت، در رشته‌های مهندسی دانشجو می‌پذیرند و مهندس تربیت و تولید می‌کنند. اما در ایران تعداد ظرفیت پذیرش در رشته‌های مهندسی بالاست؛ در حالی که شاید تنها دو درصد از آنها در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.


وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های شرقی و غربی فرق زیادی ندارند، بیان کرد: تفاوت شرق و غرب در دوران پس از فارغ‌التحصیلی است.


محمودی برای بهبود دانشگاه‌های شرقی پیشنهاد داد:‌ کار دانشگاه در شرق و غرب یکی است، تفاوت در دوران پس از فارغ‌التحصیلی است. وقتی برنامه‌ای برای دانشجویان مهندسی نداریم چرا باید تعداد زیادی دانشجوی مهندسی در دانشگاه‌ها پذیرش کنیم؟


وی افزود: متأسفانه دامنه صنعت در ایران کوچک است و نیازش با دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای  نیز برطرف می‌شود. دانشگاه‌ها باید با توجه به نیاز صنعت و بازار کار دانشجو پذیرش کنند که هدر رفت سرمایه هم وجود نداشته باشد.


محمودی بیان کرد: اگر شاهد افزایش تعداد شغل‌های غیرمرتبط با رشته تحصیلی در کشور هستیم، به این دلیل است که دانشگاه‌ها متناسب با نیاز جامعه دانشجو پذیرش نکرده‌اند. یکی از دلایلی که اکثر دانشجویان مهندسی برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی می‌روند این است که برخلاف کشور خودمان کشورهای دیگر نیاز به مهندس دارند.


وی درباره ویژگی‌های موردنظر در انتخاب دانشگاه خارجی گفت: اکثر افراد به رتبه‌بندی و اعتبار دانشگاه توجه می‌کنند؛ اما برای من شهر و ایالت که دانشگاه در آن قرار دارد مهم‌تر بود.


انتهای پیام/4107/4021/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش عالی تگزاس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته