دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رضا مولایی: «وانیک» بازگو کننده حرف روز جامعه است

رضا مولایی که این روزها در نمایش «وانیک» به کارگردانی سهراب سلیمی ایفای نقش می‌کند گفت: «این اثر نمایشی بازگو کننده حرف امروز جامعه است و مخاطب با شخصیت‌های اثر احساس همذات پنداری می‌کند.»
کد خبر : 37658

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی تئاتر باران رضا مولایی گفت: «وانیک» شامل دو نمایشنامه مستقل از واسلاو هاول است که با اختلاف یک سال نوشته شده است. نام‌های این نمایش «احضار» و «گشایش» است که هردو طنز زیبایی دارند. «وانیک» جزو پر اجراترین نمایشنامه‌های جهان است و به نظرم این نمایشنامه‌ها در حال حاضر مناسب تماشاگران معاصرمان است.»


وی در همین زمینه افزود: «در اپیزود «احضار» نقش یک مدیر سالخورده ۷۰ - ۸۰ ساله را دارم که شرایط فیزیکی ویژه‌ای دارد. این نقش از لحاظ سن و سال خیلی از من فاصله دارد اما در اپیزود «گشایش» در شرایط سنی و فیزیکی نزدیک به خودم قرار دارم. در این اپیزود من و شیوا اردویی نقش زن و شوهر بورژوایی را ایفا می‌کنیم که شرایط لوکس زندگی شان و اجناسی که برای منزل خریداری می‌کنند برایشان بسیار مهم است.»


بازیگر نمایش «مردی برای تمام فصول» در رابطه با شباهت «وانیک» با نمایش اجراشده در سال 83 گفت: «این نمایش در آن سال یک تریلوژی بود و شامل سه نمایشنامه می‌شد، اما در اجرای سال 94 نمایش «اعتراف» از آن حذف شده است. این نمایش در حال حاضر یک تریلوژی نیست و متفاوت با گذشته است. درست است که تیم بازیگران، کارگردان و نمایشنامه‌نویس آن یکسان است اما بسیار متفاوت است. زیرا هرکدام از این عناصر در اثر گذشت زمان تغییر کردند.»


وی درباره ویژگی‌های نمایشنامه عنوان کرد: «این نمایشنامه کاملا حرف روز جامعه را بیان می‌کند و مهم نیست که در چه زمانی به نگارش درآمده است. مخاطب زمان روبه‌رو شدن با اثر با شخصیت‌ها احساس همذات پنداری می کند و آنها را می‌شناسد.»
مولایی افزود: «مسلماً نمایش نسبت به اجرای سال ۸۳ تغییرات زیادی کرده و با توجه به اتفاقات و شرایط روز جامعه برای اجرا تنظیم شده است. نکته دیگر نیز این است که همه ما ۱۱ سال بزرگتر شده و به تجربیات و آگاهی‌مان افزوده شده است که همه تجربیات در شناختمان از اثر تاثیر بسیاری دارد.»


این هنرمند تئاتر درباره تجربه همکاری با سهراب سلیمی و بازیگران نمایش عنوان کرد: «سهراب سلیمی کارگردان کاربلدی است و یکی از ویژگی‌های مثبتش این است که دست بازیگر را در ارایه نقش باز می‌گذارد. تمرین‌های این اثر نمایشی به صورت کارگاهی و با اتودهای بازیگر جلو رفت و نهایتاً کارگردان از دل تمرین‌ها آن چیزی را که دوست داشت بیرون کشید. در بخش بازیگری هم با همسرم شیوا اردویی و احمد ساعتچیان همبازی هستم. حدود ۱۷ - ۱۸ سال است که ساعتچیان را می‌شناسم و با او تئاتر کار کرده‌ام. خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی با بازیگران نمایش دارم که فکر می‌کنم این ارتباط در بازی ما هم تاثیر گذاشته و مطمئنا مخاطب نیز از دیدن کار لذت می‌برد.»


بازیگر نمایش«خدای کشتار» در پایان گفت: «آثاری که دستاوردها و محتوای غنی دارند و پیام‌های جهانی‌شان حرف روز است همیشه می‌توانند اجرا شوند و کهنه نمی‌شوند و این نمایش یکی از مهم‌ترین آثار هنری جهان است و به همین دلیل می‌توان آن را در هر زمانی به روی صحنه برد.»


نمایش «وانیک» نوشته واسلاو هاول به ترجمه علی امینی نجفی و کارگردانی سهراب سلیمی قصه زندگی یک نویسنده به نام وانیک است که در یک پروسه زمانی اتفافاتی را که برایش رخ داده، شرح می دهد. این نویسنده در واقع خود واسلاو هاول است؛ متفکر و نویسنده برجسته ای که دستی در سیاست داشت و در نهایت به رییس جمهوری کشور چک نیز رسید. او یکی از مهمترین درام نویسان زمانه خودش است و در این نمایشنامه شاهد برشی از زندگی او خواهیم بود.


این اثر نمایشی تا17 مهر ماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه باران روی صحنه می رود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته