دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1398 - 06:22
اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها/14

علوم انسانی اهمیت ویژه‌ای در تربیت نیروی انسانی متخصص دارد

رشته علوم انسانی اهمیت ویژه‌ای در انسان‌سازی و تربیت نیروهای متعهد و متخصص دارد.
کد خبر : 376320
99.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های مهم نخبگان انقلابی است؛ باید جامعه علمی کشور برای رسیدن به قله‌های مدنظر در بیانیه گام دوم انقلاب، نسبت به اسلامی‌ کردن دانشگاه‌ها بیش از گذشته فعالیت کنند.


در شماره قبلی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، به متون و برنامه‌ریزی درسی از عناصر سیاست‌های راهبردی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها پرداختیم.


گفته شد که بازشناسی و معرفی مواریث و مفاخر علمی، فرهنگی، تاریخی و معاصر و بهره‌گیری از آن‌ها در تدوین برنامه‌ها و متون درسی برای تقویت روحیه خودباوری و استقلال‌خواهی از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها باید انجام دهند.


در این شماره به مؤلفه‌های نظام برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی از عناصر سیاست‌های راهبردی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها می‌پردازیم.


اصلاح و تدوین نظام برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی با توجه به نیازهای جامعه و تحولات روزافزون علوم، با تأکید بر گسترش مرزهای دانش و بر اساس مبانی اسلامی از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها باید انجام دهند.


نظام آموزشی کشور با توجه به تکنولوژی روز، باید به‌صورت مستمر به‌روزرسانی شود. تدوین آیین‌نامه‌های جدید آموزشی باید بر اساس مبانی اسلامی توسط متخصصان نوشته شود.


از دیگر کارهایی که در سند دانشگاه اسلامی به آن اشاره شده است، می‌توان به اهمیت رشته علوم انسانی در انسان‌سازی و تربیت نیروهای متعهد و متخصص اشاره کرد.


علوم انسانی، مادرِ رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود و این رشته را می‌توان انسان‌ساز و تربیت‌کننده نسل بشری دانست، فلذا مسئولان آموزش عالی باید بر تحول علوم انسانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.


انتهای پیام/4122/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته