دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1398 - 10:20

کشاورزان نفعی از افزایش قیمت‌ها نمی‌برند

افزایش قیمت‌ سرسام‌آور برخی اقلام خوراکی در بازار مبنای اقتصادی و علمی ندارد و میزان تأثیر افزایش قیمت هزینه تولید به میزان رشد فعلی قیمت‌ها نیست.
کد خبر : 379764
335099_192.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، افزایش قیمت‌ سرسام‌آور برخی اقلام خوراکی در بازار مبنای اقتصادی و علمی ندارد و میزان تأثیر افزایش قیمت هزینه تولید به میزان رشد فعلی قیمت‌ها نیست. افزایش قیمت‌ها با شرایط اقتصادی و درآمدی مردم هم‌خوانی ندارد، اگر قرار است افزایش قیمتی در محصولات غذایی داشته باشیم باید متناسب با افزایش هزینه تولید و مواد اولیه باشد، زیرا افزایش قیمت مواد اولیه تا حد مشخصی می‌تواند منجر به افزایش قیمت در محصول نهایی باشد.


هر 24 ساعت یک بار شاهد افزایش قیمت سرسام‌آور و نجومی محصولات غذایی در بازار هستیم، تنها راه کنترل قیمت محصولات غذایی نظارت جدی است، افزایش قیمت هزینه تولید قابلیت محاسبه دارد و باید به صورت کارشناسی این موضوعات بررسی و با متخلفان برخورد شود.


دلال و واسطه نقش اساسی در افزایش چند برابری محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار مصرف دارد. دلالان و واسطه‌ها انواع محصولات کشاورزی را با قیمت کم از تولیدکنند گان خریداری و با قیمت زیاد به مصرف‌کنند گان حقیقتی در جامعه عرضه می‌کنند.


ای‌کاش افزایش قیمت محصولات کشاورزی به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان بود تا حاصل دست رنج و تلاش خود را کسب می‌کردند، متاسفانه افزایش قیمت محصولات کشاورزی در بازار و توسط دلالان و واسطه‌ها صورت می‌گیرد و سود آن به جیب آنها می‌رود، کشاورز و تولیدکننده عوایدی از رشد قیمت‌ها ندارند.


دولت باید با ایجاد زنجیره‌های تولید، توزیع و مصرف ارزش افزوده محصولات کشاورزی را روانه جیب تولید کنندگان کند تا دست واسطه‌ها از شبکه تولید و توزیع کوتاه شود. نظارت شدید بر بازار نیازمند عزم و اراده جدی دولت است و بازار باید با همکاری دولت کنترل شود، در برخی از گرانی‌ها هجوم مردم برای خرید افزایش قیمت را تسریع می‌بخشد هرچند که در زمینه اقلام خوراکی امکان عدم خرید برای مردم وجود ندارد.


منبع:عصر ایرانیان


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب