دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1398 - 07:20
امینی در گفتگو با آنا:

70 رشته صنایع‌ دستی در استان البرز فعال هستند

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان البرز گفت: حدود 70 رشته صنایع‌ دستی از 320 رشته ثبت‌شده این استان فعالیت هستند.
کد خبر : 380637
808042.jpg

سعید امینی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره فعالیت‌ صنایع دستی در استان البرز اظهار کرد: استان البرز به‌دلیل نوپابودن، صنایع‌دستی جوانی دارد و اگر صنعتی با کار دست در این استان فعالیت دارد، بیشتر صنایع‌دستی وارداتی از سایر استان‌هاست.


بیشتر صنایع دستی البرز وارداتی است


وی افزود: صنایع دستی محدودی مانند گلیم، رو‌دوزی و بافت‌های قدیمی در بعضی از روستاهای البرز فعال هستند و جزء صنایع‌دستی بومی محسوب می‌شوند و کارهای دستی دیگری که در البرز فعالیت دارند، بیشتر از سایر استان‌ها به این استان وارد شده است.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز گفت: صنایع‌دستی قدیمی البرز در حوزه صنایع چوب مانند منبت‌کاری و خاتم‌کاری هستند که قدمت حدود 70 تا 80 سال دارد و اینها هم وارداتی محسوب می‌شوند.


تحقق اشتغال‌زایی در صنایع دستی با حداقل سرمایه 


امینی با بیان اینکه اشتغال‌زایی در این صنعت با حداقل سرمایه محقق می‌شود، افزود: از آنجایی که اشتغال در صنایع‌دستی به سرمایه بالایی نیاز ندارد به‌سرعت می‌توان در این زمینه اقدام و محصولات آن را به چرخه اقتصاد وارد کرد.


وی بازار فروش را برای صنایع‌دستی مهم دانست و یادآور شد: بازارهای فروش برای هنر صنایع‌دستی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این مهم باید بازارچه دائم و یا موقت پیش‌بینی شود. در حوزه صادرات نیز باید انجمن‌ها یا شرکت‌های صادراتی تخصصی در این زمینه فعال شوند و برای فروش و صادرات اقدام به بازاریابی کنند.


معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البرز خاطرنشان کرد: صادرکنندگان باید سلیقه و خواسته بازار هدف را به تولیدکنندگان انتقال دهند تا هنرمندان بر اساس سلایق جامعه هدف، آثار خود را تولید کنند.


ثبت‌ 320 رشته صنایع دستی در البرز


سعید امینی


امینی گفت: در استان البرز حدود 15 الی 16 رشته صنایع‌دستی داریم که با استقبال هنرمندان و فعالیت آنان مواجه است؛ اما به‌طورکلی در البرز حدود 70 رشته صنایع‌دستی از 320 رشته ثبت‌شده مشغول فعالیت هستند.


احداث بازارچه‌‌های صنایع دستی موفقیت‌آمیز نبوده است


وی افزود: بر اساس قانون، حمایت از تولیدکنندگان صنایع‌دستی، ایجاد بازارچه‌های دائمی و موقت صنایع‌دستی بر عهده شهرداری‌هاست و اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری البرز برای ایجاد بازارچه دائمی و موقت پیگیری‌های لازم را انجام داده و با شورا و شهرداری کرج هم مکاتباتی داشته؛ اما چون بازارچه‌ها باید در یک مکان خاص باشد که مردم بتوانند به‌راحتی خریداری کنند، هنوز احداث این بازارچه‌‌ها موفقیت‌آمیز نبوده و دایر نشده است.


انتهای پیام/4117/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته