دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1398 - 11:20
آغاز طرح ملی کنترل فشار خون؛

فشار خون؛ علائم، علل و عوامل خطر

متأسفانه نیمی از مردم ایران از فشار بالای خون خود خبر ندارند و زمانی که به هر دلیلی در بیمارستان بستری می‌شوند از این بیماری آگاه خواهند شد.
کد خبر : 381960

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، روز گذشته ۲۷ اردیبهشت مصادف با ۱۷ ماه می بود که به نام روز جهانی فشار خون نامگذاری شده است؛ از این‌رو وزارت بهداشت از آغاز طرح سنجش فشار خون افراد بالای 30 سال خبر داد که بر همین اساس سامانه خود اظهاری و ثبت اندازه فشار خون به نشانی salamat.gov.ir را راه‌اندازی کرد.


بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از نیمی از مردم ایران از فشار بالای خون خود خبر ندارند و زمانی که به هر دلیلی در بیمارستان بستری می‌شوند از این بیماری آگاه خواهند شد.


در همین خصوص عباس محمدی در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری آنا در خصوص علت فشارخون بالا گفت: فشارخون در افراد وقتی بالا می‌رود که قلب با قدرت بالایی خون را پمپاژ کند که می‌تواند یکی از علت‌های آن تنگ شدن مجرای سرخرگ باشد.


وی افزود: وقتی چربی در رگ‌ها رسوب پیدا می‌کند کم‌کم مجرای سرخرگ بسته‌شده و فرد دچار فشارخون بالا می‌شود.


این فوق تخصص جراحی داخلی تصریح کرد: بالا رفتن سن یکی از عوامل مهم ایجاد فشارخون به‌حساب می‌آید هرچند باید بدانیم فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار و قلیان در تشدید فشارخون نقش دارد.


محمدی با تأکید بر اینکه فشارخون علامت ندارد، اضافه کرد: افراد سالمندی که دارای فشارخون بالا هستند دچار سردرد و سرگیجه می‌شوند خستگی زودرس و تپش قلب پیدا می‌کنند و شب‌ها دچار تنگی نفس می‌شوند. این‌ها تنها برخی از علائم فشارخون هستند و راه تشخیص آن دستگاه فشارخون است.


این پزشک متخصص ادامه داد: افرادی که مشکل فشار خون دارند به‌تدریج ضخامت قلبشان بیشتر شده و همین موضوع سبب می‌شود خون کمتری از قلب شریان پیدا کند. این ضخامت می‌تواند سیستم قلب را بر هم زده و رگ‌های قلب را ببندد و سبب شود سکته قلبی رخ دهد.


وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند مشکلات مغزی را نیز به دنبال داشته باشد، ادامه داد: این رسوبات چربی می‌تواند خون‌رسانی به مغز را نیز دچار اختلال کند و در طی زمان می‌تواند رگ‌های مغز را نیز مسدود و سبب بروز سکته مغزی شود.


محمدی با اشاره به اینکه این تنها مشکلاتی نیست که فشارخون بالا ایجاد می‌کند، تصریح کرد: خونریزی مغزی می‌تواند باعث اختلال در اندام‌های بینایی و قدرت تکلم شده و کلیه‌ها را نیز دچار مشکل کند.


این پزشک متخصص با تأکید بر اینکه فشارخون بالا می‌تواند باعث خونریزی ته چشم شود، خاطرنشان کرد: اگر فشارخون کنترل نشود می‌تواند تا کوری چشم نیز پیش رود.


وی تأکید کرد: توصیه می‌شود که مدام فشارخون خود را اندازه‌گیری کنید و اگر عدد آن از حد طبیعی بالاتر بود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اما این را به یاد داشته باشید که پیش از اندازه‌گیری فشارخون غذا، قهوه و فعالیت بدنی انجام ندهید و ادرار خود را تخلیه کنید. سیگار و قلیان نکشید و تلاش کنید در آن زمان عصبانی نیز نباشید.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته