دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1394 - 12:19
سرهنگ مراد مرادی*

تأثیر سرعت در وقوع تصادفات رانندگی

سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و بسیار بیشتر از آن دچار ناتوانی و معلولیت‌های جسمی می‌شوند.
کد خبر : 37998

متاسفانه قربانیان این حوادث،‌ بیشتر از گروه سنی جوان و مولّد جامعه بوده، به طوری که میانگین سنی آنها حدوداً 35 سال است و این خود موجب تحمیل باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی می‌شود.


از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می‌شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت در کشور، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند. چرا که این عامل هم در بالارفتن خطر بروز تصادفات جاده‌ای و هم روی شدت مصدومیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی تاثیرگذار است.








برای نمونه اگر راننده‌ای مسیر تهران تا قم را با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طی کند در فاصله زمانی 52 دقیقه به مقصد می‌رسد اما اگر همین مسیر را با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت طی کند، در 60 دقیقه به مقصد می‌رسد.

علی رغم اینکه سازمان‌ها، موسسات و NGOهای متعددی در امر کاهش تعداد و شدت سوانح ترافیکی تلاش می‌کنند، لیکن متاسفانه همچنان کشور ما از حیث کاهش تعداد و شدت تصادفات از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و حل این معضل نه تنها وظیفه پلیس بلکه سایر سازمان‌های دخیل در موضوع و مراکز تحقیقاتی و مردم نیز هستند.


با افزایش سرعت وسیله نقلیه، زمان و فاصله مورد نیاز برای عکس العمل راننده و توقف وسیله نقلیه افزایش پیدا می‌کند و همین امر باعث شده که احتمال وقوع تصادف افزایش یابد.


برای نمونه اگر راننده‌ای مسیر تهران تا قم را با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت طی کند در فاصله زمانی 52 دقیقه به مقصد می‌رسد اما اگر همین مسیر را با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت طی کند، در 60 دقیقه به مقصد می‌رسد.


بنابراین ارزش رسیدن به مقصد در زمانی کوتاهتر (آن هم صرفاً 8 دقیقه) در مقایسه با خطرات احتمالی و عواقب ناگوار پیش روی راننده بسیار ناچیز خواهد بود.


در سرعت بالا میزان اشتباهات رانندگی بیشتر خواهد شد و مدت زمان تصمیم گیری کاهش پیدا می‌کند. در یک تصادف با سرعت 50 کیلومتر در ساعت، وزن کودک 20 برابر افزایش پیدا می‌کند و یک کودک 5 کیلوگرمی در یک صدم ثانیه، وزنی معادل 100 کیلوگرم خواهد یافت بنابراین اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از راه‌ها مانند عابران پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سواران هنگام تصادف با وسایط نقلیه موتوری، بیشتر در معرض آسیب‌های وخیم قرار می‌گیرند و این بدان علت است که این اقشار کاملا بدون محافظ و یا با سطح محافظت پایین‌تری قرار دارند.


احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.


تحقیقات گویای این مطلب است که بیشتر کاربران ترافیکی آسیب‌پذیر در برخورد با یک خودرو که با سرعت 30 کیلومتر در ساعت در حرکت است زنده می‌مانند، اما در برخورد با خودرویی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت اغلب کشته می‌شوند.


بطور خلاصه می‌توان گفت راندن وسیله نقلیه با سرعت‌های غیرمجاز میزان و شدت تصادفات، مصدومیت و مرگ و میرهای ترافیکی را افزایش داده و کاهش سرعت، ایمنی عبور و مرور در معابر را تضمین خواهد کرد.


بنابراین توصیه می‌شود شهروندان گرامی با رعایت سرعت مجاز در رانندگی، سلامت و ایمنی سفر خود و سایر کاربران ترافیکی را تامین کنند.
*معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته