دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
میر‌مرادی در گفتگو با آنا:

بنیاد شهید در سال جاری 4 هزار و 700 میلیارد تومان کسری بودجه دارد

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: این نهاد در سال جاری با 4 هزار و 700میلیارد تومان کسری بودجه روبرو است.
کد خبر : 379271
IMG_20190506_114512.jpg

سید‌ منصور میرمرادی در گفتگو با خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درخصوص سیاست‌های کلان اجرایی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1398 اظهار کرد: این سازمان تمام تلاشش را در جهت تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری معطوف کرده‌ است.برنامه سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که در حوزه دولت الکترونیک پیشگام باشد. خوشبختانه گام‌های خوبی در جهت دولت الکترونیک برداشته شده و همه همکاران ما نیز همّ‌وغمّ خود را بر انجام این مهم گذاشته‌اند و تلاش می‌کنند تا بتوانند در جهت الکترونیکی کردن کارها گام‌های بزرگی بردارند.


معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: امروز خوشبختانه در حوزه کمیسیون پزشکی پرونده‌های الکترونیکی تشکیل می‌شوند. در سامانه خدمات الکترونیک ایثار نیز خدماتی ارائه می‌شود که عزیزان ایثارگر می‌توانند با مراجعه به سامانه و دریافت نام کاربری و رمز به این سامانه ورود کنند، از طریق این سامانه بیش 14 خدمت را دریافت کنند. تسهیل و تسریع در استفاده ایثارگران از این سامانه کاملاً مشهود است. با توجه به اصل شفافیت‌سازی، بنیاد شهید و امور ایثارگران در انجام وظایف خود به‌گونه‌ای عمل می‌کند که علاوه بر شفاف‌ بودن از فرآیندهای طولانی شدن کارها نیز دوری کنیم و افراد بتوانند بدون واسطه با بنیاد شهید رابطه برقرار کرده و از خدمات برتر بهره‌مند شوند.


وی یادآور شد: بنیاد شهید هم مثل سایر دستگاه‌ها از بودجه عمومی کشور بهره‌مند است. البته درآمدهایی هم در حوزه‌های اقتصادی‌ بنیاد شهید وجود دارد که نسبت به بودجه‌‌ای که دولت در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌دهد کمتر یک درصد آن است.کسری بودجه مشکلی است که هر ساله با آن روبه‌رو هستیم.


میرمرادی اظهار کرد: کسری بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران برای سال 1398 چیزی معادل 4 هزار و 700 میلیارد تومان است. رقم بودجه بنیاد شهید 13 هزار و 900 میلیارد تومان که براساس قانون بودجه سه درصد از آن هم کم می شود و عددی معادل 13 هزار و 500 میلیارد تومان به ما ابلاغ کردند، مطمئناً ما فقط توانای پرداخت حقوق‌ها را داریم، یکی از وظایف تکلیفی ما بیمه است. بیمه‌ مکمل نیز هرساله با افزایش چشمگیری روبرو است.


معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد شهید بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که برای امسال از بودجه‌مان فقط می‌توانیم تا شهریور ماه بیمه را پرداخت کنیم. چرا که فقط یک هزار و 500 میلیارد از 13 هزار و 500 میلیارد باقی می‌ماند که فقط در حوزه بیمه باید هزینه کنیم. قطعاً 6 ماه دوم سال با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.طبیعتاً سایر فعالیت‌های بنیاد شهید که قانون‌گذار برای این نهاد تکلیف کرده است با این وضعیت بودجه‌ای امکان‌پذیر نیست.


وی ادامه داد: البته مکاتباتی با دولت و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است. در زمان تصویب بودجه نیز با مجلس محترم مذاکره شد، نامه‌هایی نوشته شده و انعکاس داده شد اما فعلاً بودجه بنیاد این مقدار است و این کسری جدی برای بنیاد شهید است. قطعاً با مشکل روبه‌رو خواهیم شد که باید همه تلاش کنیم، از دولت و مجلس هم باید قطعاً پیگیر باشیم تا کمک کنند و کسری بودجه بنیاد شهید تأمین شود.



پیش‌بینی ما این است که برای امسال از بودجه‌مان فقط می‌توانیم تا شهریورماه بیمه را پرداخت کنیم؛ چرا که فقط یک هزار و 500 میلیارد از 13 هزار و 500 میلیارد باقی می‌ماند که فقط در حوزه بیمه باید هزینه کنیم



میرمرادی تأکید کرد: من فکر می‌کنم که همه همکاران ما در بنیاد شهید با تدبیری که ریاست محترم بنیاد دارند، تلاش‌شان این است که گامی برتر بردارند و واقعاً خدمت در بنیاد شهید را برای خودشان یک نعمت می‌دانند و احساس می‌کنند که باید منت بکشند و خدمت کنند. ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ارائه خدمت به جامعه هدف منت می‌کشیم و از این خدمت‌رسانی بسیار خرسندیم.


وی یادآور شد: در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز فعالیت‌های چشمگیری داریم برنامه‌های فرهنگی و هنری یکی از راه‌های ترویج فرهنگ ایثار است زمانی‌که یک فرهنگ را با زبان هنر بیان کنیم بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در حوزه آموزش نیز نزدیک به 90 هزار دانشجوی ایثارگر شهریه‌بگیر داریم که ادامه تحصیل می‌دهند، سالانه چیزی حدود 500 تا 600 میلیارد تومان هزینه پرداخت شهریه دانشجویان است که قطعاً در همین حوزه هم با کسری روبه‌رو هستیم و تمام مراکز شهریه‌بگیر از ما طلبکار هستند، البته ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم تعهدات خودمان را اجرایی کنیم.


معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد شهید ادامه داد: من باید از تمام رؤسای دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرانش تشکر کنم که همکاری می‌کنند و مصوبه هیئت وزیران را پاس می‌دارند و مزاحمتی برای شخص ایثارگر ندارند. این همکاری و ملاطفت با دانشجویان ایثارگر جای تشکر و قدردانی دارد ما هم همه تلاش و همّ‌وغمّ خودمان را داریم که بتوانیم دیون خودمان را پرداخت کنیم چون خودمان را مکلف به پرداخت می‌دانیم.


وی اظهار کرد: تدبیری که ریاست محترم بنیاد شهید دارند، برای پرداخت دیون از تمام اموال و دارایی‌های بنیاد استفاده می‌کنیم. فروش املاک‌مان و هر کاری که بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات انجام می‌دهیم تا بتوانیم گام‌های مثبت و خوبی را در این زمینه برداشته و دیون خود را تسویه کنیم.



همه تلاش و همّ‌وغمّ خودمان را داریم که بتوانیم دیون خودمان را به دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت کنیم



میر‌مرادی تأکید کرد: بنیاد شهید راه‌کار‌هایی کارشناسی برای عبور از این مشکلات در دست دارد. البته باید دستگاه‌هایی که متولی تأمین بودجه هستند، واقعیت‌ها را بپذیرند و قبول کنند که همکاران ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. بنیاد شهید با یک دستگاهی که صرفاً فقط حقوق پرداخت می‌کند و مثلاً 10 درصد یا 20 درصد افزایش حقوق هم دارند، فرق می‌کند. شما شاید بتوانید حقوق را 20 درصد افزایش دهید ولی در مسئله بیمه، وقتی مناقصه برگزار می‌کنید آن بیمه‌گرها هستند که نرخ سرانه بیمه را تعیین می‌کنند و شما دخل و تصرفی در آن ندارید. این در بیمه عمر و حوادث و چه در بیمه تکمیلی تفاوتی ندارد.



بنیاد شهید و امور ایثارگران با دستگاهی که فقط صرفاً حقوق پرداخت می‌کند و مثلاً 10 درصد یا 20 درصد افزایش حقوق هم دارند، فرق می‌کند



وی اظهار کرد: در حوزه آموزش، وقتی بودجه سال بنیاد شهید بسته می‌شود، تمام دانشگاه‌ها که برای سال آتی ورودی دارند و در بهمن و اسفندماه آزمون برگزار می‌کنند، یعنی در واقع در سال جدید ورودی دانشجوها مشخص می‌شود. البته این‌ها غیرقابل پیش‌بینی است ولی ما پیش‌بینی کردیم. یعنی ما بودجه‌ای را که برای دولت نوشتیم و به مجلس هم ارائه کردیم چیزی حدود 19 میلیارد تومان بود، بودجه‌ای مستند که اصلاً جای بحث ندارد که مثلاً بگوییم ما آمده‌ایم یک جایی اغراق‌آمیز صحبت کردیم. نه، مستند داریم، عدد و رقم داریم، مدرک داریم و می‌توانیم ثابت کنیم که اینها جزء واقعیت‌های بنیاد شهید است.



بودجه‌ای را که برای دولت نوشتیم و به مجلس هم ارائه کردیم چیزی حدود 19 میلیارد تومان بود، بودجه‌ای مستند که اصلاً جای گپ ندارد



معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید یادآور شد: در حوزه حق پرستاری، جالب است که شما استحضار داشته باشید در بنیاد شهید و امور ایثارگران چند نوع حقوق پرداخت می‌شود . هم قانون مدیریت خدمات کشوری داریم، هم حداقل و دستمزد داریم، هم حداقل حقوق و دستمزد کارکنان دولت را داریم. یعنی حق پرستاری و مستمری‌بگیر ما از این دو تبعیت می‌کند. قانون حالت اشتغال ما هم که براساس قوانین نیروهای مسلح است. یک گروه هم که آسیب دیدگان بمباران بودند، اینها خارج از نیروهای مسلح بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری است.


