دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احکام روزه/

چیزهایی که روزه را باطل می‌کند

خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسی، استمنا، رسانیدن غبار غلیظ به حلق، فرو بردن تمام سر در آب، اماله و قی کردن برخی چیزهای هستند که روزه را باطل می‌کنند.
کد خبر : 379779

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در ادامه مباحث بیان احکام روزه، امروز به موضوع چیزهای که روز را باطل می‌کند از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌پردازیم.


بر اساس این گزارش، 9 چیز روزه را باطل می‌کند: اول خوردن و آشامیدن دوم: آمیزش جنسی، سوم: آنکه کاری کند که منی از او بیرون آید (استمنا). چهارم: دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه علیهم‌السلام، پنجم: رسانیدن غبار غلیظ به حلق، ششم: فرو بردن تمام سر در آب، هفتم: باحال جنابت یا حیض یا نفاس به اذان صبح رسیدن، هشتم: اماله با چیزهای روان، نهم: عمداً قی کردن است.


1. خوردن و آشامیدن


اگر روزه‌دار عمداً و آگاهانه چیزی بخورد یا بیاشامد روزه او باطل می‌شود خواه آن چیز از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های معمول باشد و خواه از چیزهای غیرخوراکی مانند کاغذ یا پارچه و امثال آن باشد و خواه زیاد یا کم باشد مانند قطره بسیار کوچک آب یا خرده‌ی کوچکی از نان. همچنین اگر روزه‌دار، چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود.


فرو بردن آب دهان روزه را باطل نمی‌کند. همچنین احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های مقوی یا مغذّی، یا آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سِرم‌ها خودداری کند. ولی تزریق آمپول برای بی‌حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخم‌ها و جراحت‌ها اشکال ندارد.


احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از دودهای انواع دخانیات و نیز مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند.


انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد ولی هر وقت دچار حرج و مشقّت شدند، می‌‌توانند افطار نموده و بعداً باید روزه آن روز را قضا کند.


2. آمیزش جنسی


آمیزش جنسی روزه را باطل می‌کند، هرچند منی بیرون نیاید. اگر فراموش کند که روزه است و آمیزش جنسی کند، روزه‌‌ او باطل نمی‌شود، ولی هر لحظه که یادش آمد باید فوراً از حال آمیزش خارج شود وگرنه روزه‌اش باطل است.


3. خود ارضایی جنسی (استمناء)


اگر روزه‌دار عمداً کاری کند که منی از او بیرون بیاید روزه‌اش باطل می‌شود.


محتلم شدن در روز (خروج منی در حال خواب) روزه را باطل نمی‌کند، و هرگاه روزه‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می‌شود، لازم نیست از خواب خود جلوگیری کند. اگر روزه‌دار در حال بیرون آمدن منی از خواب بیدار شود، واجب نیست از آن جلوگیری کند.


4. دروغ بستن به خدا و پیامبر (ص)


دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین علیهم‌السلام بنا بر احتیاط، موجب باطل شدن روزه می‌شود، هرچند بعداً توبه کند و بگوید که دروغ بسته است.


نقل روایاتی که در کتب آمده است و انسان نمی‌داند که دروغ باشد، اشکال ندارد. هرچند احتیاط آن است که آن‌ها را با نسبت به آن کتاب نقل کند.


5. رساندن غبار غلیظ به حلق


روزه‌دار بنابر احتیاط واجب باید غبار غلیظ را ـ مانند غباری که از جارو کردنِ زمین خاکی برمی‌خیزد ـ فرو ندهد، همچنین دود سیگار و دیگر دخانیات بنابر احتیاط واجب روزه را باطل می‌کند.


6. فرو بردن سر در آب


اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را در آب فرو ببرد، بنا بر احتیاط واجب روزه‌اش باطل است و باید روزه آن روز را قضا کند.


در حکم مسئله قبل فرقی نیست میان اینکه در هنگام فرو بردن سر در آب، بدن او نیز در آب باشد یا اینکه بدن او در بیرون باشد و فقط سر را در آب فرو ببرد.


7. باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح


کسی که در شب ماه رمضان دچار جنابت است، باید تا پیش از اذان صبح غسل کند. اگر جنب عمداً تا آن هنگام غسل نکند روزه‌اش باطل است. این حکم در مورد روزه قضای ماه رمضان نیز جاری است. اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون تعمد تا اذان صبح غسل نکند، مثل اینکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه یابد، روزه‌اش صحیح است.


کسی‌ که در بیداری جنب شده یا پس از جنب شدن در حال خواب، بیدار شده، و می‌داند که اگر بخواب رود، تا پیش از اذان صبح برای غسل بیدار نخواهد شد، جایز نیست قبل از غسل کردن بخوابد، و اگر خوابید و پیش از اذان غسل نکرد، روزه‌اش باطل است ولی‌ اگر احتمال می‌دهد که پیش از اذان صبح برای غسل بیدار خواهد شد و تصمیم بر غسل داشته باشد ولی بیدار نشود، روزه‌اش صحیح است ولی اگر دوباره خوابید و تا صبح بیدار نشد، باید قضای آن روز را بجا آورد.


کسی‌ که در شب ماه رمضان وظیفه دارد غسل کند، اگر به دلیل تنگی وقت یا مضر بودن آب و امثال آن نتواند غسل کند، باید تیمم بدل از غسل بجا آورد. اگر در حال روزه در خواب جنب شود، روزه‌اش باطل نمی‌شود. اگر روزه‌دار در روز ماه رمضان و سایر ایام که روزه است در حال خواب جنب شد، پس از بیدار شدن واجب نیست فوراً غسل کند.


زنی که عادت ماهانه پاک‌شده و باید غسل کند و همچنین زنی که از نفاس (خونریزی زایمان) پاک‌شده و غسل بر او واجب است، اگر غسل را تا اذان صبح روز ماه رمضان تأخیر اندازد روزه‌اش باطل است.


زن اگر در حال روزه دچار عادت ماهیانه و یا زایمان شد، روزه‌ او باطل می‌شود.


8. اماله کردن


اماله کردن با چیز روان، اگرچه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل می‌کند.


9. قی کردن عمدی


هرگاه روزه‌دار عمداً قی کند اگرچه به‌واسطه‌ بیماری و مانند آن ناچار به این کار باشد، روزه‌اش باطل می‌شود ولی اگر سهواً یا بی‌اختیار قی کند اشکال ندارد.


اگر در هنگام آروغ زدن چیزی در دهانش بیاید باید آن را بیرون بریزد و اگر بی‌اختیار فرو رود روزه‌اش صحیح است.


انتهای پیام/4072/4090/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته