تفکر انتقادی در حوزه علوم انسانی مغفول مانده است
حمید تنکابنی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با بیان اینکه علوم انسانی ظرفیت بالایی در حل مسائل جامعه به شیوه علمی دارد، اظهار کرد: علوم انسانی به تبیین ویژگیهای انسانی پرداخته تا بتواند دلیل رفتارها را در روابط فردی و اجتماعی توضیح دهد و هنگامیکه این رفتارها، آسیبهایی را به وجود آورده است، برای حل آنها راهحل ارائه دهد.
وی افزود: نخبگان بسیار خوبی در حوزه علوم انسانی وجود دارد که باید از ظرفیت این مجموعه ارزشمند به نحو احسن استفاده کرد. البته برخی از نخبگان گلایه دارند و میگویند که تأثیرگذاری آنان در جامعه کم است و بهعنوان «زینتالمجالس» از آنان استفاده میکنند.
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعیِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در علوم انسانی، مقوله اقتصاد است که باید بهطور ویژه در این زمینه تحول انجام شود. مسئولان دولتی درخصوص مسائل اقتصادی از مشاورههای دلسوزانه و مدبرانه اقتصاددانان، کم استفاده میکنند. درصورتیکه اعضای هیئتعلمی دانشگاهها میتوانند راهکارهای خوبی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی داشته باشند.
تنکابنی تصریح کرد: برای تقویت و تحول در علوم انسانی، باید مشکلات موجود در این حوزه را بررسی کرده و ارتباط قوی میان آموزش و پژوهش در رشتههای علوم انسانی به وجود بیاوریم.
وی خاطرنشان کرد: در تحول علوم انسانی، باید به انتقاد دیگران احترام بگذاریم؛ تفکر انتقادی و نقد در حوزه علوم انسانی مغفول مانده است.
رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی عنوان کرد: در سال 2004 آنتونی فلو کتابی با عنوان «خدا وجود دارد» منتشر کرد که کتاب جالبی است. فلو در ابتدا ملحد نبوده و در یک خانواده کاملاً مذهبی رشد یافته و پسر یک مبلغ مسیحی بود و بااینحال از 15 سالگی باور به خدا را کنار گذاشت و تا سن 81 سالگی نیز ملحد بود. فلو در سال 2003 به خدا باور پیداکرد. آنتونی فلو 50 سال، بیش از نیمقرن، یک تفکر کاملاً ناخداباورانه داشت، بعد از نیمقرن که دانشجویان بسیاری تربیت و کنفرانسهای زیادی برگزار کرده بود، در یک بازاندیشی صادقانه، آرای خودش را کاملاً تغییر داد و در این کتاب استدلال کرد که خدا وجود دارد و من به این رسیدم. ما باید در حوزه علوم انسانی از پژوهشگرانی که با فکر عمیق به هدفی مقدس میرسند، داشته باشیم.
تنکابنی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه تحول در علوم انسانی، مسئولان مربوطه باید بهطور ویژه فعالیت کنند؛ لیست مشکلاتی که مانع تحول در علوم انسانی بوده را نوشته و این مشکلات را تبدیل به مسئله کنیم و بدانیم که مشکل با مسئله متفاوت است.
انتهای پیام/4107/4118/پ
انتهای پیام/