میر‌مرادی تأکید کرد: باید بگویم که ما تخصصی و کاملاً حرفه‌ای بودجه‌ را تدوین و ارائه می‌کنیم. ولی متأسفانه خروجی‌اش چیزی نیست که برای بنیاد شهید نتیجه مطلوب را در بر داشته باشد. مطمئناً اگر مستندات مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گیرد به این اصل و واقعیت می‌رسند که باید این اتفاق بیفتد که بتوانیم بنیاد شهید را واقعاً با تدبیر اداره کنیم. از طرفی هم شاید نتوانیم تمام نیازهایی که عزیزان دارند را تأمین کنیم ولی حداقل این است که به گونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود، به گونه‌ای باید اعتبارات بنیاد تصویب شود که بشود به حداقل‌ها اکتفا کنیم که ما متأسفانه این حداقل‌ها را هم امروز نمی‌توانیم در یک بخشی تأمین کنیم که من از همین‌جا واقعاً تقاضا را دارم همه کمک کنند تا بتوانیم سال 1398 را با یک آرامش پشت سر بگذاریم.



از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم به ما کمک کند تا بتوانیم در سال 1398 مطالبات خانواده‌ها و همکاران‌ را هم پرداخت کنیم



وی ادامه داد: البته در دوره ای، مطالبات خانواده‌های شاهد و ایثارگر که رقمی حدود 6 هزار میلیارد تومان بود از سال 1386 تا پایان 1394 کاملاً تسویه شد و با تدبیر ریاست محترم بنیاد شهید و فروش اموال و دارایی‌های بنیاد شهید توانستیم از این مهم برآییم. در سال 1395 هم توانستیم مطالبات حدود 13 تا 14 استان‌ را پرداخت کنیم. مطالبات تعدادی از استان‌ها باقی مانده است و همینطور مطالبات 1396 و 1397 نیز پرداخت نشده‌است اما قطعاً باید پرداخت کنیم. این مطالبات نباید انباشته شود. شما تصور کنید با همین رویکرد بودجه‌ای که عرض کردم پرداخت مطالبات سخت می‌شود.


معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید اظهار کرد: این تقاضای ما از سازمان برنامه و بودجه است که به ما کمک کند تا بتوانیم در سال 1398 مطالبات خانواده‌ها و همکاران‌ را هم پرداخت کنیم. سال گذشته واقعاً با یک مشکلی که مواجه شدیم همین حجم وسیعی از مطالبات همکاران‌مان بود که در بودجه هم ما پیش‌بینی کرده بودیم.


وی گفت: چون بودجه بنیاد شهید با همین وضعیتی که عرض کردم با کسری‌هایی روبه‌رو است واقعاً نمی‌شود توازن را برقرار کرد، در ماه اسفند توانستیم 50 درصدش را پرداخت کنیم، 50 درصدش منتقل شد به سال 1398 که تلاش می‌کنیم این را هم پرداخت کنیم. قطعاً باید مطالبات سال 1397 همکاران را نیز پرداخت کنیم و این یک اصل است که باز این خواهش را از سازمان برنامه و بودجه دارم که کمک کند تا بتوانیم مطالبات را پرداخت کنیم.


میر‌مرادی بیان کرد: در بحث بازنشستگان و مطالبات پایان خدمت کارکنان در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید بگویم مسئله بازنشستگی و پرداخت مطالبات پایان خدمت شامل کارکنان و خانواده‌های شاهد ایثارگر نیز می‌شود.


وی تأکید کرد: از رسانه‌ها که کمک می‌کنند و زبان گویای دستگاه‌ها هستند و اخبار را به درستی و سلامت انتشار می‌دهند کمال تشکر را دارم. تنها توصیه‌ای که دارم این است که مواظب باشیم هر خبری را منعکس نکنیم. بالاخره با شرایطی که امروز در کشور مواجه هستیم باید مواظب باشیم که خدای نکرده حرفی نزنیم، رفتاری نکنیم که تحکیم نظام زیر سؤال برود. همه ما متعلق به این نظام هستیم، همه ما در این کشور زندگی می‌کنیم. همه باید عرق ملی داشته باشیم و با صبوری و حلم کنار هم قرار بگیریم تا بتوانیم بر مشکلات‌مان فائق آییم.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب